Potrivit firii noastre, viata in Biserica este una normala. Daca suntem in afara Bisericii, viata e nefireasca, anevoioasa si chinuitoare. Prin urmare, daca vorbim despre mantuirea sufletului, apoi ea este posibila doar in firescul vietii, adica in Biserica, nu in afara ei. Sfantul Cuvios Porfirie Kavsokalivitul, un urmas autentic al Sfintilor Parinti, spunea ca in []Potrivit firii noastre, viata in Biserica este una normala. Daca suntem in afara Bisericii, viata e nefireasca, anevoioasa si chinuitoare. Prin urmare, daca vorbim despre mantuirea sufletului, apoi ea este posibila doar in firescul vietii, adica in Biserica, nu in afara ei. Sfantul Cuvios Porfirie Kavsokalivitul, un urmas autentic al Sfintilor Parinti, spunea ca in afara Bisericii nu este mantuire (Ieromonah Sava Aghioritul, Taina Bisericii dupa Sfantul Porfirie Aghioritul, Ed. Egumenita, 2014, p. 158). Viata in afara Bisericii este asemanata de Sfantul Porfirie cu viata traita in intunericul unei pesteri: Am intrat in pesteri fara ferestre, ne-am inchis si intrarea din fata cu pietre si cu ramuri, incat sa nu mai patrunda aerul! N-am inteles ca afara este viata, oxigenul . Cu alte cuvinte, viata in afara Bisericii este viata oamenilor auto-chinuiti. Cand cunoaste adevarul, pe Hristos, atunci este ca si cum ar iesi din pestera la lumina, la soare. Viata impreuna cu Hristos inseamna sa traiesti in lumina , remarca ieromonahul Sava la asemanarea facuta de batranul Porfirie (p. 159). Iata ce important pentru mantuire este sa fii in Biserica, nu in afara ei, in lumina, nu in intuneric. Sa fii in tulpina vitei, nu rupt de ea.

Deoarece nu toti oamenii sunt inlauntrul Bisericii, nici Sfintii Parinti nu ne descopera toate tainele, pentru ca exista primejdia pervertirii din partea celor neinitiati. Cand Sfantul Pavel arata ca nu sunt cuvinte cu care sa exprime ceea ce a pregatit Dumnezeu celor credinciosi, e si pentru ca prea multi dintre ascultatorii sai nu puteau primi mai mult decat le-a fost spus. Formal, pentru ca am fost botezati si miruiti, suntem inlauntrul Bisericii. Dar daca conlucrarea noastra cu acest har nu a fost continua spre initierea in taina lui Dumnezeu si n-am pazit, cu alte cuvinte, conditiile ramanerii in Biserica, practic pierdem acest privilegiu de a ramane inlauntrul Trupului lui Hristos. Urmarea este ca nu putem sa intelegem corect nici Sfanta Scriptura, nici pe Sfintii Parinti, spune ieromonahul Sava (p. 162), plecand de la cuvantul Sfantului Porfirie ca cei neinitiati nu pot sa inteleaga sensul tainelor lui Dumnezeu .

Cu cat omul...