Sfântul Grigorie Palama – Cuvânt la Adormirea Maicii Domnului
A indumnezeit firea noastra si ne-a daruit noua, dupa spusa dumnezeiescului Apostol, pe cele la care si ingerii doresc sa priveasca . (I Petru, 1:12). i aceasta este lauda cea peste fire si slava cea preaslavita a acestei Pururea Fecioare Maici fata de care orice minte si tot graiul, chiar de ar fi in geresti, se micsoreaza. Iar cat despre cele referi toare la nasterea cea negraita cine oare ar avea grai sa graiasca? Caci impreuna lucrand si impreuna patimind prin aceasta desertare din inaltime a Cuvantului lui Dumnezeu, cu impreuna slava a fost slavita si pe drept cuvant a fost preainaltata, adaugand mereu cele mai mari daruri la celelalte mai presus de fire daruite de mai inainte. Dar chiar si dupa urcarea la ceruri a Celui Care a luat trup dintr-insa, prin lucrarile cele mai presus de minte si de cuvant plinite in aceasta de catre El, a fost ca si cand ar fi inzestrat-o cu noi si mari daruri. Prin infranarea cea mai aspra si prin felurite chipuri ale nevointei duhovnicesti, prin rugaciunile cele pentru intreaga lume, de asemenea, cu ostenelile, sfatuirile si invataturile catre cei care mergeau pana la marginile lumii sa propovaduiasca pe Dumnezeu, tuturor acestora ea insasi le-a fost singura intarire, si mangaiere, fiind ascultata si cercetata si impreuna lucra toare la propovaduirea pretutindenea a dumnezeiestii Evanghelii. i astfel a aratat o pilda de viata in lupta aspra si o petrecere desavarsite, dupa minte si cuvant.6. Asadar pentru aceasta si moartea ei de viata purtatoare a fost mutare la viata cereasca si nemuritoare. Iar pomenirea acesteia este sarbatoare plina de bucurie si lauda intregii fapturi, nu numai pentru ca S-a reinnoit pomenirea minunilor Maicii Domnului, ci se adauga la acestea si minunea comuna si noua a adunarii sfintilor Apostoli din toate neamurile la preasfanta ei inmormantare, si cantarile acelea de Dumnezeu insuflate si de Dumnezeu descoperite, slujirile ingeresti, corurile si liturghiile ingeresti si ale Apostolilor. Sfintii Apostoli au petrecut-o, au urmat-o, au conlucrat si s-au impotrivit impreuna rautatii, au ajutat si au fost ajutati si impreuna au slujit si cantat, cu toata puterea, cu cei care pururea preamaresc trupul acela de viata incepator si de Dumnezeu daruit, tamaduirea mantuitoare a neamului nostru, lauda intregii fapturi. Sfintii Apostoli, luptand si impotrivindu-se in ascuns si stand impotriva prigonitorilor evrei, care cu bratul si cu hula se ridicau impotriva ei si a lui Dumnezeu, au preaslavit acest trup la care insusi Domnul Savaoth si Fiul pururea Fecioarei acesteia, in chip nevazut, au fost de fata si i-au adus cinstire Maicii Domnului la obstescul sfarsit. i a primit in dumnezeiestile maini si Duhul cel purtator de Dumnezeu al Maicii lui Dumnezeu, prin Care si cu Care trupul insotindu-se spre vietuire vesnica, s-a mutat la salasul cel ceresc, precum se cuvenea si era potrivit cu aceasta de la inceput si pana acum.7. Caci au fost multi cei ce din veac au dobandit dumnezeiasca bunavoire, slava si putere, precum spune si David, Iar eu am cinstit foarte pe prietenii Tai, Dumnezeule, si foarte s-a intarit stapanirea lor si-i voi numara pe ei si mai mult decat nisipul se vor inmulti (Ps. 138, 1-18). i multi au dobandit bogatie si