S-a intamplat in 11 martie 1871 . Incepe guvernarea Cabinetului conservator prezidat de Lascar Catargiu (marea guvernare conservatoare , pana la 4.

IV.1876), care a pus bazele constituirii Partidului Conservator. Guvernul Lascar Catargiu a functionat intre 11 martie 1871 31 martie 1876. A fost caracterizat de Titu Maiorescu drept cea mai tare expresie a ideii conservatoare []The post S-a intamplat in 11 martie 1871 appeared first on Jurnal Spiritual.

S-a intamplat in 11 martie 1871 . Incepe guvernarea Cabinetului conservator prezidat de Lascar Catargiu (marea guvernare conservatoare , pana la 4.

IV.1876), care a pus bazele constituirii Partidului Conservator. Guvernul Lascar Catargiu a functionat intre 11 martie 1871 31 martie 1876. A fost caracterizat de Titu Maiorescu drept cea mai tare expresie a ideii conservatoare in limitele Constitutiunii de la 1866 . A fost primul guvern stabil dupa 1866 cu masuri luate in toate domeniile. Se remarca tentativele de solutionare a problemei cailor ferate si actiunile in plan economic, in special Conventia cu Austro-Ungaria din 1875. Pe fondul scandalului legat de afacerea Strousberg si a definitivarii procesului de unificare a Germaniei in dauna Frantei, manifestarile antidinastice si republicane s-au intensificat. In urma incidentului de la sala Slatineanu, cand o rascoala a populatiei Capitalei fata de sarbatorirea cu mult fast a zilei de nastere a imparatului Wilhelm de catre colonia germana din Bucuresti s-a sfarsit in sange, Carol a fost la un pas sa abdice. A fost convins sa nu faca acest gest de conservatorul Lascar Catargiu, promitandu-i domnului un guvern tare care sa restabileasca ordinea. Pentru a detine majoritatea in Adunarea Deputatilor, aceasta este dizolvata pe 16 martie. Alegerile au loc intre 2/8 mai 1876 si au avut ca rezultat o majoritate zdrobitoare a conservatorilor. In Camera nu au putut patrunde decat trei radicali, cinci fractionisti si doi liberali moderati. Printre primele masuri ale guvernului se numara anularea concesiunii Strousberg. Detinatorii de obligatiuni s-au constituit intr-o societate pe actiuni preluand toate drepturile si indatoririle concesionarilor. Cu sprijinul Germaniei, noua societate infiintata se angaja sa termine lucrarile prevazute in vechea concesiune, beneficiind de dreptul de a emite noi obligatiuni pentru terminarea lucrarilor, cu o dobanda mai mica de 4%. De aceasta situatie au profitat magnatii financiari germani, in special bancherii Gerson Bleichroder si A. Hansemann, care au preluat majoritatea obligatiunilor. Insa, era clar ca aceasta societate cu caracter financiar nu avea experienta necesara exploatarii si constructiei unei retele feroviare. In acest sens, in februarie 1872, aceasta incheie o conventie cu societatea feroviara privata Staatsbahn, cu sediul la Viena, pentru exploatarea retelei terminate si a celei ce va fi terminata. Lucrul se reia, astfel ca pe 1 septembrie 1872 se deschide, in mod oficial, magistrala Roman Bucuresti Pitesti, cu prelungirea Tecuci Barlad, iar in iarna aceluiasi an se face racordul cu statia Bucuresti Nord. In continuare caile ferate au iscat discutii aprinse in Parlament, desi majoritatea conservatoare era zdrobitoare. Compania londoneza G. B. Crowley a reusit sa obtina concesiunea constructiei liniei Ploiesti Predeal cu doar sapte voturi mai mult in Camera decat majoritatea absoluta de 55. Asupra acestui vot au existat suspiciuni de coruptie deoarece o societate de capitalisti romani oferisera conditii mai bune pentru construirea aceleiasi linii. De altfel, in decembrie 1876, Crowley va intrerupe lucrarile, concesiunea va fi anulata, iar linia va fi preluata de un capitalist francez, costul total rezultat fiind cu 8 milioane de lei mai putin decat pretinsese afaceristul londonez. In 1874 reapare pe ordinea de zi problema...