Ortodoxia ca metodă de vindecare
Multi teologi expun o anume invatatura a lui Hristos sau a Sfintilor Parinti si, fara a avea experiere personala, dau propria analiza. Apar astfel concepte care de fapt ucid omul si chiar viata insasi.
Fiind eu insumi un om al vremii mele, a trebuit uneori sa fac fata unei asemenea situatii.
Pe cand eram student la universitate, am vizitat Muntele Athos si am intalnit oameni sfinti care traiau Predania Ortodoxa. Am vazut limpede deosebirea intre vietuirea dupa Predania Ortodoxa si viata pe care am intalnit-o in alte cercuri religioase. In acelasi timp, cu ajutorul profesorilor mei de la universitate, am inceput sa studiez textele patristice. In plus, eu si unii dintre colegii mei ne-am ocupat multa vreme de manuscrisele Sfintelor Manastiri din Sfantul Munte. Aceasta alaturare studierea textelor patristice in mijlocul atmosferei si vietuirii parintilor atoniti indumnezeiti mi-a deschis noi cai de comunicare cu viata Bisericii. Am inceput sa gandesc altfel. La aceasta am fost ajutat mai ales de studierea Sfantului Grigorie Palama. Cred ca Sfantul Grigorie Palama este unul dintre Parintii care pot avea o mare inraurire si pot aduce mult folos crestinilor de astazi. Teologia sa, care este teologia Bisericii, este revelatoare. Incepand de atunci, am ajuns sa cunosc si alti oameni sfinti din Sfantul Munte, dar si din afara lui atoniti in inima si in vietuire; si astfel am ajuns la concluzia ca Ortodoxia nu poate fi o filozofie sau o etica seaca, ci o metoda de vindecare. Ea il vindeca pe om. Teologia ortodoxa se leaga mai degraba cu medicina, decat cu filozofia. Am sa pomenesc etapele cele mai caracteristice ale parcursului meu.
L-am studiat pe Sfantul Maxim Marturisitorul. Ma preocupa subiectul dragostei. Am vrut sa aflu ce anume este dragostea adevarata, deoarece se spun atatea lucruri despre ea. Cele Patru sute de capete despre dragoste ale Sfantului Maxim Marturisitorul miau starnit curiozitatea. Insa, citind Capetele Sfantului Maxim, mi-am dat seama ca vorbeau mai ales despre...