CĂLĂUZIRI DUHOVNICEŞTI DE LA PĂRINŢII LINIŞTII
Dintru ale Sfantului Arsenie Cu privire la preaminunatul Arsenie sa ne amintim acestea : el nu a trimis cuiva nici intrebari in scris si nici raspunsuri in epistole nu a dat. Fireste, nu fiindca i-ar fi fost lui lipsa darul de a scrie sau cel de a vorbi cu podoaba, intrucat la acestea era om desavarsit. A cuvanta in chip ales lui mai usor ii era decat altora graiul cel obisnuit. De cele ce am zis erau in el hotarate din straduinta ce o punea spre a-si agonisi tacerea si din smerenia care-l impingea sa departeze orice dare in vileag. Din pricina aceasta chiar si in biserica sau la adunari, el se silea, cu grija cea mai intreaga, sa se fereasca de a face vadit, sau de a fi privit de cineva, ci dupa un stalp sau alta adapostire, se aseza si se acoperea pre sine, sau in amestecul cu altii se tinea nevazut. Din acestea el a castigat anume si mai mare putere de a fi cu luare aminte catre sine si de a se atinti necurmat asupra sa insusi, ca sa ajunga astfel mai cu lesnire sa se rapeasca in Dumnezeu. Aducem dara si altora, drept izvod, pilda acestui mare barbat, pe care cu indreptatire l-a numit cineva inger pamantesc, ca ne-a aratat noua cum sa ne fie mintea adunata si intocmita asa ca sa se suie fara greutate la Dumnezeu.
Dintre cete ale Sfantului Pavel, cel din Latras Asa era dumnezeiescul Pavel : locuind in munti si in laturi pustii, folosindu-se de fiarele salbatice ca de vecini si de tovarasi. Dar s-a intamplat odata, coborand din Lavra, de s-a invoit sa primeasca a fi indrumatorul fratilor. si sfatuia el si ii invata sa-si alunge teama, ca nu cumva din putinatatea sufletului fratii sa se instraineze de lucrarea virtutilor grele, fiindca el nu dorea sa lase mai prejos vreuna din ele. Asa, in toate, cu grija si masura, inraurea in chip staruitor si avea dorirea sa vietuiasca dupa intelegerea evangheliceasca, cu insufletire cartind impotriva duhului stricaciunii. O ! Cum invata acest dumnezeiesc parinte pre ucenicii sai sa cunoasca metoda ! Sa poata indeparta prin aceasta toate razboirile patimilor. Fiindca intru aceasta sta izbanda metodei si intru nimic altceva.
Dintre cele ale vietii Sfantului Sava Dumnezeiescul Sava calauzea pe monahi dupa canonul acesta : Nu ingadui sa locuiasca in Lavra si sa aiba chilie deosebita numai aceluia care invata pe de rost randuiala monahiceasca si care era in stare sa-si puie paza mintii si sa-si izgoneasca gandurile vrajmase si sa-si spulbere din cugetul sau toata amintirea celor pamantesti, dovedindu-se totodata, zdravan si sanatos cu trupul. Iar de se afla vreunul care sa intreaca pe ceilalti prin vlaga madularelor si a voiniciei lui, ii daruia loc sa-si zideasca singur chilia. Iata,. asa, acest mare avva cerea, mai inainte de toate, paza mintii de la toti fratii pe care ii ingaduia sub obladuirea sa; nu le dadea, altminteri, dreptul la chilie ca sa se poata invrednici a sluji lui Dumnezeu in liniste. Ce vom face noi, dara, stand in chilii ? Nefolositori si trandavi vom sta ? Sau oare ne vom deprinde si noi, dupa duhovniceasca indrumare, intru pazirea mintii ? Intrebat-a pe Avva Agaton un oarecare frate, zicand : Spune-mi parinte, ce este mai mare : truda cea cu trupul sau pazirea launtrica a sufletului ? si batranul a raspuns : Omul e asemenea cu pomul, sarguinta cea trupeasca frunzele sunt; veghea cea dinlauntru roada este. si fiindca, asa precum e scris : Tot pomul care nu aduce rod bun se va taia si in foc se va arunca , este vadit ca toate ostenelile noastre vor trebui sa ne duca catre legarea rodului, adica paza mintii . O anume insemnatate o aflam insa si in folosirea frunzelor, aceasta pentru fala si invesmantarea pomului. Avva, astfel, nu a vestejit stradania noastra cu trupul, intruchipata in frunze, ci ne-a descoperit, printr-un ales chip, cum trebuie noi sa ne-o insusim. Cat de minunat ne-a aratat sfantul aceasta, ca sterpi iesiti de la credinta adevarului sunt toti acei ce, fara paza mintii fiind, se lauda pe sine numai cu viata lor de infaptuire, pe unii fara paza mintii si care neavand nimic, fara numai frunzele, munca lor de nevointa adica, nu se vor lipsi de a fi retezati si focului aruncati. Grozav, o, parinte, este acest cuvant al tauDintre cele ale lui Awa Marco catre Niculaie Oare, tu fiule, iti doresti tie insuti o proprie si casnica faclie a luminii tale cugetatoare si anume marea stiinta duhovniceasca pe care sa o poti avea pururea aprinsa si...