Nu trebuie sa-i credem pe aceia care spun ca cel ce nu a ajuns la citirea Sfintei Evanghelii nu a fost la Dumnezeiasca Liturghie. Nu pot sa trec sub tacere nici acea cugetare ticaloasa a falsilor intelepti, de care ei sufera, zicand ca nu au participat la Liturghie daca nu au reusit sa ajunga la timp la []Nu trebuie sa-i credem pe aceia care spun ca cel ce nu a ajuns la citirea Sfintei Evanghelii nu a fost la Dumnezeiasca Liturghie.

Nu pot sa trec sub tacere nici acea cugetare ticaloasa a falsilor intelepti, de care ei sufera, zicand ca nu au participat la Liturghie daca nu au reusit sa ajunga la timp la citirea Dumnezeiestii Evanghelii. Eu numesc aceasta cugetare ticaloasa, deoarece ea contine hula la adresa Trupului si Sangelui Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Caci, daca, dupa nebunia lor, pentru ei nu a fost Liturghie, fiindca nu au ajuns la citirea Evangheliei, inseamna ca painea adusa spre a fi prefacuta in Trupul lui Hristos nu a fost transformata 14 prin pogorarea Sfantului Duh, iar vinul turnat in potir nu a fost transformat15 in Sangele Dumnezeu-Cuvantului Celui intrupat. Ce poate fi mai rau decat aceasta hula? Noi stim sigur si credem canu pentru citirea Dumnezeiestii Evanghelii a fost randuit de la inceput sa se savarseasca jertfa cea tainica si nesangeroasa, ci pentru aceasta jertfa Parintii au randuit sa se citeasca Sfanta Evanghelie, amintindu-ne prin aceasta de faptul ca este voia lui Dumnezeu, ce este bun si placut si desavarsit (Rom. 12, 2).

Dumnezeiasca Liturghie poate fi savarsita si fara citirea Evangheliei, iar acest lucru reiese din faptul ca timp de opt ani dupa inaltarea Mantuitorului la cer Dumnezeiasca Liturghie s-a savarsit pe tot pamantul fara citirea Evangheliei, caci abia dupa opt ani de la inaltare Dumnezeiasca Evanghelie a fost scrisa de Matei in limba ebraica; iar Dumnezeiasca Liturghie s-a savarsit in tot acest timp in biserici, in cele iudaice, si fara citirea Evangheliei; iar in bisericile alcatuite din pagani credinciosi acest lucru a durat si mai multi ani, pana cand Fericitul Ioan Evanghelistul a tradus Evanghelia dupa Matei in limba greaca. Cu privire la aceasta sa va fie stiut ca intreaga Liturghie se imparte, in general, in trei parti.

Prima ei parte este descrierea tuturor Patimilor mantuitoare ale Dumnezeu-Cuvantului Celui intrupat, cand clericii, tinand in mana stanga o prescura, iar in mana dreapta copia, taie din prescura partea patrata a dumnezeiestii paini si in acest timp la fiecare taietura spun cuvintele profetite de Proorocii inspirati de Dumnezeu despre mantuitoarele Patimi; taind dumnezeiasca paine si asezand-o pe sfantul disc, o jertfesc in forma de cruce, ii pun deasupra o steluta si o acopera cu un val. Astfel se incheie prima parte a lucrarii tainice a preotului.16Partea a doua incepe cu invocarea: Binecuvantata este imparatia a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh si cu celelalte pana la Heruvic, cand Cinstitele Daruri aduse sunt mutate de pe jertfelnic pe altar. Partea aceasta este a rugaciunilor si contine cereri si mijlociri alaturi de inaltarea rugaciunilor tainice catre Stapanul tuturor pentru toti oamenii, in general, pentru mantuirea lor si pentru viata pasnica, pentru bunastarea Sfintelor lui Dumnezeu Biserici, potrivit cu porunca Apostolului, care spune: Va indemn deci, inainte de toate, sa faceti cereri, rugaciuni, mijlociri, multumiri, pentru toti oamenii, pentru imparati si pentru toti care sunt in inalte dregatorii, ca sa petrecem viata pasnica si linistita intru toata cuviosia si buna-cuviinta (I Tim. 2, 1-2). Tot in partea a doua se citeste si din Epistolele Apostolicesti si din Dumnezeiasca Evanghelie, din care noi invatam cum trebuie sa ii facem pe plac lui Dumnezeu-Cuvantul, Celui ce a murit pentru noi, S-a ingropat si a inviat. Aceasta a doua parte a Sfintei Liturghii a fost randuita de Parintii purtatori de Dumnezeu pentru rugaciune si pentru infrumusetarea duhovniceasca a sufletului, ca sa Il induplecam pe Facatorul si Stapanul tuturor si, in acelasi timp, sa ne desfatam duhovniceste cu cantarile cele duhovnicesti si cu harul deosebit.

Partea a treia, care urmeaza dupa aceasta, ne desavarseste si ne sfinteste si pecetluieste toata puterea preacuratelor si infricosatoarelor lui Hristos Taine, pentru care ni se si porunceste in cantarea Heruvicului sa lepadam toata grija cea lumeasca pentru ca sa ne invrednicim cu cugete curate si cuvioase sa Il preamarim pe Facatorul si Imparatul tuturor, Care este in chip nevazut insotit de cetele ingeresti. In aceasta a treia parte, la invocarea tainica a preotului, se pogoara harul desavarsit al Sfantului Duh...