i s-a imbatat Noe (Facere 9, 26) Pe al doilea Adam al omenirii, Satan l-a inselat cu ispita betiei Cand S-a aratat Dumnezeu lui Noe dupa potop, i-a zis ca odinioara lui Adam: i a binecuvantat Dumnezeu pe Noe si feciorii lui si le-au zis: cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti pe [] i s-a imbatat Noe (Facere 9, 26)Pe al doilea Adam al omenirii, Satan l-a inselat cu ispita betieiCand S-a aratat Dumnezeu lui Noe dupa potop, i-a zis ca odinioara lui Adam: i a binecuvantat Dumnezeu pe Noe si feciorii lui si le-au zis: cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti pe el (Facere 9, 1).

Aceasta binecuvantare era o a doua facere a lumii, o a doua facere a omenirii.

Potopul s-a gatat cu o impacare a lui Dumnezeu cu omul. Dumnezeu Se impacase cu omul. Urma sa traiasca pe pamant o omenire impacata cu Dumnezeu.

Dar Satan nu putea sta linistit fata de aceasta innoire a lumii, a omului. Satan umbla acum sa otraveasca si pe acesta al doilea Adam al omenirii. Aceasta este insusirea diavolului. El umbla sa strice ceea ce lucra Dumnezeu.

Odinioara, in gradina Edenului diavolul a stricat lucrul lui Dumnezeu inseland pe Adam si Eva cu un mar frumos la vedere si dulce la gustare. I-a inselat cu ispita lacomiei trupesti.

Tot cu o astfel de ispita il inseala si pe Noe. i a inceput a fi Noe lucrator de pamant si a sadit vie. i a baut vin si s-a imbatat (Facere 9, 26-27).

Frumos la vedere si dulce la gustare i s-a parut lui Noe rodul vitei, dar vai, pe urma aceasta lacomie l-a ametit, l-a imbatat. Era ispita Satanei.

Diavolul s-a apropiat de Noe, de al doilea Adam al omenirii, cu ispita betiei. i, vai, l-a biruit si l-a smintit cu aceasta ispita. i s-a imbatat Noe aceasta era o biruinta tot asa de mare ca cea din gradina Edenului: i a gustat Eva din marCu ispita betiei Satan a otravit pentru a doua oara pe om si omenirea. Indata ce s-a imbatat Noe, rautatile si greselile au inceput a curge ca dintr-un izvor. Satan isi strecurase otrava in sufletul omului si acum aceasta otrava isi arata roadele. Betia lui Noe a fost un izvor de nesfarsite rele si rautati. i a baut Noe din vin si s-a imbatat Ham a ras de goliciunea tatalui sau si s-a trezit Noe din ameteala vinului si a cunoscut cate i-a facut lui feciorul cel mai tanar, si a zis: blestemat sa fie Ham, pruncul meu, si sa fie sluga fratilor sai (Facere 9, 20-28).

Cand eram prunc la scoala, dascalul staruia sa ne arate greseala lui Ham, care a ras de tatal sau. Toata lectia dascalului se descarca in capul lui Ham.

Greseala lui Ham, adevarat, a fost mare, dar izvorul greselii lui e a se cauta tocmai in faptul ca s-a imbatat Noe, ca de nu se imbata Noe, nici Ham nu pacatuia. Indata ce s-a imbatat Noe, ca dintr-un izvor au inceput a curge greselile si pacatele. Ham a inceput a rade, iar Noe, alesul Domnului, a inceput a blestema.

Dar urmarile betiei lui Noe inca nu se opresc numai aici. Caci ce ne spune Biblia mai departe? Blestemul lui Noe l-a facut pe Ham sluga fratilor sai si cu asta s-a spart iubirea si dragostea dintre frati. S-a spart pacea si una-intelegere din casa si familia lui Noe. S-a iscat dusmanie intre sluga si stapan si aceasta dusmanie a trecut apoi in toata omenirea, pentru ca Biblia spune ca din neamurile feciorilor lui Noe s-au impartit hotarele neamurilor pe pamant (Facere 10, 5).

Din betie izvorasc si azi ca dintr-un izvor spurcat tot felul de faradelegi si pacate. Cate blesteme nu se fac si azi din pricina betiei: blestema prunc pe tata si tata pe prunc, sot pe sotie etc. Betia sparge si azi pacea si buna-intelegerea din casele oamenilor. N-are dracul nici o alta sluga atat de harnica si credincioasa ca bautura si betia cu ajutorul carora bogata roada culege pentru imparatia iadului.

Marul cu care diavolul l-a inselat pe Adam si Eva este azi paharul de bautura.

O istorioara despre via lui NoeO istorioara din arile Rasaritului spune ca dupa ce a scapat Noe din potop si a iesit din corabie, incepu a lucra pamantul. Umbland si lucrand incoace si incolo, ii veni in minte sa sadeasca si vie. Dar via nu se prindea si lui Noe ii era necaz.

Atunci, iata, vine diavolul si il imbie pe Noe sa-l bage si pe el ortac la lucru ca el stie ceva de care via se va prinde. Noe se invoi si ramase ca agoniseala s-o imparta in doua, dupa dreptate.

Atunci Necuratul lua sange de leu, de porc si de maimuta; stropi butucii viei si via indata se prinse si aduse rod.

