Preafericitul Parinte Patriarh Daniel In vremea aceea, un om oarecare s-a apropiat de Iisus si L-a intrebat, zicand: Bunule Invatator, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? Iar Iisus i-a zis: Pentru ce Ma numesti bun? Nimeni nu este bun, decat singur Dumnezeu. tii poruncile: Sa nu savarsesti adulter, sa nu ucizi, sa []Preafericitul Parinte Patriarh DanielIn vremea aceea, un om oarecare s-a apropiat de Iisus si L-a intrebat, zicand: Bunule Invatator, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? Iar Iisus i-a zis: Pentru ce Ma numesti bun? Nimeni nu este bun, decat singur Dumnezeu. tii poruncile: Sa nu savarsesti adulter, sa nu ucizi, sa nu furi, sa nu marturisesti stramb, cinsteste pe tatal tau si pe mama ta . Iar el a zis: Toate acestea le-am pazit din tineretile mele. Auzind, Iisus i-a zis: Inca una iti lipseste: Vinde toate cate ai si le imparte saracilor si vei avea comoara in ceruri; si vino de urmeaza Mie. Iar el, auzind acestea, s-a intristat, caci era foarte bogat. i, vazandu-l intristat, Iisus a zis: Cat de greu vor intra cei ce au averi in Imparatia lui Dumnezeu! Ca mai lesne este a trece camila prin urechile acului decat sa intre bogatul in Imparatia lui Dumnezeu. Zis-au cei ce ascultau: i cine poate sa se mantuiasca? Iar El a zis: Cele ce sunt cu neputinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu. Evanghelist Matei (Matei 19, 16-26), care se citeste in Duminica a XII-a dupa Rusalii. Tanarul dregator bogat Ii adreseaza Mantuitorului Iisus Hristos intrebarea cea mai serioasa a vietii omului pe pamant: ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci? (Luca 18, 18). Atentia lui Iisus fata de acest dregator arata cat de mult pretuieste El tinerii care cauta desavarsirea spirituala. In acest sens, Evanghelia dupa Sfantul Evanghelist Marcu subliniaza ca Iisus l-a privit cu drag (Marcu 10, 21) pe acest tanar.

Tineretea simbol al vietii vesniceMantuitorul Iisus Hristos este izvor de viata, lumina si speranta pentru toti oamenii, dar mai ales pentru tinerii credinciosi. De ce? Pentru ca tinerii in general au o sensibilitate deosebita, dorind mult sa fie iubiti si sa iubeasca, fara motivatii de ordin material sau social. Insa tinerii credinciosi simt ca iubirea sincera, smerita si statornica este in primul rand rod al credintei si al rugaciunii. Cele trei invieri din morti savarsite de Mantuitorul Iisus Hristos in chip minunat asupra unor tineri (fiul vaduvei din Nain, fiica lui Iair si prietenul Sau Lazar) ne arata ca tineretea este simbol al vietii vesnice.

Hristos-Domnul, Care a spus despre Sine: Eu sunt lumina lumii (Ioan 8, 12), a spus si ucenicilor Sai: Voi sunteti lumina lumii (Matei 5, 14). El i-a indemnat, zicand: Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, incat, vazand faptele voastre cele bune, sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri (Matei 5, 16). De aceea, credinta, viata si misiunea tinerilor crestini ortodocsi, care se bucura de lumina lui Hristos, trebuie sa urmeze aceste indemnuri sfinte si mantuitoare ale Domnului Iisus Hristos.

Astfel, sensul ultim al eforturilor tinerilor trebuie sa fie si astazi, ca si in vremea Sfintilor Apostoli: cautarea sfinteniei, fara de care nimeni nu va putea vedea pe Dumnezeu (cf. Evrei 12, 14).

Cei mai multi dintre ucenicii care L-au urmat pe Hristos erau tineri. De asemenea, unii dintre ucenicii Sfantului Apostol Pavel erau tineri. Ei se numeau: Tihic, Trofim, Tertiu, Timotei si Tit. Ultimii doi au devenit episcopi in Efes si respectiv in Creta. Ucenicului sau Timotei, Sfantul Apostol Pavel ii spunea: Nimeni sa nu dispretuiasca tineretile tale, ci fa-te pilda credinciosilor prin cuvant, prin purtare, prin dragoste, prin duh, prin credinta, prin curatie (I Timotei 4, 12).

Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, considerat ca fiind cel mai tanar Apostol al Mantuitorului Iisus Hristos, se adreseaza tinerilor cu aceste sfaturi: Va scriu voua, tinerilor, pentru ca sunteti tari si cuvantul lui Dumnezeu ramane intru voi si ati biruit pe cel viclean. Nu iubiti lumea, nici cele ce sunt in lume () pentru ca tot ce este in lume () nu este de la Tatal. i lumea trece si pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu ramane in veac (I Ioan 2, 14-17).

