Preafericitul Parinte Patriarh Daniel Duminica a 14-a dupa Rusalii (Pilda nuntii fiului de imparat) Matei 22, 2-14 Zis-a Domnul pilda aceasta: Imparatia cerurilor asemanatu-s-a omului imparat care a facut nunta fiului sau. Si a trimis pe slugile sale ca sa cheme pe cei poftiti la nunta, dar ei n-au voit sa vina. Iarasi a trimis alte []Preafericitul Parinte Patriarh DanielDuminica a 14-a dupa Rusalii(Pilda nuntii fiului de imparat) Matei 22, 2-14Zis-a Domnul pilda aceasta: Imparatia cerurilor asemanatu-s-a omului imparat care a facut nunta fiului sau. Si a trimis pe slugile sale ca sa cheme pe cei poftiti la nunta, dar ei n-au voit sa vina. Iarasi a trimis alte slugi, zicand: Spuneti celor chemati: Iata, am pregatit ospatul meu; juncii mei si cele ingrasate s-au junghiat si toate sunt gata. Veniti la nunta!Dar ei, fara sa tina seama, s-au dus, unul la tarina sa, altul la negutatoria lui; iar ceilalti, punand mana pe slugile lui, le-au batjocorit si le-au ucis. Auzind imparatul de acestea, s-a umplut de manie si, trimitand ostile sale, au nimicit pe ucigasii aceia si cetatii lor i-au dat foc. Apoi a zis catre slugile sale: Nunta este gata, dar cei poftiti n-au fost vrednici. Mergeti, deci, la raspantiile drumurilor si, pe cati veti gasi, chemati-i la nunta. Atunci, iesind slugile acelea la drumuri, au adunat pe toti cati i-au gasit, si rai si buni, si s-a umplut casa nuntii cu oaspeti. Iar Imparatul, intrand ca sa priveasca pe oaspeti, a vazut acolo un om care nu era imbracat in haina de nunta si i-a zis: Prietene, cum ai intrat aici fara haina de nunta? El insa a tacut. Atunci imparatul a zis slujitorilor: Legati-l de picioare si de maini si aruncati-l in intunericul cel mai din afara. Acolo va fi plangerea si scrasnirea dintilor. Caci multi sunt chemati, dar putini alesi .

Evanghelia Duminicii a 14-a dupa Rusalii contine mai multe invataturi referitoare la taina mantuirii lumii in Domnul Iisus Hristos, la taina Bisericii si a vietii crestine. Imparatul care face nunta pentru fiul sau este Insusi Dumnezeu-Tatal. Fiul de imparat este Domnul Iisus Hristos. Nunta este Imparatia lui Dumnezeu. Mireasa este Biserica, adica multimea oamenilor chemati la mantuire, care raspund prompt chemarii si se imbraca prin Botez in haina de nunta a credintei si a vietii crestine.

Mai intai insa, Evanghelia ne prezinta chemarea evreilor la mantuire catre care Dumnezeu a trimis pe slujitorii Sai, prooroci si binevestitori ai venirii lui Hristos (Mesia) in lume. Multi din cei chemati nu au raspuns chemarii. Unii au motivat ca nu pot veni pentru ca erau ocupati cu tarina, altii cu negutatoria. Erau, deci, prea legati de castigul celor trecatoare si nu mai gaseau timp pentru castigarea bunatatilor netrecatoare sau vesnice.

Iar altii au raspuns chiar cu ostilitate, batjocorind si omorand pe slujitorii imparatului. Acesti slujitori sunt proorocii care au fost ucisi cu pietre, taiati cu fierastraul, alungati in locuri pustii, departe de lume.

Auzind despre cele intamplate, imparatul s-a maniat si a trimis ostile sale si a nimicit pe ucigasi, iar cetatii lor i-a dat foc. Aceste evenimente s-au implinit prin invaziile popoarelor straine, cand Ierusalimul si templul din el au fost incendiate. Iar pentru ca nunta era pregatita, imparatul a trimis din nou slujitorii zicand: Mergeti, deci, la raspantiile drumurilor si, pe cati veti gasi, chemati-i la nunta . Si astfel s-a umplut casa nuntii cu oaspeti . Aceasta a doua chemare sau invitatie la nunta este chemarea neamurilor sau a popoarelor pagane la mantuire, buni si rai, oameni de la raspantii de drumuri, care nu au avut niciodata pretentia ca sunt popor ales. Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos s-a indreptat spre ei pe cand acestia erau pagani sau politeisti, ratacind la raspantii de istorie fara o directie precisa, adica fara lumina Revelatiei Creatorului cerului si al pamantului, traind in intuneric si in umbra mortii , dupa cum ne spune Evanghelia despre Galileea neamurilor (cf. Matei 4, 15). i popoare pagane au fost chemate la mantuire pentru ca iubirea Imparatului ceresc este una universala, care cuprinde intreaga umanitate; chiar daca prefera pe unii, ea nu exclude pe ceilalti oameni. Iar pe cand casa era plina de invitati, a venit imparatul si a vazut ca unul dintre ei nu avea haina de nunta. Acestuia i-a zis: Prietene, cum ai intrat aici fara haina de nunta? (Matei 22, 12). Faptul ca l-a numit prieten inseamna ca era un cunoscut, era prieten al casei, dar nu s-a pregatit potrivit prieteniei si invitatiei de onoare ce i s-a facut. Cand l-a intrebat imparatul: Cum ai intrat aici fara haina de nunta? , el a tacut. Tacerea aceasta inseamna lipsa oricarei scuze posibile, tacerea unui om vinovat pentru ca nu s-a pregatit pentru nunta. Atunci imparatul a poruncit ca cel fara haina de nunta sa fie legat de maini si de picioare si sa fie aruncat in intunericul cel mai din afara, adica lipsit de libertatea si de lumina comuniunii omului cu Dumnezeu. Probabil prietenul fara haina de nunta prezent la ospatul imparatului preinchipuia pe Iuda Iscarioteanul, care L-a tradat pe Iisus in timpul noptii (cf. Ioan 13, 30), dar si pe toti cei care au devenit crestini, iar apoi s-au lepadat de Hristos.

Evanghelia se incheie cu aceasta expresie devenita celebra: Multi sunt chemati, dar putini alesi (Matei 22, 14).

Depinde de libertatea oamenilor de a fi alesi sau nuSfintii Parinti ai Bisericii, mai ales Sfantul Grigorie de Nyssa, traitor in secolul al IV-lea, a interpretat aceasta expresie: Multi sunt chemati, dar putini sunt alesi zicand ca toti oamenii sunt...