STUDENT: Oare Moisi a scris fiecare cuvant din primele cinci carti ale Bibliei ? Se stie exact cand au fost redactate ? Parintele SERAFIM: Cand se zice la inceput cartea lui Moisi etc. , inseamna de la Moisi, in traditia lui . Una dintre carti (Deuteronomul) pomeneste de moartea lui Moisi; deci nu el a scris acea []STUDENT: Oare Moisi a scris fiecare cuvant din primele cinci carti ale Bibliei ? Se stie exact cand au fost redactate ?Parintele SERAFIM: Cand se zice la inceput cartea lui Moisi etc. , inseamna de la Moisi, in traditia lui . Una dintre carti (Deuteronomul) pomeneste de moartea lui Moisi; deci nu el a scris acea parte. Nici Psalmii lui David nu au fost scrisi toti de David. Poate jumatate sunt scrisi de el, iar ceilalti au fost scrisi de alte persoane. Biserica Ortodoxa nu-si pune problema daca fiecare cuvant e scris de persoana caruia ii este atribuit. Nu ne facem atatea probleme, fiindca avem ideea de traditie, adica aceasta e cartea lui Moisi, in traditia lui Moisi. Partea principala este chiar de mana lui; alte parti au fost adaugate mai tarziu, dar toate sunt in traditia lui Moisi.

Nu va pot spune in mod exact cand anume au fost redactate cartile. O mare parte s-au pastrat in traditia orala. Textul de baza al Facerii a fost descoperit prorocului Moisi. Nu ne facem griji nici macar sa aflam daca fiecare cuvant este chiar asa cum l-a primit. Probabil ca protestantii se vor supara foarte tare. Dar nu ne facem griji fiindca, daca se talcuieste in Biserica, Biserica insasi este garantia ca se va pastra in duhul adevarat. Textul ebraic si cel grecesc se deosebesc intr-o multime de amanunte de pilda, in ce priveste varsta Patriarhilor.

STUDENT: Primul capitol din Facere vorbeste de cele Sase Zile si de facerea barbatului si a femeii. Apoi, in capitolul al doilea, textul pare a o lua de la inceput, spunand cum barbatul a fost plasmuit din tarana pamantului, iar Eva a fost facuta din coasta lui Adam. Parca ar fi fost doua istorisiri.

Parintele SERAFIM: Nu, este doar o repovestire a istorisirii dintr-un alt punct de vedere. O relatare se refera la obarsia Omului insusi; cealalta se refera indeosebi la obarsia primilor oameni, Adam si Eva. Eruditii moderni obisnuiesc sa spuna: Aha, inseamna ca erau doi autori diferiti, care trebuie despartiti, si trebuie cercetat punctul de vedere al fiecaruia ce vrea sa spuna fiecare ? Nu este nevoie de asa ceva, fiindca, chiar daca textul s-a transmis pe undeva intr-o forma mai corupta, totusi textul de baza a ajuns la noi, si stim ca el, ca intreg, ne pune in legatura cu Adevarul.

Deci talcuirea Bisericii este cheia pentru a intelege cum se armonizeaza cele doua relatari. Cand dam peste lucruri de felul acesta, spunem doar ca aceeasi istorisire este povestita din doua puncte de vedere diferite doua accente diferite. Nu este, de fapt, o dificultate...