Tacerea nechibzuita si fara rost este mai rea decat multa vorbarie, iar cea cu masura nu face niciun rau, ci smereste inca si da putere pentru savarsirea nevointelor si a ostenelilor.

Insa lipsa de masura si in una si in alta face foarte mult rau.(Cuviosul Macarie,24,Vol.3, pp.96-97) Sa te inveti cat poti de mult sa taci []Tacerea nechibzuita si fara rost este mai rea decat multa vorbarie, iar cea cu masura nu face niciun rau, ci smereste inca si da putere pentru savarsirea nevointelor si a ostenelilor.

Insa lipsa de masura si in una si in alta face foarte mult rau.(Cuviosul Macarie,24,Vol.3, pp.96-97)Sa te inveti cat poti de mult sa taci si sa spui tot timpul in gand:,, Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, bucura-te, ceea ce esti plina de dar, Marie, Domnul este cu tine ( pana la sfarsit) si in acest fel te vei pazi de multe pacate. Sfintii Parinti ne invata asa: oricine te-ar tulbura, tu sa nu zici nimic. Mai bine sa te rogi pentru sora ta decat s-o inveti ceva si sa te socotesti pe tine mai netrebnica si mai rea decat toata lumea. Pe nimeni, niciodata, pentru nimic, sa nu osandesti si pe toti sa-i ierti si fara osteneala te vei mantui. Caci cei ce osandesc, si cei ce pomenesc raul, si cei mandri, chiar daca se roaga, chiar daca postesc, chiar daca dau bani de pomana, totusi, daca nu se indreapta, nu au si nu vor avea loc in cer, ci vor merge in iad, la diavoli, sa se chinuie pe veci.(Cuviosul Iosif,11, p.280)Tacerea, fara de care nicidecum nu putem trai, este o nevointa. Caci, atunci cand cineva tace, vrajmasul indata ii spune altcuiva:,, Uite cat este de mandru, nici macar sa vorbeasca cu tine nu vrea . Dar nu este deloc asa. De aici vin necazurile. De aceea, cine ia cu hotarare asupra sa aceasta nevointa, acela trebuie sa se pregateasca pentru necazuri. Dar nici aceasta nevointa nu se da degraba, nici usor. De aceea este atat de inalta si necesara, pentru ca,,tacerea este taina vietii veacului viitor si cine tace, acela se pregateste direct pentru viata viitoare. Batiuska Macarie spunea des lucrul acesta:,, Luati seama, toti sfintii au tacut: cuviosul Serafim de Sarov a tacut, Arsenie cel Mare a tacut, de aceea este mare pentru ca a tacut; cand a fost intrebat de ce tace tot timpul, el a raspuns:,,Credeti-ma, fratilor, ca va iubesc pe toti, dar nu pot fi si cu voi, si cu Dumnezeu, de aceea fug de voi . i Sfantul Ioan Scararul zice:,,Cand vorbeam chiar si despre lucruri folositoare sufletului, deseori ma caiam, dar, pentru ca taceam, nu ma caiam niciodata . (Cuviosul Varsanufie,5, p.51 din 20.05.1908)Mai mult sa taceti. Iar daca sunteti intrebat in legatura cu ceva, chiar in biserica, sa raspundeti fara nicio suparare, fara sa aratati un chip posomorat. (Cuviosul Varsanufie,5, p.54 din 04.05.1908) ine minte regula monahala sa nu incepi sa vorbesti fara sa fii intrebat.(Cuviosul Nicon,8, p.317)Tacerea pregateste sufletul pentru rugaciune. Linistea cat de binefacatoare este ea pentru suflet! (Cuviosul Nicon,8, p.323)Tacerea este de folos pentru suflet. Cand vorbim, este greu sa ne abtinem de la vorbaria desarta si de la osandire. Insa exista o tacere...