Ar fi nimerit sa amintim aici cateva texte apostolice despre rugaciunea cea facuta cu duhul si cu mintea, ce nu sunt asa de lamurit intelese, iar prin aceasta sa punem inceput bun in adancirea acestei invataturi. In Epistola catre Efeseni, Sf. Apostol Pavel ne sfatuieste sa ne rugam cu duhul : faceti in toata vremea []Ar fi nimerit sa amintim aici cateva texte apostolice despre rugaciunea cea facuta cu duhul si cu mintea, ce nu sunt asa de lamurit intelese, iar prin aceasta sa punem inceput bun in adancirea acestei invataturi. In Epistola catre Efeseni, Sf. Apostol Pavel ne sfatuieste sa ne rugam cu duhul : faceti in toata vremea spune el intru Duhul, tot felul de rugaciuni si de cereri (Efes. 6,18). Acelasi Apostol in Epistola I catre Corinteni spune : duhul mi-e in rugaciune, dar mintea mea este neroditoare (I Cor.14,14). Insa cum se intampla oare, ca omul se roaga cu duhul, dar mintea lui ramane neroditoare ?Cuvantul duh este inteles in Sfanta Scriptura in felurite chipuri. Uneori el se intrebuinteaza in locul respirarii, alteori in locul sufletului sau chiar in locul unei dorinti oarecare, sau al unui alt gand de inceput bun sau rau, precum, de asemenea, in locul vreunei virtuti sau al vreunui viciu, cum sunt : duhul smereniei, duhul dragostei, duhul milosardiei si cele potrivnice lor : duhul mandriei, duhul urii, duhul iubirii de arginti si altele.

Alteori, iarasi cuvantul duh este pus in locul vreunui dar oarecare al Sfantului Duh, ca de pilda : duhul intelepciunii, duhul intelegerii, duhul vederii si altele. Iar uneori, chiar in locul mintii, precum sta scris la acelasi Apostol : sa va primeniti zice el ...