Inainte de inceputul propriu-zis al Sfintei Liturghii, in altar, la ad post de privirile credinciosilor, preotul, singur sau impreun cu diaconul, s varseste un ritual care are aspectul unei slujbe aparte avand o formul de binecuvantare si una de incheiere. Este vorba de Proscomidie care nu este ins o slujb de sine st t toare ci o parte integrant []Inainte de inceputul propriu-zis al Sfintei Liturghii, in altar, la ad post de privirile credinciosilor, preotul, singur sau impreun cu diaconul, s varseste un ritual care are aspectul unei slujbe aparte avand o formul de binecuvantare si una de incheiere. Este vorba de Proscomidie care nu este ins o slujb de sine st t toare ci o parte integrant si indispensabil a Sfintei Liturghii.

Ce este Proscomidia?Proscomidia, in esenta ei, const in punerea inainte a darurilor pentru jertfa liturgic , ins si denumirea de Proscomidie venind de la cuvantul grecesc proskomizw care inseamn a pune inainte, a aduce, a oferi, a face dar. Mai precis slujba Proscomidiei const in alegerea, preg tirea si afierosirea de c tre preot a darurilor de paine si vin aduse de credinciosi la altar. Astfel darurile sunt ridicate la calitatea de Cinstite Daruri, gata pentru a fi sfintite si pref cute in Trupul si Sangele Domnului in cadrul Sfintei LiturghiiPan in secolul VII ritualul Proscomidiei era mult mai simpluProscomidia a constituit intotdeauna o parte a Sfintei Liturghii. Dar in primele secole crestine ritualul ei era mult mai simplu, evoluand ulterior pan la forma de azi. In esent consta in primirea de c tre diaconi a darurilor de paine si vin aduse de credinciosi si alegerea celor menite pentru jertf urmand ca episcopul sau preotul s le binecuvinteze.

Locul primirii darurilor era o inc pere numit proscomidiar sau schevofilachion. Aceast inc pere era situat in latura de nord a altarului, initial fiind distinct de biseric .

In ceea ce priveste timpul s varsirii si randuiala Proscomidiei nu avem descrieri precise din aceast perioad . O opinie larg r spandit si insusit de numerosi liturgisti afirm c ritualul primirii si preg tirii darurilor pentru Sfanta Jertf avea loc, in primele veacuri, la inceputul Liturghiei credinciosilor. Dup plecarea catehumenilor credinciosii prezentau diaconilor darurile lor de paine si vin. Diaconii strangeau darurile la proscomidiar, le alegeau pe cele necesare pentru Sfanta Jertf si le aduceau apoi la altar punandu-le pe Sfanta Mas . Aici episcopul sau preotul le afierosea ca daruri de jertf printr-o rug ciune special . Deplasarea Proscomidiei la inceputul Liturghiei catehumenilor s-a f cut, potrivit acestei opinii, in sec. VI-VII ca urmare, pe de o parte, a sl birii si disparitiei disciplinei catehumenilor si, pe de alt parte, a dezvolt rii crescande a ritualului Proscomidiei.

O alt opinie, mai nou sustine c Proscomidia s-a aflat intotdeauna la inceputul Liturghiei. Se aduce ca argument faptul c asezarea Proscomidiei la inceputul Sfintei Liturghii este specific tuturor Liturghiilor orientale pe cand preg tirea darurilor inainte de anafora este specific Liturghiilor latine. Cel putin in regiunea Siriei de vest (Antiohia) exist dovada faptului c credinciosii aduceau inc de la inceputul Sfintei Liturghii darurile insotite de pomelnice. Potrivit acestei opinii in primele veacuri credinciosii veneau la inceputul Sfintei Liturghii aducand daruri de paine si vin insotite de pomelnice cu numele lor pe care le incredintau diaconilor aflati in schevofilachion. Diaconii alegeau si preg teau darurile pentru Sfanta Jertf . Episcopul sau preotul protos venind la slujb intra mai intai in schevofilachion si binecuvanta darurile iar apoi intra in biseric si incepea Sfanta Liturghie. La inceputul Liturghiei catehumenilor darurile erau aduse de c tre diaconi la altar. Ritualul de azi al Proscomidiei se dezvolt intre secolele VII-XIVEvolutia Proscomidiei dup secolul VII reflect schimbarea care a intervenit in atitudinea fat de Sfanta Liturghie si in intelegerea acesteia,...