Ce este ortodoxia? Care sunt temeiurile sau bazele credintei noastre crestine? Care sunt stalpii crezului nostru si ale marturisirii noastre? Care sunt tariile credintei ortodoxe? Ortodoxia, iubiti crestini, este calea dreapta, cea mai scurta dintre om si Dumnezeu. Orthos (cuvant grecesc) inseamna drept; doxa (iarasi cuvant grecesc) inseamna slava sau marire. Dupa stiinta, linia dreapta []Preot Ilarion V. FeleaCe este ortodoxia? Care sunt temeiurile sau bazele credintei noastre crestine? Care sunt stalpii crezului nostru si ale marturisirii noastre? Care sunt tariile credintei ortodoxe?Ortodoxia, iubiti crestini, este calea dreapta, cea mai scurta dintre om si Dumnezeu. Orthos (cuvant grecesc) inseamna drept; doxa (iarasi cuvant grecesc) inseamna slava sau marire. Dupa stiinta, linia dreapta este calea cea mai scurta, dintre doua puncte. Ortodoxia este calea dreapta, cea mai scurta, dintre doua fiinte, dintre om si Dumnezeu. Aceasta este religia noastra. De aceea ne numim crestini ortodocsi , adica dreptcredinciosi , dreptmaritori sau dreptslavitori . Religia aceasta, calea aceasta, credinta aceasta este adanca, cat sufletul omului si inalta, cat cerul.

Care sunt stalpii crezului nostru, temeiurile sau bazele credintei noastre, spre deosebire de alte confesiuni si secte; sau mai pe scurt, care sunt tariile de stanca ale ortodoxiei?1. Intai de toate Hristos. Ortodoxia este religia lui Hristos, e Biserica lui Hristos, adica crestinismul in forma lui cea mai veche, mai curata, mai simpla, mai adevarata. Ortodoxia nu are intemeietori ca sectele protestante, nici nu a avut cutezanta sa numeasca vicari ai lui Hristos pe pamant care sa-I imprumute atributele dumnezeiesti si sa-L inlocuiasca ca la romano-catolici. Ea a ramas la credinta Evangheliei care ne invata ca singur Hristos este capul Bisericii si Biserica este trupul lui Hristos (Efes. 1:22-23; Col. 1:18, 27). In ortodoxie se pastreaza unitatea Duhului si a credintei prin Hristos si prin crezul Bisericii. Noi suntem de credinta ca la conducerea Bisericii nimeni nu poate inlocui pe Hristos, capul ei; ortodoxia nu admite si nu poate admite alt cap sau al doilea cap al Bisericii. Deasupra noastra, deasupra ortodoxiei este numai cupola Bisericii si cerul liber. Pentru ortodoxie nu exista nici vicari ai lui Hristos, nici scaune sfinte , in afara de scaunul slavei lui Dumnezeu; de aceea in tarile ei nu este atata necredinta ca in tarile care au de stapan pe vicarul lui Hristos (Italia, Franta, Spania si Belgia). In ortodoxie capul Bisericii e numai Hristos. El e cu noi pana la sfarsitul veacurilor (Mt. 28:20). Taria de stanca a ortodoxiei, prin urmare, intai de toate si peste toate, este Hristos.2 A doua tarie a ortodoxiei o vadesc sfintii: ingerii pazitori, patriarhii Vechiului Testament, proorocii, apostolii, martirii, marturisitorii, marii dascali si ierarhi ai lumii crestine, cuviosii si purtatorii de Dumnezeu Parinti si toti dreptii. Nimeni nu are in Biserica autoritate mai mare decat sfintii. Nimeni nu a intruchipat mai frumos invataturile Evangheliei lui Hristos ca sfintii. Nicaieri nu vedem mai bine cum s-au lamurit si au trait adevarurile religiei crestine, ca in vietile, predaniile, cantarile si invataturile pilduitoare ale sfintilor. Ortodoxia este credinta data sfintilor odata pentru totdeauna (Iuda 1:3). Crezul nostru este crezul sfintilor, de aceea ni-i asa de scump. Cine se ridica impotriva ortodoxiei, se ridica impotriva sfintilor care au intruchipat in predaniile si in vietile lor cel mai inalt, mai frumos si mai greu chip de viata sfintenia. Au si alte biserici cultul sfintilor, dar si aici se fac greseli. Inca din vremea apostolilor, dar si mai mult in vremea noastra, unii spun ca sunt ai lui Petru (catolicism), altii ai lui Pavel (protestantism), altii ai lui Ioan (ortodoxism), iar altii, cei mai noi, ai lui Anton de Padova (care-l cinstesc mai mult pe el decat pe Dumnezeu).

Ortodoxia nu admite...