Cinstirea Icoanelor ( I )
Ceea ce cuvantul ne rosteste sonor, imaginea ne arata in tacere.
In revelatia Profetului Isaia, Dumnezeu S-a supus simtului, auzului si vazului (Is. 6, 3-5), spre a-l convinge deplin ca i Se infatiseaza Dumnezeu dupa putinta lui de a-L intelege.
Rugaciunea Epiclezei, printre alte rugaciuni tainice, zice: Prin negraita Ta dragoste de oameni () faptura a primit chip al noii legaturi descoperirea intru Lumina a lui Dumnezeu (Teophania), impartasindu-ni-se sub chipul (icoana) painii si al vinului Cuvantul intrupat (In 1, 14). Privind, in paralel, la o icoana a lui Hristos zugravita pe o panza si, in acelasi timp, la Potirul binecuvantat si la Painea franta si binecuvantata (Lc 22, 19-20), contemplam pe Cel ce ne graieste din Scriptura, Care este Piatra din capul unghiului, pe Care ziditorii n-au luat-o in seama (Lc 20, 17). Unii nu iau in seama Scriptura, altii nu dau caracter de Taina Sfintei Impartasanii si altii despart Chipul vazut al lui Hristos (Col 1, 15) icoana de chipul nevazut al lui Dumnezeu, Care este Insusi Hristos, Care zice: Cine M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal (In 14, 9), caci pe Dumnezeu-Tatal nimeni nu L-a vazut direct vreodata, ci numai Fiul (In 1, 18; Mt 11, 27), dovada ca Fiul este icoana vie sau Chipul Tatalui Ceresc. Icoana lui Hristos este purtatoare de lumina a Celui ce este Lumina Lumii (In 8, 12). Lumina, cand lumineaza intunericul fapturii, o si metamorfozeaza: Bezna Ta va fi...