(Pilde 24, 32) arina noastra cea duhovniceasca Inteleptul si imparatul Solomon a trecut odata prin tarinile supusilor sai. Iesise, cum s-ar spune azi, intr-o vizita regala. Cu acest prilej, a vazut mosioara unui om lenes. i tare s-a intristat de felul in care a vazut-o. Trecut-am pe langa tarina unui om lenes si pe langa [](Pilde 24, 32) arina noastra cea duhovniceasca Inteleptul si imparatul Solomon a trecut odata prin tarinile supusilor sai. Iesise, cum s-ar spune azi, intr-o vizita regala. Cu acest prilej, a vazut mosioara unui om lenes. i tare s-a intristat de felul in care a vazut-o. Trecut-am pe langa tarina unui om lenes si pe langa via unui om fara de minte. i, iata, era in totul numai scai inalti; spinii acoperisera intregul loc, si ingradirea lor de piatra era surpata. Vazut-am acestea si le-am luat in inima mea; am cautat si am tras invatatura (Pilde 24, 30-32).

In legatura cu aceasta, a scris intr-alt loc inteleptul Solomon: Pana cand vei dormi, o, lenesule? Saracia vine peste tine ca un hot si lipsa, ca un haiduc (Pilde 6, 9-11), cum se vede in imaginea de la pagina urmatoare.

Dar, vedeti, inteleptul Solomon nu s-a intristat numai vazand tarina lenesului, ci a tras si invatatura. Din tarina unui om lenes a cules invatatura duhovniceasca.

Asa este omul cel intelept. Asa este omul cel credincios. El trage invatatura din toate cele. Un om credincios, un copil al lui Dumnezeu, vede ceva si invata ceva si acolo unde altul nu vede nimic. Pentru un copil al lui Dumnezeu predica si pasarile cerului, crinii campului, pestii marilor etc. Voi, copiii lui Dumnezeu, zice un vestit predicator veti afla predici peste tot locul, pe uscat si pe mare, pe pamant si pe cer, si veti invata de la fiecare animal, pasare, peste, insecta si de la fiecare planta care rasare si creste pe pamant.

Inteleptul Solomon a tras invatatura si de la niste scaieti si urzici. A vazut o tarina napadita de scai si buruieni si si-a zis: Oare nu tot asa face si pacatul cu tarina inimii omului?.

Intelepciunea omului credincios culege struguri adica invatatura si din spini. Culege smochine si din urzici. i acum sa ne intoarcem la tarina omului lenes.

Pe omul acela inteleptul Solomon il numeste fara de minte, adica nebun. Grea vorba! Se prea poate ca acel om sa fi fost un om foarte de treaba. Un om cinstit. i totusi Solomon ii arunca vorba grea de nebun.

De ce? Pentru ca el avea o mosie, avea o avere, pe care, din lene, n-o lucra, n-o ingrijea, ci o lasase in paraginire.

Intocmai asa stau lucrurile si cu averea cea spirituala. Caci mosia si averea omului nu sunt numai casa si...