1. Unitatea de credinta, o preocupare permanenta a Bisericii In Simbolul de Credinta, care este cea mai simpla si clara marturisire de credinta, avem prezentata si invatatura despre Biserica. Articolul IX marturiseste: Cred Intru una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica. Desi am putea fi tentati sa credem ca termenul una este articol (cred intr-o Biserica []1. Unitatea de credinta, o preocupare permanenta a BisericiiIn Simbolul de Credinta, care este cea mai simpla si clara marturisire de credinta, avem prezentata si invatatura despre Biserica. Articolul IX marturiseste: Cred Intru una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica. Desi am putea fi tentati sa credem ca termenul una este articol (cred intr-o Biserica sfanta etc.), trebuie precizat ca este numeral (una, doua etc.), adica una singura Biserica, nu mai multe, si este si adjectiv (arata o insusire, calitate a substantivului), adica unica si unitara Biserica. Adica Biserica este unica pentru ca este una si este una pentru ca este unica. Teologul Vladimir Lossky spune: Daca privam Biserica de unul din aceste atribute, ea nu mai poate fi Biserica Numai acordul acestor patru insusiri, marturisite in Crez, exprima plinatatea fiintei Bisericii 1 . Unitatea Bisericii a fost fundamentata dogmatic pe mai multe adevaruri biblice: Biserica este una, pentru ca Una este Sfanta Treime, una in Fiinta si intreita in Persoane, modelul suprem pentru Unitatea Bisericii si comunitatea persoanelor credincioase; unul este Botezul in numele Sfintei Treimi, prin care credinciosul se face membru al Bisericii; Biserica este una, pentru ca Unul este Intemeietorul ei, Hristos; Unul este Capul Bisericii, Hristos, si unul este Trupul Sau, Biserica, comunitatea credinciosilor (I Corinteni 12, 12); Biserica este una, pentru ca Unul este Duhul Sfant pogorat peste Apostoli in ziua Cincizecimii, cand a luat nastere Biserica vazuta, ca prima comunitate a credinciosilor si prin Care se lucreaza cele sfinte in Biserica; Biserica este una, pentru ca Unul este Harul care se ofera credinciosilor prin Sfintele Taine pentru mantuirea lor; Biserica este una, pentru ca una este Calea, unul este Adevarul si una este Viata, adica Iisus Hristos Dumnezeul nostru.

Unitatea Bisericii este un atribut, o insusire a Bisericii, dar unitatea vazuta a credinciosilor este un imperativ, care trebuie pastrat prin rugaciune, comuniune euharistica, propovaduire, ferirea de erezii, sau altfel spus prin ascultare de Biserica, Stalpul si temelia adevarului. Asta a cerut Hristos in Rugaciunea Arhiereasca si asta au incercat Apostolii, epistolele nefiind altceva decat scrisori din partea ierarhiei Bisericii pentru fixarea, pastrarea si transmiterea dreptei credinte (data pentru totdeauna sfintilor) pe cele trei laturi fundamentale: dogmatica, cultica si morala, precum si pentru inlaturarea si combaterea ereziilor. Pe urma Apostolilor si dupa modelul lor au propovaduit si scris si ceilalti 70 de ucenici, sau ucenicii directi ai Apostolilor si Sfintii Parinti ai Bisericii. Astfel, de la Sf. Clement Romanul (episcop in Roma la sfarsitul sec. I si inceputul sec. al II-lea, care i-ar fi cunoscut pe Apostolii Petru si Pavel) se pastreaza o Epistola catre Corinteni cel mai vechi document patristic care atesta doctrina succesiunii apostolice2 .

De la Sf. Ignatie al Antiohiei, dupa traditie hirotonit de insusi Apostolul Pavel si martirizat la anul 107, ne-au ramas Epistole catre: Efeseni, Magnezieni, Tralieni, Romani, Filadelfieni, Smirneni si catre Sf. Policarp. Este primul care foloseste expresia de...