Acum duminica avem la rand evanghelia cu indracitul din latura gadarenilor, care se chinuia de un leghion intreg de diavoli. Cand S-a apropiat Iisus de el, diavolii au strigat: Ce este mie si ie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Rogu-Te, nu ne munci pe noi . i Il rugau pe El sa le dea voie sa intre []Acum duminica avem la rand evanghelia cu indracitul din latura gadarenilor, care se chinuia de un leghion intreg de diavoli. Cand S-a apropiat Iisus de el, diavolii au strigat: Ce este mie si ie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Rogu-Te, nu ne munci pe noi . i Il rugau pe El sa le dea voie sa intre intr-o turma de porci; si intrand in porci, s-a pornit turma spre mare si s-a inecat. Iar pastorii au fugit in cetate si prin sate, spunand ceea ce vazusera si L-au rugat pe Dansul tot norodul tinutului ga darenilor sa se duca de la dansii (Cititi pe larg aceasta evanghe lie la Luca 8, 26-37).

Evanghelia aceasta am talcuit-o si in numarul 26 din anul acesta, la Duminica a 5-a dupa Rusalii. In talcuirea de atunci am aratat pe larg ca pa timile cele rele sunt niste lan turi diavolesti pe care numai Iisus Mantuitorul le poate frange. Cei cuprinsi de patimi rele sunt si ei niste indraciti pe care numai Iisus Mantuitorul ii poate scapa. Cititi si talcuirea din nu marul 26.

Plina de un adanc inteles este si evanghelia de duminica. Vom starui in special asupra purtarii gadarenilor. Vom cauta sa explicam purtarea pe care au avut-o gadarenii si tot no rodul fata de minunea Man tuitorului cu izgonirea diavolilor.

Evanghelia ne spune ca gadarenii si intreg norodul L-au rugat pe Iisus sa Se duca de la dansii, sa iasa din hotarele lor. In loc sa se bucure de mi nunea izbavirii celui chinuit de diavoli, gadarenii se intristeaza. In loc sa-L slaveasca pe Cel ce facuse aceasta minune, Il roaga sa Se duca indata de la dansii.

Care sa fi fost pricina ace stei ciudate purtari? Evanghelia ne-o spune in cuvintele: Ca erau gadarenii cuprinsi de frica mare . Va fi fost ea si spaima o pricina, dar cauza cea mai mare, desigur, a fost alta. Ga darenii se intristasera pentru turma de porci. Ii cuprinsese frica si suparare pentru ca li se prapadisera porcii.

Aici se ridica intrebarea: de ce a inecat Iisus o turma in treaga de porci, de ce paguba aceasta, cand putea sa-i trimita pe diavoli direct in apa marii?Intai, prin asta vrea Evan ghelia sa ne arate ca locul cel placut de sedere al diavolului este si azi murdaria, dobitocia si ticalosia cea trupeasca si su fleteasca. Da-ne, Doamne, voie sa intram in porci! , au strigat diavolii. Diavolul umbla si azi sa intre in porci , adica in cei indobitociti de patimile cele rele. Spre pilda, cel apucat cu pa tima betiei nu este oare si el un fel de porc cu loc placut de sedere pentru diavolul? De un suflet curat, de un suflet ce-si spala mereu vesmantul prin sangele Mielului (Apoc 7, 14), de acela satana nu se poate apropia.

A doua, cu prapadul por cilor, vrea sa ne arate Evan ghelia pretul cel mare al unui suflet de om. Nu trebuia crutata o turma intreaga de porci nu trebuie crutat nimic cand este vorba despre mantuirea unui suflet. Un suflet de om pretuieste mai mult decat toata lumea , zicea Iisus (Lc 9, 24).

Dar nu asa judecau gada renii. Ei s-au intristat foarte, in telegand ca li s-au prapadit porcii. Izbavirea celui chinuit de diavoli, pentru ei nu insemna nimic.

Aceasta izbavire era pen tru ei o nenorocire , o intam plare slaba si pe Cel ce le-a adus aceasta nenorocire, pe Iisus, L-au poftit sa iasa numai decat din hotarele lor.

O, nebunilor gadareni! Slaba judecata ati avut. Domnul a pus in fata voastra un suflet mantuit si turma porcilor; si voi ati ales porcii. In loc sa va bucurati de izbavirea celui pierdut, v-ati intristat de pierderea porcilor.

Dar sa nu-i prea mustram pe gadareni, caci asa suntem si noi. Orice crestin este pus sa aleaga intre porci si suflet intre dobitocestile...