Sfinții români și specificul Ortodoxiei
Despre moral si lupta cu p catul se vorbeste mai mult in prima etap , adic in etapa cur tirii, iar pentru urm toarele etape se vorbeste despre rug ciunea mintii, adic rug ciunea neincetat , despre smerita cugetare, despre dragostea care nu caut ale sale si despre vederea slavei lui Dumnezeu in mod sensibil, asa cum au v zut-o ucenicii pe Tabor. Asadar, morala, desi este important , ea nu este un scop in sine, ci este numai premisa ilumin rii si a indumnezeirii. F r indoial c omul moralizat si evanghelizat este mai bun decat ceilalti, dar un astfel de om, care nu are perspectiva indumnezeirii, r mane satisf cut pe prima treapt , cea a cur tirii. Sfintii au dep sit aceast ispit .
Toti sfintii au avut totdeauna aceast intelegere important . De aceea, oricat de pretioas ar fi fost lucrarea de evanghelizare si de moralizare in popor, ea nu a fost niciodat izolat , ci a fost dublat de o intens lucrare ascetic si sacramental . De aceea, sfintii care au f cut o lucrare de innoire mai restrans sau mai larg , au pus ca temei si baz o Biseric in care cele sapte Laude si Sfanta Liturghie se s varseau zilnic. Pornind de la un astfel de nucleu care, de cele mai multe ori, a luat forma unei comunit ti monahale, au influentat pozitiv si pe credinciosii mireni. Asa, de pild , s-a intamplat in Viata Sfintilor: Nicodim de la Tismana, Paisie Velicicovski, Gheorghe si Calinic de la Cernica, ins si in viata unor...