Predic la Duminica a 6-a dup Rusalii (Matei 9, 1-8) Minunea vindecarii slabanogului din Capernaum este relatata de trei Sfinti Evanghelisti: Mt 9, 1-8; Mc 2, 1-12 si Lc 5, 17-26. Doi dintre ei, Marcu si Luca, expun episodul imediat dupa momentul vindecarii unui lepros, deci inaintea intrarii Mantuitorului in tinutul Gherghesenilor, pe [] Predic la Duminica a 6-a dup Rusalii (Matei 9, 1-8) Minunea vindecarii slabanogului din Capernaum este relatata de trei Sfinti Evanghelisti: Mt 9, 1-8; Mc 2, 1-12 si Lc 5, 17-26. Doi dintre ei, Marcu si Luca, expun episodul imediat dupa momentul vindecarii unui lepros, deci inaintea intrarii Mantuitorului in tinutul Gherghesenilor, pe cand Sf. Ev. Matei relateaza minunea dupa momentul izgonirii Mantuitorului din acel tinut, evanghelie a duminicii trecute.

Mantuitorul a revelat oamenilor trei puteri nebanuite: asupra naturii, asupra demonilor si asupra pacatului si a bolii. Minunea adusa in Predic la Duminica a 6-a dup Rusalii (Matei 9, 1-8) De dou ori vindecat diavolul intre noi (dracul alearga tot in galop unde se cearta sotii). Cand ne-a trebuit ceva, ne-am rugat; cand am avut ceva intristare, ne-am sculat si noaptea la rugaciune si Domnul ne-a ascultat si a facut minuni in casa noastra. i in sporul mainilor noastre ( Citiri si talcuiri din Biblie , Ed. O. D., Sibiu 2003, pg. 184-185) Intr-o seara, m-am pus la masa sa scriu un articol pentru Lumina Satelor . Dupa-amiaza intreaga ma tot gandisem despre ce tru ei; cand ei ar fi trebuit sa se roage mai staruitor si mai aprins, ei nu mai aveau nici indemnul, nici puterea, nici gandul, nici linistea rugaciunii vii. Atunci Te rugai Tu pentru ei! Daca noi nu ne rugam inainte de a veni ispita, atunci cand a venit, nu mai avem taria si linistea nici sa ne rugam, nici sa atentia noastra il are ca protagonist pe un slabanog din Capernaum (Mt 9, 1). Capernaumul era numit cetatea Sa (Mt 9, 1; Mc 2, 1). Fara indoiala ca slabanogul Ii era cunoscut Mantuitorului; un paralitic, insa un altul decat cel de la scaldatoarea Vitezda, despre care face vorbire doar Sf. Ev. Ioan (5, 5). Spre deosebire de paraliticul de la Vitezda, bolnav de 38 de ani si lipsit de orice fel de ajutor, cel din Capernaum ne este prezentat ca fiind inconjurat de dragostea si afectiunea a patru apropiati. Nu era singur in lupta lui cu suferinta; patru il slujeau, purtandu-l pe umerii lor. Paraliticul de la Vitezda a fost vindecat de Hristos datorita vointei lui: Voiesti sa te faci sanatos? (In 5, 6), pe cand pe cel din Capernaum Hristos l-a vindecat gratie credintei celor patru care il purtau, credinta lor fiind remediul, leacul vindecarii slabanogului. Orasul (satul lui Nachum, cel care mangaie) a mai fost numit si Cetatea Domnului (Mt 9, 1); astazi el nu mai exista, se vad doar ruinele sinagogii din calcar alb, ridicata pe locul unde Mantuitorul a predicat si ruinele casei soacrei lui Petru. Este un site arheologic ce cuprinde ruinele sinagogii, precum si a numeroase case situate langa aceasta. Textul evanghelic arata lamurit acest moment: Vazand credinta lor, Hristos i-a spus slabanogului: Indrazneste, fiule! Iertate iti sunt pacatele tale! (Mt 9, 2). Biserica a preluat puterea de a ierta de la Intemeietorul ei, Mantuitorul Iisus Hristos, prin Sfintii Apostoli. Pentru Dumnezeu, cei patru erau transparenti trupeste, le-a putut vedea credinta. Insa credinta celor patru in puterea dumnezeiasca a lui Iisus reiese si din modul lor insistent si dorinta dezinteresata de a ajunge in casa din Capernaum, in care Mantuitorul Isi rostea predica inaintea multimilor adunate. Nu era pentru prima data cand Hristos vindeca pe temelia incontestabila a credintei altora, din dorinta sincera de a ajuta pe aproapele; asa a vindecat pe sluga sutasului din Capernaum (Mt 8, 5-13); pe fiica lui Iair (Mt 9, 18); pe fiica femeii cananeence si pe multi lunatici si surzi (Mt 9, 32; 15, 30; 17, 14- 18), dar a mai vindecat pe multi si din mila (Mt 8, 2-7) Era spre sfarsitul primului an de propovaduire al Mantuitorului.

Sfintii Evanghelisti Marcu (2, 4) si Luca (5, 19) spun ca cei patru, negasind loc pe unde sa-l aduca in casa, din pricina multimii venite din toate satele Galileei, Iudeei si Ierusalimului, s-au suit pe acoperisul locuintei in care se afla Iisus, de cateva zile, propovaduind cuvantul sfant, si, desfacandu-l, l-au lasat pe slabanog cu patul in mijlocul casei, inaintea lui Iisus. Din punct de vedere arhitectural, constructiile din tinutul arii Sfinte sau, mai bine-zis, in tarile calde din acele tinuturi, atat atunci, cat si in zilele noastre, sunt diferite. La evrei, casele aveau o parte a acoperisului rabatabila si erau prevazute cu o scara exterioara, cu un parapet protector din piatra. De obicei, pe acoperisul casei, evreii, cand aveau oaspeti, montau corturi in care se putea dormi, sau, de multe, ori puneau la uscat bumbac si in. Cat...