Ca sa-L cunosti pe Dumnezeu trebuie sa te deschizi lui Dumnezeu cu toata fiinta. Aici nu exista cunoastere fara comuniune si fara impartasire reciproca. Cunoasterea lui Dumnezeu este astfel una transformanta, presupune asemanarea cu El. Nu poti sa-L cunosti pe Dumnezeu stand in afara de Dumnezeu. Daca Dumnezeu este Binele, nu poti sa Il cunosti []Ca sa-L cunosti pe Dumnezeu trebuie sa te deschizi lui Dumnezeu cu toata fiinta. Aici nu exista cunoastere fara comuniune si fara impartasire reciproca. Cunoasterea lui Dumnezeu este astfel una transformanta, presupune asemanarea cu El. Nu poti sa-L cunosti pe Dumnezeu stand in afara de Dumnezeu.

Daca Dumnezeu este Binele, nu poti sa Il cunosti pe Dumnezeu fara sa te imbunatatesti. Daca Dumnezeu este Frumos, trebuie sa ne infrumusetam si noi.

Deci, cunoasterea atributelor lui Dumnezeu nu este un procedeu abstract, ci cunoasterea lui Dumnezeu inseamna impartasirea de bunatatea lui Dumnezeu, de frumusetea lui Dumnezeu, de adevarul lui Dumnezeu. Nu poti sa cunosti Binele, daca nu faci binele, nu poti sa cunosti Frumosul, daca nu devii frumos, iar daca acest lucru este valabil si pentru binele si frumosul creat, limitat, cu atat mai mult cand este vorba de Dumnezeu. De aceea in cunoasterea duhovniceasca, religioasa, dimensiunea etica este indispensabila. Nu insa din pricina unei impuneri exterioare, a unui legalism. Nu pentru ca Dumnezeu ne-a poruncit sa facem binele si sa nu facem raul, ci fiindca virtutile sunt insasi concretizarea si intruparea atributelor si energiilor lui Dumnezeu.

Extras din Testamentul teologic al Sfantului Grigorie Palama,