Proscomidia, constand in preg tirea darurilor pentru jertfa euharistic , este o necesitate practic . Dar ea are si o profund semnificatie pe care vom incerca s o deslusim in cele ce urmeaz . Unirea jertfelor individuale in jertfa Bisericii care este imp rt sire din jertfa lui Hristos Aducerea darului de paine si vin la altar de c tre fiecare credincios []Proscomidia, constand in preg tirea darurilor pentru jertfa euharistic , este o necesitate practic . Dar ea are si o profund semnificatie pe care vom incerca s o deslusim in cele ce urmeaz .

Unirea jertfelor individuale in jertfa Bisericii care este imp rt sire din jertfa lui HristosAducerea darului de paine si vin la altar de c tre fiecare credincios este primul act al particip rii efective la slujb si, in acelasi timp, una din conditiile implinirii depline a caracterului de impreun slujire a clerului si a credinciosilor la Sfanta Liturghie. Darul adus la altar este o jertf a iubirii prin care credinciosul se d ruieste pe sine insusi si intreaga creatie lui Dumnezeu. Pe de alt parte, Sfanta Liturghie este slujba in care Biserica aduce jertfa iubirii si a unit tii. Dar jertfa aceasta, care ne este dat si poruncit nou a o aduce si in aducerea c reia Biserica se implineste pe sine ca fiind viata lui Hristos in noi si a noastr in El, nu este alta fat de aceea unic , atotcuprinz toare si care nu se repet pe care Hristos a adus-o o singur dat (Evr 9,28) .

Semnificatia principal a Proscomidiei const tocmai in unirea jertfelor individuale ale credinciosilor, concretizate in darurile de paine si vin, in jertfa Bisericii si recunoasterea acestei jertfe ca fiind imp rt sire din jertfa lui Hristos.

Intreaga iconomie a mantuirii este transpus condensat si tainicDezvoltarea, in decursul timpului, a sensurilor simbolice ale Proscomidiei a f cut ca intreaga iconomie a mantuirii s fie transpus condensat si tainic in ritualul ei: Intruparea Mantuitorului si Jertfa Lui, proorocit inc din Vechiul Testament, care se implineste in Inviere aducand astfel R scump rarea neamului omenesc rezidit in Hristos si unit in Trupul Lui Biserica. Hristos ni se descoper in mijlocul Bisericii in stare de jertf si, in acelasi timp, ca hran a toat lumea adic d ruire din iubire spre imp rt sire. El este d ruirea de sine deplin f cut totodat Tat lui si nou . Hristos ne uneste in Biseric f candu-ne p rtasi jertfei Sale pentru c El este Cel ce aduce si Cel ce se aduce arhiereul si jertfa noastr des varsit .

Intrupare, Jertf si R scump rareMantuirea noastr s-a realizat prin jertfa lui Hristos care in opera Sa r scump r toare ne recapituleaz , ne readun mai intai in Sine, incepand din intrupare, ne sfinteste firea, coborand in adancimile ei pan la extrema chenoz in iad, si, astfel recapitulati si sfintiti in El, se ofer si ne ofer Tat lui ca jertf si omagiu suprem, primind prin El si pentru noi o nou consacrare a f pturii noastre: invierea . Actele fundamentale ale operei r scump r toare a lui Hristos sunt Intruparea, asumarea firii umane, si Jertfa legat indisolubil de Inviere.

Ritualul Proscomidiei este o aducere-aminte a acestor acte prin simbolismul Nasterii si Jertfei Mantuitorului pe care il cuprinde.

Simbolismul Jertfei MantuitoruluiTema central a Proscomidiei este jertfa unic , atotcuprinz toare si mantuitoare a lui Hristos in care este cuprins intreaga Biseric . Inc de la inceputul Proscomidiei preotul rosteste troparul Vinerei Mari si insemneaz cu semnul Sfintei Cruci prescura din care va fi t iat agnetul. Pomenirea lui Hristos o facem astfel amintind jertfa lui r scump r toare de pe cruce care ne-a adus nemurirea.

Versetele din proorocia lui Isaia (Is. 3,7-8) rostite de preot in timpul t ierii agnetului arat c jertfa Mantuitorului implineste proorociile Vechiului Testament despre venirea lui Hristos. Aceste versete ne pun in fat imaginea Mielului lui Dumnezeu Cel ce ridic p catul lumii ...