multe fete s-au dovedit harnice, dar tu le-ai intrecut pe toate. (Pildele lui Solomon, 31:29), atat cat a fost cu putinta sa spuna. Caci singura stand intre Dumnezeu si intreg neamul omenesc, L-a facut pe Dumnezeu Fiul Omului, pentru ca fii ai lui Dumnezeu sa-i faca pe oameni, pamantul, cer si omenirea a indumnezeit-o. i singura intre toate femeile, Maica a Domnului, a nascut cu firea, mai presus de fire, pe Dumnezeu, fiind, prin nasterea ei negraita, imparateasa a fapturii celei din lume si celei mai presus de lume. i astfel inaltandu-i pe cei supusi ei, prin ea, si i-a facut pe cei supusi ei ucenici ceresti in loc de pamantesti. Iar ea insasi s-a impartasit de cea mai buna virtute si de cea mai inalta putere, a fost invrednicita de ungerea cea din ceruri prin Duhul Sfant, fiind randuita cea mai inalta intre cele inalte si imparateasa preafericita a neamului fericitilor alesi.8. Iar acum are cerul cuvenit salas, fiindca prin ea a venit imparatia, la care s-a mutat de la pamant astazi, si sade de-a dreapta imparatului a toate in haina aurita si preainfrumusetata dupa spusa profetului psalmist cu privire la ea. Cu haina aurita (Ps. 44 :11) vei cugeta trupul acela de Dumnezeu stralucit, preainfrumusetat de felurimi de virtuti; caci numai ea are loc in cer cu trupul cel preaslavit de Dumnezeu, impreuna cu Fiul Sau. Caci nu a tinut pana la sfarsit pamantul si mormantul si moartea trupul cel incepator al vietii si primitor de Dumnezeu, salas ceresc si mai desfatat decat cerul cerurilor. Caci daca un suflet care a dobandit harul, este salas al lui Dumnezeu si catre ceruri urca atunci cand este dezlegat de cele de aici, precum si s-a facut prin multe aratat si precum credem, cum oare nu va fi inaltat de la pamant la ceruri tocmai trupul care nu numai ca a primit in sine pe insusi Fiul Lui Dumnezeu cel Unul nascut si mai inainte de veci, izvorul cel pururea curgator al harului, ci I-a si dat nastere? Aceea care numai de trei ani fiind, mai inainte ca Pruncul cel ceresc sa se salasluiasca in ea si sa imbrace trup din ea, salasluindu-Se in Sfanta Sfintelor, fiind daruita cu atatea si atatea daruri, si petrecand cu trupul mai presus de ceruri si cu adevarat mai presus de lume, va fi oare cu putinta sa devina pamant supunandu-se stricaciunii mortii? i ce noima ar putea avea aceasta pentru cineva care cugeta rational?9. Pentru aceasta, trupul care a nascut astfel impreuna se preaslaveste cu slava celui nascut din ea, cuvenita lui Dumnezeu. i va invia, dupa cantarea profetica, impreuna cu Cel Care mai inainte a inviat a treia zi, Hristos, ca una care era chivotul sfintirii Lui (Ps. 131:8). i s-a facut instiintare ucenicilor despre invierea ei din morti. Caci numai acoperamintele si giulgiurile de ingropaciune au ramas in mormant si numai acestea au fost gasite in el de catre cei ce venisera sa caute, precum si mai inainte s-au gasit la Fiul ei si Stapanul nostru (Luca, 24 :12). Caci nu era de trebuinta ca ea sa petreaca in pamant chiar si numai pentru putina vreme, pre cum Fiul si Dumnezeul ei a petrecut in mormant timp de trei zile. Drept aceea, pe drept cuvant a fost ridicata din groapa la salasul cel mai presus de ceruri de unde iarasi, ce margaritare stralucitoare si ce haruri dumnezeiesti au luminat pana la pamant, straluminand toata suflarea de pe...