Evanghelia de la praznicul Adormirii Maicii Domnului, (Lc. 10, 38-42; 11, 27-28) In vremea aceea a intrat Iisus intr-un sat, iar o femeie cu numele Marta L-a primit in casa ei. i aceasta avea o sora, ce se numea Maria, care, sezand jos langa picioarele lui Iisus, asculta cuvintele Lui. Marta insa se silea sa []Evanghelia de la praznicul Adormirii Maicii Domnului, (Lc. 10, 38-42; 11, 27-28)In vremea aceea a intrat Iisus intr-un sat, iar o femeie cu numele Marta L-a primit in casa ei. i aceasta avea o sora, ce se numea Maria, care, sezand jos langa picioarele lui Iisus, asculta cuvintele Lui. Marta insa se silea sa faca ospat mare si, apropiindu-se, a zis: Doamne, nu socotesti ca sora mea m-a lasat singura ca sa slujesc? Spune-i dar ca sa-mi ajute. Dar Iisus raspunzand i-a zis: Marto, Marto, te silesti si te ingrijesti de multe; dar un singur lucru trebuieste. Maria insa si-a ales partea cea buna, care nu se va lua de la ea. Iar cand zicea Dansul acestea, o femeie din popor, ridicandu-si glasul, a zis catre Dansul: fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii la care ai supt. Dar Iisus a raspuns: asa este, dar fericiti sunt cei ce asculta cuvantul lui Dumnezeu si-l pazesc pe el. Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneEvanghelia praznicului Adormirii Maicii Domnului vorbeste despre doua surori, Marta si Maria, ele fiind surorile lui Lazar din Betania, prietenul Mantuitorului nostru Iisus Hristos pe care El l-a inviat din morti. Cele doua surori, Marta si Maria, sunt pomenite in aceasta Evanghelie nu pentru ca ar avea o legatura directa cu Maria, Maica Domnului, ci una indirecta, si anume ca Maria, sora Martei, ca si Fecioara Maria, este mai mult preocupata de cele duhovnicesti decat de cele materiale. Ea este mai intai preocupata de a asculta cuvantul de viata facator si mantuitor al Domnului Iisus Hristos, in timp ce Marta voia sa arate pretuirea ei fata de Iisus printr-o ospitalitate materiala deosebita, printr-un ospat mare.

Maria si Marta: grija pentru suflet si apoi grija pentru trupIn casa celor doua surori, Mantuitorul vorbea cu Maria despre cele duhovnicesti, lasand-o pe Marta sa pregateasca ospatul mare de bucate. Insa cand Marta a zis catre Domnul: Spune-i surorii mele, Maria, sa ma ajute (Lc.10,40), Mantuitorul Iisus Hristos a dojenit-o pe Marta cu aceste cuvinte: Marto, Marto, te silesti si de multe lucruri te ingrijesti. Dar un singur lucru trebuieste. Maria si-a ales partea cea buna, care nu se va lua de la ea (Lc. 10, 41-42). Prin aceasta vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos doreste ca omul sa caute mai intai cele spirituale si apoi cele materiale.

Omul nu este facut sa traiasca doar ca o fiinta biologica, care se hraneste cu alimente materiale, ci el este in primul rand o fiinta spirituala, purtatoare de trup, chemata sa fie si purtatoare de Duh Sfant sau de Dumnezeu. Maria si-a ales partea cea buna, si anume hrana duhovniceasca a sufletului care vine din legatura vie a omului cu Dumnezeu, prin ascultarea Evangheliei, prin rugaciune si fapte bune. Maria reprezinta aici prioritatea vietii spirituale fata de viata materiala, biologica, deoarece trupul este trecator, dar sufletul este nemuritor, fiind chemat la viata cereasca, la comuniune cu Dumnezeu Cel vesnic. Iar viata cereasca incepe din lumea aceasta pamanteasca, prin Botez, prin credinta in Dumnezeu si prin legatura vie cu El. De viata spirituala a sufletului pe pamant depinde si starea lui de dupa moarte, precum si starea trupului dupa invierea de obste. Aceasta viata spirituala este singurul lucru care trebuieste, este unicul necesar, este partea cea buna aleasa de Maria. Spre sfarsitul Evangheliei de astazi se spune: Iar cand zicea Dansul acestea, o femeie din popor, ridicandu-si glasul, a zis catre Dansul: fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii la care ai supt (Lc.11, 27).

Femeia din popor, careia nu i se cunoaste numele, reprezinta pe toti credinciosii, reprezinta Biserica intreaga care va lauda peste veacuri pe Maica Domnului cand asculta cuvantul Fiului ei. Femeia din popor L-a auzit pe Iisus si indata a fericit pe Mama Sa, pe Maica Domnului. L-a vazut pe El si a laudat-o pe ea, pentru ca nu despartea pe Fiul de Maica Sa. Femeia aceasta din popor ne arata intelepciunea si comuniunea intru credinta. i anume, cand Il vedem pe El, pe Hristos Domnul, sa ne gandim si la Maica Sa, cand Il laudam pe El, sa laudam si pe Maica Sa. Femeia din popor ne arata ca toata cinstirea, toata pretuirea, toata lauda pe care noi o aducem Maicii Domnului o aducem pentru ca este Maica Domnului Iisus Hristos.

Biserica Ortodoxa nu desparte niciodata pe Fiul de Maica Sa si pe Maica de Fiul SauIn Ortodoxie, icoana Maicii Domnului este totdeauna icoana Nascatoarei de Dumnezeu purtand Pruncul pe bratul stang, langa inima, si aratandu-L lumii cu mana dreapta, pentru ca toata cinstirea, toata slava, toata pretuirea ei vin din faptul ca ea L-a nascut pe El in lume ca Mantuitor al lumii. Insa cand femeia din popor L-a ascultat pe Mantuitorul si a fericit-o pe mama Sa zicand: fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii la care ai supt (Lc. 11, 27), Mantuitorul Iisus Hristos nu a contrazis cele spuse de ea, ci a spus asa este , dar a adaugat ceva foarte semnificativ pentru a intelege noi legatura dintre Biserica si Maica Domnului. Mantuitorul spune: Dar fericiti sunt cei care asculta cuvantul lui Dumnezeu si-l pazesc pe el (Lc. 11, 28), adica il implinesc, il traduc in fapte, il fac roditor in viata lor prin fapte bune. Prin urmare, Mantuitorul Iisus Hristos confirma adevarul ca Maica Domnului este fericita, fiindca L-a nascut pe El, L-a crescut si L-a daruit lumii.

Insa, ca si Maica Domnului, sunt fericiti si toti cei care asculta cuvantul lui Dumnezeu si-l pazesc.

Astfel, vedem in aceasta legatura dintre Maica Domnului si Biserica taina salasluirii sau locuirii lui Dumnezeu in oameni. Hristos Domnul a salasluit in Maica Domnului cu Trupul,...