Dupa cum odinioara Hristos a chemat pe ucenicii Sai la apostolat sau la misiune, tot asa Biserica lui Hristos ii cheama pe tinerii ei la misiune sau la lucrare sfanta pentru mantuire. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur ( 407) spune: i tu esti o lumina nu pentru ca sa ai lumina pentru tine singur, ci pentru ca sa poti intoarce pe cei rataciti. Caci ce folos de lumina, daca ea nu le poate sluji celor ce sed in intuneric? i ce folos de un crestin, daca el nu castiga pe nimeni la fapta cea buna ? 1Sfantul Vasile cel Mare ( 379) acorda, in scrierile sale, o importanta deosebita responsabilitatii sfinte pentru cresterea si educatia copiilor. In celebra sa Omilie catre tineri, care poarta subtitlul Despre folosul pe care-l pot trage tinerii din lectura literaturii eline, ii sfatuieste pe tinerii crestini sa se hraneasca cu discernamant din tot ceea ce mintea omeneasca si cultura universala au alcatuit de-a lungul timpului si sa extraga, precum albinele, numai polenul, lasand deoparte ceea ce este daunator sanatatii lor morale.

Tinerii se bucura de lumina lui Hristos cand folosesc citirea Sfintei Scripturi ca pe o intalnire cu Hristos Cuvantul vietii. In felul acesta ei contribuie la edificarea spirituala a Bisericii in calitatea ei de Trup tainic sau mistic al lui Hristos, luminat de Duhul Sfant. Iar talcuirea Sfintei Scripturi trebuie facuta in comuniune de gandire si simtire cu Sfintii Parinti ai Bisericii, acestia fiind pana astazi cei mai siguri interpreti ai Bibliei, deoarece ei au fost luminati de acelasi Duh Sfant Care a inspirat alcatuirea Bibliei si totodata ei au pastrat dreapta credinta in fata multor erezii aparute de-a lungul veacurilor.

Prin citirea Sfintei Scripturi, Hristos Cuvantul vietii se inscrie in viata Bisericii si in viata fiecarui crestin, innoind si sfintind cugetul si simtirea lui.

De aceea, toate cartile de cult ale Bisericii Ortodoxe au fost alcatuite de oameni care erau cititori ferventi ai Sfintei Scripturi si care nu doar foloseau citate din Sfanta Scriptura, ci si gandeau si traiau in duhul ei. Citirea Sfintei Scripturi precedata si urmata de rugaciune trebuie folosita si ca pregatire temeinica pentru Sfanta Spovedanie si pentru primirea Sfintei Euharistii, intrucat Hristos Cuvantul vietii este prezent si lucrator al mantuirii atat prin cuvintele Sfintei Scripturi, cat si prin Sfanta Euharistie, dupa cum El Insusi marturiseste, zicand: Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viata (Ioan 5, 24) si Cel mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane in Mine si Eu intru el () si Eu il voi invia in ziua cea de apoi (Ioan 6, 56, 54).

In acest context, tanarul crestin luminat de Hristos Lumina lumii, prin rugaciune, viata curata, impartasirea cu Sfintele Taine si fapte bune, devine o faclie de Pasti si un apostol al Invierii lui Hristos Biruitorul pacatului, al iadului si al mortii. Astfel, prin insasi lumina vietii lui curate, tanarul crestin evlavios cheama pe cei din jurul sau la invierea sufletului din moartea pacatelor, chiar daca alti tineri il considera ca nu este modern sau in pas cu moda zilei.

Cu alte cuvinte, tanarul iubitor de rugaciune si de sfintenie este un tanar crestin luptator (cf. Efeseni 6, 10-17), care apara duhovniceste dreapta credinta si sfintenia vietii ca fiind portile vietii vesnice, cultiva iubirea fata de Dumnezeu prin rugaciune si iubirea de semeni prin fapte bune, mai ales iubirea curata in prietenie si in familie. In lupta sa cu duhul veacului , el urmeaza constant indemnul Sfantului Apostol Pavel, care zice: infatisati trupurile voastre ca pe o jertfa vie, sfanta, bine placuta lui Dumnezeu, ca o slujire a voastra cuvantatoare. i nu va potriviti cu acest veac, ci sa va schimbati prin innoirea mintii, ca sa deosebiti care este voia lui Dumnezeu, ce este bun si placut si desavarsit (Romani 12, 1-2).

Tineretea o floare chemata la rodire in comuniuneTineretea este perioada cea mai dinamica si sensibila a vietii, in care omul cauta idealul vietii, fiind dornic de cunoastere si comuniune sincera, dar si capabil de bunatate jertfelnica. Tineretea este timpul cautarii, al orientarii spre adevar, bine si frumos, timpul idealurilor entuziaste, dar totodata ea poate fi si timpul multor ispite, primejdii si...