PREDICĂ LA SĂRBĂTOAREA SFINȚILOR ARHANGHELI MIHAIL ȘI GAVRIIL.
Arhanghelul Gavriil sau Gabriel (in ebr. omul sau viteazul lui Dumnezeu) este ingerul Buneivestiri, fapt pentru care in iconografie este reprezentat adesea cu Fecioara Maria, tinand in mana un crin alb, simbol al bucuriei si al pacii. El are misiunea de a aduce pe pamant mesajul divin, asa cum citim in Evanghelia sfantului Luca. Astfel, el a vestit nasterea sfantului Ioan Botezatorul 5 si a Mantuitorului Iisus Hristos 6 si, potrivit propriilor sale cuvinte 7, sta in fata lui Dumnezeu.
Dumnezeu, creatorul lumii vazute si nevazute, se face cunoscut atat pentru lumea vazuta pamant, ape, fapturi, astre si intregul univers cat si pentru lumea nevazuta cereasca ingerii. Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria 8, spune Psalmistul.
Lumea nevazuta sau a ingerilor si a rostului lor in viata crestinului constituie, de altfel, tema acestui cuvant de invatatura.
Dreptmaritori crestini, Pe baza Sfintei Scripturi, Biserica se ocupa in invatatura sa de puterile ceresti si netrupesti numite ingeri, adica vestitori, deci acele fiinte care au menirea de a face cunoscuta vointa divina inaintea oamenilor. Din Sfanta Scriptura aflam ca ingerii au o fiinta personala de natura spirituala, superioara omului si formeaza lumea cereasca 9. Acest adevar, inteles de la sine, e marturisit in Simbolul credintei, potrivit caruia Dumnezeu este facatorul tuturor celor vazute si nevazute. Foarte lamurit spune acest lucru Sfantul Apostol Pavel in epistola catre Coloseni, unde citim: in El au fost facute toate, cele din ceruri si cele de pe pamant, cele vazute si cele nevazute, fie tronuri, fie domnii, fie incepatorii, fie stapanii. Toate s-au facut prin El si pentru El 10. Asa cum invata cei mai multi dintre Sfintii Parinti, ingerii au fost creati de Dumnezeu inaintea lumii materiale si a omului. La fel scrie si in cartea dreptului Iov: Cand s-au facut stelele, laudatu-M-au toti ingerii Mei 11.
Ca natura, ingerii sunt creaturi spirituale, adica imateriale si necorporale sau duhuri create. (Duhul trup si oase nu are 12, spune Iisus ucenicilor cand li se arata dupa inviere). Totusi, ei au o oarecare corporabilitate aeriana sau eterica, spun unii dintre Sfintii Parinti (Vasile cel Mare, Ioan Damaschinul, Grigorie de Nazianz), intrucat necorporabilitatea si materialitatea absoluta apartin numai lui Dumnezeu.
Oricare ar fi, insa, aceasta natura a lor, ingerii, potrivit misiunii lor pentru care sunt trimisi, iau forma omeneasca de barbat sau de tanar 13, vorbesc cu voce omeneasca, mananca, se prezinta imbracati 14 si uneori poarta aripi 15.
Deoarece sunt duhuri necorporale, se intelege ca ingerii nu au nici sex, nu se inmultesc si sunt nemuritori (fiii lui Dumnezeu amintitii in cartea Facerea sunt setitii, nu ingerii 16). Ca fiinte marginite, ingerii se gasesc in orice moment in vreun loc si nu pretutindeni, ca Dumnezeu. Dar nefiind legati de un anumit loc, ei pot trece cu usurinta dintr-un loc intr-altul. Sfanta Scriptura numeste cerul ca loc al ingerilor, ceea ce inseamna ca tot universul este la dispozitia lor. Omul in schimb este legat de pamant.