La cules, Necuratul si-a luat partea sa cu prisosinta si cu toate ca Noe a murit demult, dracul isi tine si acum partea sa intreaga. i de cand a uns Necuratul butucii viei cu cele trei feluri de sange, asa a ramas pana azi ca bautura il face mai intai pe om curajos ca un leu, mai apoi porc ce se tavaleste in noroi si, pe urma, maimuta de care rad si pruncii.

Cele doua caruteUn carutas, intalnind in drum un altul, voi sa-l intreaca.

Fa-mi loc sa trec inainte, se rasti el catre cel ce mergea inainte.

Dar pe urma mea nu poti merge? raspunse celalalt.

Nu, zise cel dintai, pentru ca mie mi se cuvine sa merg inaintea ta. Eu duc spirt si tuica.

Atunci, frate, ai dreptate. Treci inainte pentru ca eu duc in caruta mea cosciuge (sicrie) si trebuie sa merg in urma taBetia lui LotLocul cel mai urat din Biblie ne arata ce poate face diavolul cu ajutorul alcooluluiDin potopul cel de apa scapase numai Noe si familia sa; din potopul cel de foc al Sodomei si Gomorei scapase numai Lot si fetele sale.

Dar si intr-un loc si intr-altul, diavolul a alergat sa piarda si pe acesti scapati. Pe Noe, diavolul l-a smintit cu alcoolul, cu betia.

El se apropie acum si de Lot cu aceeasi inselaciune. Iar Lot ne spune Biblia s-a temut sa ramana in Zoar (unde se rugase de ingeri sa-l lase). A ramas pe munte si a locuit intr-o pestera cu cele doua fete ale sale In aceasta pestera s-a petrecut cea mai urata istorie din toata Biblia. Fetele lui Lot temandu-se ca vor ramanea fara copii au imbatat cu vin pe tatal lor si s-au impreunat noaptea cu el (Facere 19, 30-38).

Ah! Ce lucru grozav a facut si aici diavolul cu ajutorul alcoolului. Ah! Cum a stricat si aici mantuirea celor trei suflete cu ajutorul alcoolului.

Pagina cea mai urata din Biblie este o marturie despre ce poate face alcoolul si este o strigare sa ne ferim de alcool.

Am aratat ce urmari grozave a avut betia lui Noe. Din aceasta betie a rasarit vrajmasia dintre fiii lui si dintre neamurile pamantului.

Tot atat de grozave urmari au iesit si din betia lui Lot. Biblia ne spune ca din zamislirea fetelor lui au iesit neamul Amonitilor si Moabitilor (Facere 19, 36-38). Ei, bine, cine au fost aceste neamuri? Cautati in Biblie si ii veti afla pe acestia Amoniti si Moabiti pe tot locul luptandu-se contra planurilor lui Dumnezeu.

Din betia lui Lot au iesit asadar niste fii ai diavolului. Betia lui Lot a dat niste bravi luptatori pentru imparatia iadului.

Tot atat de grozave sunt urmarile betiei si azi. Prin betie ajung oamenii fiii diavolului, fiii pierzarii. Prin betie isi recruteaza diavolul luptatori pentru imparatia sa.

Prin betie se fac cele mai spurcate si urate pacate.

Vinul l-a smintit si pe inteleptul SolomonBiblia ne spune ca Solomon, alesul si iubitul Domnului, spre sfarsitul vietii sale a cazut, a parasit pe Domnul. Muierile au abatut inima lui dupa alti dumnezei pe muntele din fata Ierusalimului a zidit altar pentru idolii femeilor lui, cu care aducea jertfa idolilor (I Regi cap. 11). Grozava cadere!Sa cercetam putin cum a putut cadea Solomon in o ratacire atat de mare. Biblia ne spune si acest lucru. Ni-l spune insusi Solomon in cuvintele: Am hotarat in inima mea sa-mi veselesc trupul cu vin, in vreme ce inima ma va carmui cu intelepciune; sa starui astfel in nebunie pana voi vedea ce este bine sa faca fiii oamenilor (Eclesiastul 2, 3).

Eu socot ca aceasta hotarare este inceputul si izvorul caderii lui Solomon. Nu-i vorba, Solomon a luat aceasta hotarare nebuna cu gand bun de a cunoaste prostia si nebunia (Eclesiastul 1, 17), ce o face bautura si betia, insa pe urma Solomon nu s-a mai putut opri din nebunia in care se bagase.

A si scris Solomon cele mai potrivite invataturi despre betie la Pilde, cap. 28, vers. 31-34, unde zice: Nu te uita la bautura cand face spume in pahar, aluneca usor dar pe urma musca ca un sarpe si inteapa ca o vipera. Ochii tai se vor uita dupa muieri straine si gura ta va grai prostii. i vei fi ca un om culcat in mijlocul marii si ca un carmaci adormit la carma. Ce invatatura adevarata! Solomon a scos-o si a scris-o din patania lui.

O, ce afurisita e bautura! Omul, cand apuca cu bautura isi vede pieirea, dar nu se poate opri.

Solomon simtea si scria ca a pierdut carma vietii si totusi nu s-a mai putut intoarce din calea pieirii. N-are dracul nici un alt ajutor atat de bun ca bautura si betia. Bautura si femeile straine (aceste doua se tin strans deolalta) omoara si azi cele mai multe suflete. Putini din cei ce apuca cu bautura se mai intorc inapoi pe cararile...