Sfintii Evanghelisti descriu in culorile cele mai vii minunea din noaptea cea sfanta a Nasterii mai presus de fire a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, cum pastorii ce stateau de straja imprejurul turmei lor au fost instiintati de ingeri ca la Betleem, intr-un staul din marginea orasului S-a nascut un Mantuitor, Care este Hristos-Domnul. []Sfintii Evanghelisti descriu in culorile cele mai vii minunea din noaptea cea sfanta a Nasterii mai presus de fire a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, cum pastorii ce stateau de straja imprejurul turmei lor au fost instiintati de ingeri ca la Betleem, intr-un staul din marginea orasului S-a nascut un Mantuitor, Care este Hristos-Domnul. Ca magii de departe, calauziti de o stea deosebita in marime si frumusete, au calatorit timp indelungat pana la Betleem, aducand daruri. Pastorii, magii si ingerii, care slaveau marele eveniment prin cantece, calatorii, inchinare si felurite daruri sunt cei mai puternici si vrednici de crezare, marturii pentru trecut si viitor, pentru toate popoarele si generatiile, ca nimeni sa nu se dezvinovateasca; iar la marea si dreapta Judecata de Apoi, sa nu aiba cuvant ca n-au stiut, ca n-au auzit.

Cu prilejul Nasterii Mantuitorului si al vestirii Sale minunate, din multele intrebari voi vesti doar una, si anume: De ce Nasterea Mantuitorului s-a produs noaptea si nu ziua? Multi vor raspunde biblic ca toate s-au petrecut la plinirea vremii, cum fusese proorocit. Da, la plinirea vremii, dar de ce noaptea? Aceasta intrebare rascoleste multe amintiri si fapte reale.

Pe drept cuvant vom observa ca Mantuitorul a avut multi dusmani. Nici nu Se nascuse bine si Irod isi pregatea sabia pentru atac. A ucis toti pruncii de la doi ani in jos, in numar de patrusprezece mii, sa fie sigur ca si-a ucis concurentul, crezand ca Cel ce fusese vestit prin prooroci ii va lua tronul (cf. Mt 2, 3-6; 16-18). Scarbit de varsarea zadarnica de sange si de ura poporului, Irod, dupa datele istorice, si-a incheiat viata spre sfarsitul lunii martie, inceputul lui aprilie al anului 750 de la zidirea Romei, urmandu-i, la 10 aprilie 750, fiul sau, Arhelau, data ce este precizata documentar.

In Sfintele Evanghelii, data Nasterii Pruncului Iisus este legata de cateva fapte istorice, si anume: inscrierea populatiei pe vremea Cezarului August, fiind Quirinius consul in Siria (cf. Lc 2, 1-2); apoi inchinarea celor trei magi de la Rasarit, adica astronomi calauziti de Steaua nasterii minunate (cf. Mt 2, 1-12); teama lui Irod Idumeul, rege in Ierusalim, despre care am scris mai sus, apoi consulul din Iudeea, Pontiu Pilat, in timpul caruia s-au petrecut multe insemnari din viata de pe pamant a Domnului Iisus; si putem aseza tot aici cuvantul catre Sf. Ioan Botezatorul sa inceapa propovaduirea pocaintei, si a fost botezat si Iisus de el in apa Iordanului, Mantuitorul avand varsta de aproape treizeci de ani.

Nasterea dupa trup a Mantuitorului in Sfanta Scriptura ne este infatisata ca eveniment istoric si ca taina dumnezeiasca. Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat ca om din Sfanta Fecioara Maria si de la Duhul Sfant fara samanta barbateasca ...