Puterea ingerilor este mare si se arata in multe feluri 17. Mintea lor, desi marginiti in comparatie cu Dumnezeu, intrece pe a omului, iar vointa lor inclina intotdeauna spre bine, neputand fi miscati spre rau sau pacat. Atunci cand Satan a facut razvratire in cer impotriva lui Dumnezeu, castigand de partea sa pe unii ingeri, majoritatea ingerilor au ramas credinciosi lui Dumnezeu, pastrandu-si sfintenia lor naturala, in care apoi au fost intariti de Dumnezeu spre a nu mai putea pacatui. Cinstiti credinciosi,Lumea ingereasca formeaza un sobor extrem de numeros. Sfanta Scriptura lasa sa se inteleaga ca numarul lor este infinit. Texte ca cel din cartea Iov: Cine poate sa numere ostile Sale? 18 sau din Evanghelia dupa Matei: Sau ti se pare ca nu pot sa rog pe Tatal Meu sa-Mi trimita acum douasprezece legiuni de ingeri? 19, intaresc aceasta afirmatie. Dar precum in lumea fizica exista o anumita ierarhizare treptata de la cele inferioare la cele superioare, la fel si in lumea ingerilor exista o anumita ordine si ierarhie, in raport cu functiile lor spirituale. Sfanta Scriptura denumeste noua trepte ingeresti, incadrate in trei cete, despre care a scris si Sfantul Dionisie Areopagitul. In prima ceata se numara Serafimii, Heruvimii si Tronurile (Scaunele); in ceata a doua Domniile, Puterile, Stapanirile, iar in ceata a treia Incepatoriile, Arhanghelii si Ingerii. Sfantul Vasile cel Mare, explicand ierarhia cereasca, afirma ca Serafimii au o pozitie mai apropiata de Dumnezeu, in virtutea superioritatii in sfintenie sau ca demnitatea unui conducator al unui popor este mai mare ca cea a celui caruia i s-a incredintat ocrotirea unui singur individ, sau ca desi ingerii sunt partasi aceleiasi naturi, unul este capetenia lor si altul este subordonat , ingerii fiind randuiti in legiuni 20.
Desigur, aceasta repartizare ierarhica in trei cete de cate trei trepte, nu trebuie luata decat ca expresie simbolica a unei plinatati, a numarului lor de trei, reprezentand perfectiunea Treimii cea de o fiinta, una si nedespartita, formand deci un sobor extrem de numeros. Cetele ingeresti canta, toate, lauda lui Dumnezeu intr-o perfecta armonie, il cunosc impreuna pe Dumnezeu si isi comunica unii altora aceasta bucurie a cunoasterii.
Iubiti credinciosi si credincioase,Sfintii ingerii indeplinesc o indoita slujire. Intai, una de preamarire, de lauda a lui Dumnezeu, in preajma Caruia se afla si stralucesc de lumina vesnica. In chip nevazut, ei inconjoara tronul slavei dumnezeiesti si aduc imne de slava lui Dumnezeu, caruia se inchinau si inainte de crearea lumii vazute 21. Ingerii aduc slava neincetata lui Dumnezeu care i-a creat din bunatatea Sa, slujindu-L continuu. A doua slujire pe care o indeplinesc ingerii este aceea de a face cunoscuta omului voia si hotararile lui Dumnezeu privind opera mantuirii, intemeierii si desavarsirii imparatiei cerurilor. Astfel, sfintele Evanghelii mentioneaza ca ingerii slujesc Domnului la Nastere, dupa ispitire, in Ghetsimani, la Inviere si la Inaltare s.a.
De asemenea, vestesc nasterea sfantului prooroc Ioan Botezatorul si a Mantuitorului Iisus Hristos si sunt alaturi de apostoli in misiunea de propovaduire a Evangheliei. Ei ii ocrotesc si ii ajuta pe oamenii piosi in diferitele lor trebuinte si pedepsesc pe cei nelegiuiti. Astfel, ocrotesc pe Avraam, pe Lot, pe Iacob, pe Ilie, pe Elisei si pe Daniel 22, i-au salvat pe cei trei tineri aruncati in cuptorul de foc, se bucura de cainta unui pacatos si ajuta oamenilor drepti la mantuire 23, indemnandu-i spre tot lucrul bineplacut lui Dumnezeu si ajutandu-i sa se fereasca de acel ucigator de trup si de suflet care ca un leu ratacind, umbla cautand pe cine sa inghita 24. Fiecare om, si in special omul evlavios, petrece, inca dela botez, sub ocrotirea unui inger pazitor. Dintr-un text scris in cartea profetului Daniil 25, Sfintii Parinti au dedus ca si popoarele si chiar statele au cate un inger pazitor.
Uneori ingerii sunt trimisi de Dumnezeu si pentru pedepsirea pacatosilor, dupa cum rezulta din unele texte ale Sfintei Scripturi. Spre pilda, cartea Faptele Apostolilor 26 relateaza cum a fost pedepsit regele Irod Agripa, iar cartea profetului Isaia 27 si cartea a IV-a Regi 28 arata cum a fost pedepsit Sanherib, regele Asiei. In general, ingerii sunt slujitorii Providentei dumnezeiesti si li se cuvine cinstire deosebita din partea noastra, asa dupa cum s-a hotarat la Sinodul VII ecumenic, tinut la Niceea, in anul...