IPS Andrei Andreicut 1. Batranul Iacob zicea: Nici o rugaciune nu-i pierduta, copiii mei! In ce ma priveste, rugaciunea ma tine de ani de zile . 2. Adresandu-se maicilor din manastirea sa Antim, Batranul din Chios, sublinia: Rugaciunea nu-i un lucru greu. Este o lucrare interioara, o puternica concentrare a sufletului. Rugaciunea are nevoie, in acelasi []IPS Andrei Andreicut 1. Batranul Iacob zicea: Nici o rugaciune nu-i pierduta, copiii mei! In ce ma priveste, rugaciunea ma tine de ani de zile .2. Adresandu-se maicilor din manastirea sa Antim, Batranul din Chios, sublinia: Rugaciunea nu-i un lucru greu. Este o lucrare interioara, o puternica concentrare a sufletului. Rugaciunea are nevoie, in acelasi timp, de post si de priveghere. Postul slabeste patimile, iar privegherea le omoara. Rugaciunea ii da aripi omului, il face sa se urce spre ceruri si-i daruieste harisme dumnezeiesti .3. Batranul Iosif zicea: Inceputul drumului spre rugaciunea curata este lupta impotriva patimilor. Este imposibil sa faci progrese in Rugaciunea lui Iisus atata timp cat lucreaza patimile. Totusi acestea nu impiedica sa existe harul rugaciunii, daca nu suntem cuprinsi de nepasare si de slava desarta.4. Rugaciunea este izvorul puterii. Batranul Porfirie zicea: Mucenicii sufereau mult cand ii torturau, cum sufera orice om normal. Diferenta este ca ei erau in permanenta uniti cu Hristos prin rugaciune: De la El primeau o putere mai mare decat suferintele lor, incat le puteau invinge. Dar daca lasau rugaciunea, chiar pentru un moment, suferintele deveneau insuportabile si ei erau gata sa se lepede de Hristos. Ancorati in rugaciune, ei primeau forta si suportau pana la sfarsit suferintele martiriului .5. Batranul Amfilohie sfatuia: Rugaciunea facuta cu staruinta, trezvie, pietate, credinta si frangerea inimii, este buna si folositoare. Diavolul se lupta in diferite feluri cu cei ce se roaga, dar pe cei ce nu se roaga ii iubeste! Omul in rugaciune vorbeste cu Dumnezeu si Ii cere bunuri duhovnicesti si mantuire. Cel ce se roaga trebuie sa fie smerit .6. Batranul Ieronim zicea: Nu neglija rugaciunea. Fereste-te de nepasare si indiferenta. Daca te rogi dimineata, si simti frangere in sufletul tau, toata ziua vei avea aripi. Dar daca incepi ziua fara rugaciune, vei umbla abatut .7. Acelasi Batran il sfatuia pe unul dintre fiii sai duhovnicesti, referitor la rugaciune: Mai intai roaga-te, asigurandu-ti linistea. Daca nu te poti ruga mult dimineata, roaga-te la amiaza, sau seara, sau mai bine noaptea. Cauta un moment de liniste si te roaga. Roaga-te pana ploua, adica pana-ti vin lacrimile. Multi sunt cei ce se roaga toata noaptea fara a se obosi. Rugaciunea este dulce .8. Scopul universului este sa-L laude pe Dumnezeu. Batranul Ioil din Kalamata zicea, referitor la acest lucru: In cer, ingerii si sfintii, stelele si pasarile Il lauda pe Dumnezeu. Pe pamant Il lauda inteleptii si oamenii simpli, calugarii si pustnicii. Lauda lui Dumnezeu este firul care uneste toate locurile din univers, ea este ultima ratiune, tinta cea mai inalta, si deci pentru om de asemenea, scopul suprem .9. Acelasi Batran zicea de asemenea: In pacea si bucuria pe care o simte omul care se roaga, pamantul se netezeste; ganduri bune si murmure ceresti incep sa-i parvina si sa-i sopteasca sfaturi bune la ureche: acestea sunt conversatii ceresti .10. Batranul Amfilohie zicea: Rugaciunea lui Iisus a umplut Raiul cu multi sfinti! Singura Rugaciunea inimii