TEOFAN PRIN HARUL LUI DUMNEZEU ARHIEPISCOP AL IA ILOR I MITROPOLIT AL MOLDOVEI I BUCOVINEI Iubitilor preoti din parohii, cuviosilor vietuitori ai sfintelor manastiri si drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iasilor: har, bucurie, iertare si ajutor de la Dumnezeu Cel in Treime preaslavit Tatal, Fiul si Duhul Sfant! Slava intru cei de [] TEOFANPRIN HARUL LUI DUMNEZEUARHIEPISCOP AL IA ILOR IMITROPOLIT AL MOLDOVEI I BUCOVINEIIubitilor preoti din parohii, cuviosilor vietuitori ai sfintelor manastiri si drept-credinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iasilor: har, bucurie, iertare si ajutor de la Dumnezeu Cel in Treime preaslavit Tatal, Fiul si Duhul Sfant!Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! (Luca 2, 14)Iubiti frati preoti,Cinstiti vietuitori ai sfintelor manastiri,Drept-slavitori crestini,Ne-a invrednicit Dumnezeu sa intampinam si anul acesta sarbatorile cele mari ale crestinatatii de la cumpana dintre ani, care se deschid cu praznuirea Nasterii Domnului Hristos si se incheie cu Dumnezeiasca Sa Aratare sau Boboteaza. Este un rastimp in care tot omul afla ceva mai multa tihna sufleteasca si odihna fizica, lasand deoparte grijile, apasarile si nelinistile vietii de zi cu zi si petrecand mai mult timp in atmosfera calda a familiei sau alaturi de cei dragi. Este un rastimp in care bunatatea, darnicia, bucuria si dragostea sunt, poate, mai prezente in viata noastra decat in alta parte a anului.

Sarbatoarea venirii in trup, ca prunc, a lui Dumnezeu ne aduce mai aproape de lumea copilariei cu toata frumusetea ei: puritate, lipsa viclesugului, incredere in oameni, iertare, daruire. Ne indeamna si pe noi sa fim mai buni si sa imbratisam cu ochi iubitori lumea din jurul nostru. De aceea, ne bucuram sa oferim daruri, ne bucuram cand colindatorii ne trec pragul casei si ne intampina cu indemnul: Larg deschideti poarta sufletelor voastre! pentru ca o, ce veste minunata, in Betleem ni s-arata! , astazi S-a nascut Hristos, Mesia, chip luminos , ca pe noi sa ne mantuiasca . Crestinul, care isi ia in serios credinta sa, stie ca izvorul bucuriei si al tihnei din aceste zile de sarbatoare nu vine din lumea aceasta, ci se coboara de sus, de la Dumnezeu. De aceea, pentru el sarbatoarea capata sens atunci cand este traita in primul rand liturgic, prin participarea la sfintele slujbe si, in special, la Dumnezeiasca Liturghie. Aici timpul se intalneste cu vesnicia, iar sarbatoarea nu mai este o simpla comemorare a unui eveniment din trecut sau un prilej de relaxare, ci participare la actul pururea prezent si viu savarsit de Dumnezeu in istorie odata pentru totdeauna. Prin sfintele slujbe patrundem si intelegem mai mult taina sarbatorii de fata. Astazi, spun cantarile Bisericii, Hristos in Betleem Se naste din Fecioara. Astazi Cel fara de inceput Se incepe si Cuvantul Se intrupeaza. Puterile cerurilor se bucura si pamantul cu oamenii se veseleste; magii daruri aduc; pastorii minunea vestesc; iar noi neincetat strigam: slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! [1]Iubiti frati si surori intru Domnul,Astazi praznuim coborarea lui Dumnezeu la oameni si ridicarea omului din stricaciune si moarte la Dumnezeu. Astazi ni se descopera iubirea cea mare a lui Dumnezeu pentru noi. In rai, primii oameni au ales, amagiti fiind de diavol, o cale care i-a rupt de Dumnezeu, Creatorul. Au crezut ca ei singuri, in mod autonom, pot ajunge ca Dumnezeu. In realitate, s-au lipsit de legatura cu Izvorul vietii si s-au inchis in moarte. Dar Dumnezeu, ca un bun si iubitor de oameni, nu a parasit zidirea Sa, ci, dupa ce in multe randuri si in multe chipuri, a vorbit parintilor nostri prin proroci [2], la plinirea vremii [3], L-a trimis pe Fiul Sau Care a luat asupra Sa toate durerile omenirii. Nasterea lui Hristos este numita de Sfantul Ioan Damaschin cea mai mare noutate din toate noutatile, singurul nou sub soare [4], pentru ca Insusi Creatorul si Domnul primeste sa lupte pentru creatura Lui si Se face invatator cu fapta [], caci Domnul S-a imbracat cu haina trupului si arata in acelasi timp bunatatea, intelepciunea, dreptatea si puterea lui Dumnezeu [5].

Facandu-Se om ca si noi, dar neavand pacat, Hristos-Domnul ni-L descopera in Sine pe Dumnezeu asa cum este, adica un ocean infinit de iubire. In acelasi timp, ne descopera in Sine si Omul asa cum l-a gandit Dumnezeu in clipa creatiei, un om desavarsit, dupa asemanarea Creatorului sau.

Mantuitorul Hristos Se face, astfel, invatatorul nostru, aratandu-ne calea, dar, in acelasi timp, ne este si impreuna-calator pe aceasta cale, precum si tinta calatoriei vietii noastre. El este piatra cea din capul unghiului [6], care uneste Dumnezeirea cu umanitatea, iar cel care ii urmeaza nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii [7].

Iubiti credinciosi si credincioase,In noaptea Nasterii Domnului, ingerii au vestit pastorilor, si prin ei, intregii omeniri, inceputul unei lumi noi, pe care au zugravit-o in cuvintele: Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! . Este imaginea unei lumi a pacii pe care Prorocul Isaia, cu mai bine de 700 de ani inainte, a vazut-o si a descris-o: O Mladita va iesi din tulpina lui Iesei si un Lastar din radacinile lui va da. i se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul intelepciunii si al intelegerii, duhul sfatului si al tariei, duhul cunostintei si al bunei-credinte. i-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu. i va judeca nu dupa infatisarea cea din afara si nici nu va da hotararea Sa dupa cele ce se zvonesc, ci va judeca pe cei saraci intru dreptate si dupa lege va mustra pe sarmanii din tara []. Atunci lupul va locui laolalta cu mielul, si leopardul se va culca langa caprioara; si vitelul, si puiul de leu vor manca impreuna, si un copil ii va paste. Juninca se va duce la pascut impreuna cu ursoaica, si puii lor vor salaslui la un loc, iar leul ca si boul va manca paie [8].

Ce inseamna aceasta pace? Cum sa o intelegem cata vreme nu o vedem instaurata in lume? Pacea pe care o cantau ingerii nu era o pace sociala, adica lipsa...