S-a întâmplat în 15 septembrie 1830
S-a intamplat in 15 septembrie 1830 was first posted on septembrie 15, 2020 at 3:06 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 15 septembrie 1830: Este inaugurata in Anglia linia de cale ferata Liverpool-Manchester, prima cale ferata din lume. Daca termenul de cale ferata este interpretat in sensul modern al cuvantului, originile acesteia se regasesc in Anglia, la inceputul secolului al XIX-lea. Debutul propriu-zis al caii ferate a avut loc cu ocazia inaugurarii relatiei Liverpool Manchester pe data de 15 septembrie 1830, cand opt locomotive cu abur au parasit Liverpool-ul, tractand trenuri ce transportau 600 de invitati. Ironia sortii a facut ca acea zi sarbatoreasca sa fie umbrita de primul accident provocat de acest mijloc de transport. Unul dintre trenuri oprise pentru a se alimenta cu apa. Fostul presedinte al Camerei Comunelor din Parlamentul englez, William Huskinsson, statea in apropierea liniilor si discuta cu ducele de Wellington despre extraordinarul viitor al caii ferate. Din cauza agitatiei ce plutea in aer in acea zi, Huskinsson nu a observat apropierea unei alte locomotive inaugurale pe linia din spatele sau. In fata unei multimi de spectatori, el a fost lovit si ucis. In alta acceptiune a cuvantului, calea ferata a aparut inca din secolul al XVI-lea, sub denumirea de calea vagonetelor , fiind folosita atat in Anglia cat si pe continent, pentru transportul oamenilor si al minereului.
O astfel de cale de rulare era utilizata in minele de la Leberthal, din Alsacia, Franta, in anul 1550, iar o versiune ceva mai mare, ce folosea sine de lemn si ghida vagonetele prin intermediul unui piron ce se deplasa intr-o deschizatura ingusta dintre sine, putea fi intalnita intr-o mina din Basel (Elvetia) in 1556. Evolutia acestor forme de transport in urmatoarele doua secole, alaturi de geniul creator si ingeniozitatea tehnologica a catorva oameni, a facut posibila inaugurarea epocii moderne a caii ferate. Un rol important l-au avut Richard Trevithick si varul sau Andrew Vivian care, incepand cu 1789, au construit trei vehicule rutiere cu abur. In 1804, pentru prima data in lume, ei au pus in miscare un tren tras de o locomotiva adevarata, pe o cale ferata lunga de 15 kilometri, pana atunci rezervata tractiunii animale. Locomotiva s-a dovedit insa a fi atat de grea, incat sinele s-au rupt sub ea. Astfel, desi reprezenta un progres, motorul lui Trevithick nu era nici pe departe ideal pentru actionarea unei locomotive si avea probleme de ordin mecanic la mecanismul de transmisie si la suspensii, pe langa faptul ca distrugea sinele de cale ferata din cauza greutatii exagerate. A urmat o evolutie lenta a locomotivei pana in ziua aparitiei unui personaj nou, George Stephenson, a carui activitate i-a adus renumele de parinte al locomotivei cu abur. Stephenson s-a nascut in orasul Wylam din Northumberland, ca fiu al unui mecanic. A fost un autodidact, urmand cursurile scolii serale, iar in 1802 s-a casatorit si a avut un fiu. In viata lui a intervenit insa un eveniment tragic. Sotia sa a murit in anul 1806, obligandu-l astfel sa-si creasca singur copilul. A vrut sa-i asigure fiului sau o educatie completa, spre deosebire de a sa, astfel ca s-a apucat sa repare ceasuri si alte maruntisuri pentru a-i plati studiile. Mai tarziu, Stephenson a obtinut un post de mecanic la calea ferata a minelor Killingworth, unde a ajuns cunoscut drept un om capabil sa faca minuni in cazul unor probleme dificile. Datorita acestei reputatii, a fost ales de companie ca sa proiecteze o locomotiva care sa transporte carbune.