curateste si sfinteste. Psalmii si cantarile Bisericii sunt bune, dar noi le zicem pentru a atrage si a misca sufleteste lumea. Noi, calugarii, trebuie sa vorbim in Rai incet. Cei ce psalmodiaza se aseamana cu oamenii care se afla in afara palatului imparatesc si canta pentru a-si manifesta entuziasmul. Imparatul, cu siguranta, primeste cu placere aceste cantari, pentru ca ele vorbesc despre El, dar prefera in taina inimii Sale ceea ce I se spune la ureche .11. Ieronim, Batranul din Egina, zicea despre rugaciune: Multi nu suporta sa treaca un scurt moment fara rugaciune si sufera pentru acesta: orele in care doresc sa se roage si nu pot li se pare un martiriu . i repeta de asemenea: Cand iti moare mama sau un apropiat de al tau, nu cauti o carte sa inveti sa plangi. Din cauza durerii cuvintele iti vin spontan in suflet. La fel, in rugaciune, trebuie sa lasam fiinta noastra sa-i spuna spontan lui Dumnezeu ce o doare .12. Uneori, acelasi Batran, zicea: Daca tu insuti nu asculti si nu intelegi ce zici in rugaciune, cum vrei ca Dumnezeu sa te asculte? i marturisea: Eu, cand simt raceala, ma rog si harul lui Dumnezeu ma incalzeste .13. Porfirie, Marele Batran, zicea despre rugaciune: Cand suntem, sub influenta harului lui Dumnezeu, rugaciunea noastra devine curata. Sa ne rugam fara incetare, chiar daca suntem lungiti pe pat si ne pregatim de somn sau ne odihnim .14. Acelasi batran il sfatuia pe unul dintre fiii sai duhovnicesti: Nu te ruga lui Dumnezeu sa te ridice din boli, ci intr-armeaza-te cu Rugaciunea inimii si ai rabdare. Vei avea de aici un mare castig .15. Rugaciunea il limpezeste pe om. Batranul Porfirie sublinia acest lucru folosindu-se de un exemplu: Generatorul electric este undeva, si becul in camera. Daca noi nu manevram intrerupatorul ramanem in bezna. Vreau sa spun ca unde este Hristos, acolo este sufletul nostru. Dar daca noi nu manevram intrerupatorul rugaciunii, sufletul nostru nu va vedea lumina lui Hristos si va ramanea in bezna diavolului . Unuia dintre fiii sai duhovnicesti Batranul ii spunea: tii tu ce mare dar ne-a facut Dumnezeu dandu-ne dreptul sa-I vorbim in orice ora, in orice moment si oriunde ne-am gasi? Aceasta este marea noastra demnitate. De aceea trebuie sa-L iubim pe Dumnezeu .16. Batranul Ioil ii spunea unuia dintre fiii sai duhovnicesti: Cand te apropii sa te rogi, adu-ti aminte de patimile tale, de slabiciunile tale, de usurinta cu care tu ratacesti si cazi, dar adu-ti aminte si de faptul ca Hristos te poate sprijini .17. Acelasi Batran sfatuia: Aseaza-te in genunchi si zi: ine-ma Hristoase ca sa nu ma despart de Tine .18. Rugaciunea il ajuta enorm pe om, il ajuta sa se elibereze de patimi. Batranul Eusebiu spunea, in acest sens: Cand patimile intra in suflet, il cuceresc si-l fac rob. Omul are atunci nevoie de a deveni constient de starea sa si de a se ruga fara intrerupere intru smerenia inimii pana ce va fi eliberat de patimi .19. Batranul Eusebiu ii spunea unuia dintre fiii sai duhovnicesti: Nu neglija niciodata rugaciunea si lectura! Fii binefacator pentru altii cu cuvantul si cu fapta. Infrange mandria draceasca .20. Dracii pornesc o lupta crancena impotriva nevoitorilor. Impotriva lor ne opunem cu rugaciunea si, progresiv, devin neputinciosi. Batranul Iosif ii scria unui calugar tanar care era angajat intr o asemenea lupta: Tu nu vezi ca, la fiecare rostire a lui Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul, numerosi draci cad si-ti...