S-a întâmplat în 16 iunie 1977
S-a intamplat in 16 iunie 1977 was first posted on iunie 16, 2021 at 7:21 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 16 iunie 1977: A murit Wernher von Braun, inginer german. Wernher Magnus Maximilian, Freiherr von Braun, cunoscut mai ales ca Wernher von Braun (n. 23 martie 1912, d. Alexandria, Virginia, SUA) a fost un om de stiinta germano-american, pionier si vizionar al dezvoltarii tehnologiei si zborurilor rachetelor. Wernher von Braun, conducator al programului german de creare a rachetelor germane (cea mai cunoscuta fiind celebra racheta V-2) atat inainte de-al Doilea Razboi Mondial, cat si in toiul lui, a fost adus in Statele Unite, impreuna cu o buna parte a echipei sale stiintifice de la Peenem nde, printr-o operatie secreta numita Operatiunea Paperclip. A devenit cetatean al Statelor Unite. Wernher von Braun s-a nascut in 1912 in Wyrzysk, Germania (astazi Wirsitz este parte a Poloniei), intr-o familie prusaca aristocrata. Tatal lui a fost baronul Magnus von Braun si mama lui era descendenta directa a lui Valdemar I al Danemarcei (1131-1182). De la o varsta frageda Wernher a dezvoltat o fascinatie pentru rachete, inspirata de chinezii antici, care au inventat focurile de artificii. La varsta de 12 ani a incercat primul sau experiment practic cu rachete. El a legat 6 rachete de o caruta si apoi le-a aprins. Caruta a luat-o din loc si s-a comportat mai ceva decat in cele mai salbatice vise ale copilului, clatinandu-se necontrolat si lasand in urma o coada de foc ca o cometa. Cand in sfarsit rachetele au ars complet, incheind spectacolul lor scanteietor printr-un magnific zgomot ca de tunet, caruta s-a oprit maiestuos. Politia, care a ajuns prea tarziu pentru inceputul experimentului, dar tocmai la timp pentru marele final, nu a apreciat deloc ce s-a intamplat. Oamenii de ordine l-au luat pe micul Wernher in custodie. Din fericire, nimeni nu a fost ranit, iar copilul a fost eliberat si dat in grija Ministrului Agriculturii, tatal sau. Asa a inceput o cariera in stiinta construirii rachetelor care a schimbat istoria omenirii. Von Braun a frecventat Gimnaziul Francez din Berlin, dar nu a fost un elev stralucit. Petrecea cea mai mare parte a timpului construind un automobil in garajul tatalui sau, in loc sa studieze pentru scoala. Notele lui von Braun s-au imbunatatit dupa ce tatal sau l-a transferat la o scoala cu internat. O parte din educatia sa de aici a implicat si lucrul in echipe mici pentru a-si dezvolta abilitatile tehnice. Aceste lectii i-au adus beneficii mult mai tarziu in cariera, cand a lucrat in echipe. Inainte de a se duce la culcare, ii era permis sa studieze stelele cu un telescop de mici dimensiuni pe care i-l cumparase mama sa. Asa a inceput interesul sau pentru astronomie. Intr-o zi din 1925, von Braun a vazut intr-un magazin de astronomie o reclama la o carte numita Racheta in spatiile interplanetare , scrisa de profesorul Hermann Oberth. i-a comandat imediat aceasta carte si cand a primit-o a deschis-o cu respiratia taiata de emotie. Spre consternarea sa, nu a putut intelege un cuvant din carte paginile ei erau un conglomerat derutant de simboluri matematice si formule. Grabindu-se la profesorul sau, l-a intrebat: Cum pot sa inteleg ce spune acest om? Spre descurajarea lui von Braun, profesorul i-a zis sa studieze matematica si fizica, dar cu fascinanta perspectiva a unei vieti devotata calatoriei in spatiu, aceste subiecte aveau sa capete un nou sens. Dupa absolvire, von Braun a devenit student la Institutul de Tehnologie din Berlin si a lucrat in timpul liber ca asistent al profesorului Oberth la Societatea Germana pentru Calatoria in Spatiu. Oberth incerca sa demonstreze ca cea mai buna metoda de a trimite o racheta in spatiu este ca aceasta sa fie alimentata cu combustibil lichid, nu solid. Ceilalti doi asistenti ai lui Oberth erau Klaus Riedel si Rudolf Nebel. Echipamentele folosite erau primitive, iar sistemul de aprindere era periculos. Riedel trebuia sa arunce o carpa arzand ce fusese inmuiata in benzina in motorul cu gaz si plonja apoi sa se adaposteasca inainte ca Oberth sa deschida valvele pentru combustibil, moment in care motorul pornea cu un vuiet! Hermann Oberth si asistentii sai au primit permisiunea sa desfasoare experimente ca si invitati in locurile de testare de la Institutul Chimic si Tehnic, echivalentul german al Biroului American de Standarde. In august 1930, micul motor de racheta al lui Oberth a reusit sa produca o forta de impingere de 7 kilograme pentru 90 de secunde, arzand benzina si oxigen lichid. Un oficial de la Institut a certificat demonstratia si motorul de racheta cu combustibil lichid a fost astfel recunoscut pentru prima data in Germania ca un respectabil membru al familiei motoarelor cu combustie interna. Acesta a fost un important pas inainte, dar din cauza ca trebuia sa sustina o familie numeroasa, Oberth a fost fortat sa se intoarca la meseria de profesor din Romania. Dupa plecarea lui Oberth, statutul de invitat al echipei in locurile de testare de la Institut a expirat, astfel ca era nevoie de un nou loc pentru experimente. Nebel a obtinut o chirie pentru un depozit abandonat de munitie de 300 de acri din marginea Berlinului. El i-a convins pe conducatorii orasului sa ii lase sa foloseasca locul parasit pe o perioada nedefinita. Unul dintre corpurile cladirii a fost folosit ca laborator, cladirea fiind marcata cu un semn pe care scria Raketenflugplatz Berlin (Campul de rachete din Berlin). In 1931, von Braun si-a intrerupt studiile la Institutul de Tehnologie din Berlin pentru un semestru la Institutul Federal de Tehnologie din Z rich. El se va intoarce in Berlin in octombrie pentru prima demonstratie de zbor a rachetei lui Riedel. Cativa fabricanti locali au fost convinsi de Nebel si Riedel sa plateasca o marca fiecare pentru a...