Inainte de a evidentia implinirea muncii acestui mare inventator, trebuie sa prezentam un aspect important al mentalitatii vremii in legatura cu elementele tehnice inovatoare. Nu toata lumea era incantata de schimbarile aduse de locomotiva si calea ferata. Astfel, proprietarii de postalioane si de diligente, negustorii de cai si proprietarii de hanuri si-au folosit influenta lor pe langa autoritati pentru a impiedica construirea unor noi linii de cale ferata, care amenintau sa-i ruineze. Firesc, s-a alcatuit o comisie care sa studieze problema trenului din toate punctele de vedere si sa alcatuiasca un memoriu stiintific, documentat. Memoriul s-a pastrat pana in zilele noastre si el merita sa fie amintit prin concluziile de-a dreptul hilare pe care le cuprinde. Astfel, conchide ca este impotriva construirii liniei ferate, pentru urmatoarele motive:Ar tulbura linistea vacilor care pasc si deci vor da mai putin lapte. E foarte posibil ca unele vaci, din aceasta pricina, sa ajunga sterpe.
Zgomotul locomotivei va speria in asemenea masura gainile din intreaga regiune, incat nu vor mai putea oua in pace, ceea ce va pricinui gospodarilor pagube insemnate.
Locomotiva zvarle in vazduh un fum otravitor care va ucide toate pasarile. Cerul se va innegri din pricina funinginii de la cazanul locomotivei, incat soarele nu se va mai vedea ca inainte.
Scanteile de la locomotive ameninta granele de pe camp, iar la trecerea prin sate si targuri, vor aprinde casele oamenilor.
Caii vor disparea cu desavarsire, nu numai din pricina concurentei locomotivei, dar si din lipsa de hrana, deoarece iarba si fanul vor fi arse de focul locomotivei.
Calatorii vor fi amenintati de cel mai mare pericol, deoarece o explozie a cazanului locomotivei ii va face pe toti praf si pulbere . Aceste probleme erau de-o mare gravitate, de vreme ce au fost dezbatute inclusiv in Parlament.
Cercetarile lui Stephenson s-au concretizat sub forma locomotivei Blucher, care functiona satisfacator. Ulterior, eforturile sale au fost rasplatite prin rezultate deosebite in momentul in care a descoperit un principiu prin intermediul caruia motoarele puteau ajunge la viteze mult superioare. Cu alte cuvinte, daca redirectiona aburul eliminat printr-o teava ingusta in cosul de fum, tirajul cuptorului se imbunatatea semnificativ. Cunoscuta ca tehnica suflantei actionate de abur , aceasta s-a dovedit a fi cea mai importanta inovatie de care a beneficiat locomotiva. Stephenson nu s-a oprit aici. i-a petrecut urmatorii ani perfectionandu-si inventia, inclusiv sinele de cale ferata, si s-a asigurat de eficienta economica a motorului sau. In 1882, a fost angajat de Caile Ferate Stockton &Darlington, iar in 1825, locomotiva sa, botezata Locomotion, si-a facut parcursul inaugural, atingand o viteza de pana la 20 km/h. Mai tarziu, Locomotion a fost folosita mai ales pentru tractarea unor trenuri de marfa, tragand primele vagoane cu pasageri abia cinci ani mai tarziu, pe calea ferata Liverpool Manchester. Liverpool Manchester era o noua companie de cale ferata in cautarea locomotivei optime. In acest sens a organizat un concurs care sa decida definitiv asupra unui sistem optim de locomotiva. Asa a luat nastere faimosul concurs de la Reinhill, al carui premiu, in valoare de 500 de lire sterline, era in masura sa tenteze pe toti constructorii de locomotive. La data stabilita 6 octombrie 1899 numai patru locomotive s-au prezentat la start; dintre acestea numai doua contau in competitie pentru castigarea premiului: Racheta construita de George si Robert Stephenson si Fara Egal realizata de Timothy Hackworth. Concursul in sine a constituit un rasunator succes pentru cei doi Stephenson, tata si fiu....