Iubiti credinciosi, iata-ne ajunsi in ziua cea sfanta a Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Mai inainte de a intra in miezul textului evanghelic, ingaduiti-i preotului, omului si fratelui fratiilor voastre, sa va doreasca cu bucurie ca toate sarbatorile mari ale anului sa le tineti cu Hristos, pentru Hristos si in Hristos, cu bucurie []Iubiti credinciosi, iata-ne ajunsi in ziua cea sfanta a Nasterii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Mai inainte de a intra in miezul textului evanghelic, ingaduiti-i preotului, omului si fratelui fratiilor voastre, sa va doreasca cu bucurie ca toate sarbatorile mari ale anului sa le tineti cu Hristos, pentru Hristos si in Hristos, cu bucurie mare, bucurie care, iata, este si mesajul central al Evangheliei si al Evangheliilor Nasterii Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Ce ne spun Evangheliile despre Nasterea Lui iata vom citi impreuna. Din Evanghelia de la Luca, la capitolul 2, citim urmatoarele:In zilele acelea, a iesit porunca de la Cezarul August sa se inscrie toata lumea. Aceasta inscriere s a facut intai pe cand Quirinius ocarmuia Siria. i se duceau toti sa se inscrie, fiecare in cetatea sa. i s-a suit si Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, in Iudeea, in cetatea lui David, care se numeste Betleem, pentru ca el era din casa si din neamul lui David, ca sa se inscrie impreuna cu Maria, cea logodita cu el, care era insarcinata.

Dar pe cand erau ei acolo, s-au implinit zilele ca ea sa nasca. i a nascut pe Fiul sau, Cel Unul-Nascut si L-a infasat si L-a culcat in iesle, caci nu mai era loc de gazduire pentru ei. i in tinutul acela erau pastori, stand pe camp si facand de straja, noaptea, imprejurul turmei lor. i, iata, ingerul Domnului a statut langa ei si sla-va Domnului a stralucit imprejurul lor, si ei s-au in-fricosat cu frica mare. Dar ingerul le-a zis: Nu va temeti! Caci, iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Ca vi S-a nascut azi Mantuitor Care este Hristos Domnul in cetatea lui David. i acesta va va fi semnul: Veti gasi un prunc infasat, culcat in iesle . i deodata s-a vazut, impreuna cu ingerul, multime de oaste cereasca, laudand pe Dumnezeu si zicand: Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! Iar dupa ce ingerii au plecat de la ei la cer, pastorii vorbeau catre altii: Sa mergem, dar, pana la Betleem, sa vedem cuvantul acesta ce s-a facut si pe care Domnul ni l-a facut cunoscut . i, grabindu-se, au venit si au aflat pe Maria si pe Iosif si pe Prunc, culcat in iesle. i, vazandu-L, au vestit cuvantul grait lor despre acest Copil. i toti cati auzeau se mirau de cele spuse lor de catre pastori.

Iar Maria pastra toate aceste cuvinte, punandu-le in inima sa. i s-au intors pastorii, slavind si laudand pe Dumnezeu, pentru toate cate auzisera si vazusera, precum li se spusese. Evanghelia de la Matei, capitolul 2, ne mai vor-beste si despre alte aspecte legate de Nasterea aceas-ta a Mantuitorului si as vrea sa folosim acest prilej sa citim impreuna din Evanghelia de la Matei, la capitolul 2, aceste momente:Iar daca S-a nascut Iisus in Betleemul Iudeii, in zilele lui Irod regele, iata magii de la Rasarit au venit in Ierusalim, intreband: Unde este regele iudeilor, Cel ce S-a nascut? Caci am vazut la Rasarit steaua Lui si am venit sa ne inchinam Lui . i, auzind, regele Irod s-a tulburat si tot Ierusalimul impreuna cu El. i, adunand pe toti arhiereii si carturarii poporului, cauta sa afle de la ei: Unde este sa se nasca Hristos?Iar ei i-au zis: In Betleemul Iudeii, ca asa este scris de proorocul: i tu, Betleeme, pamantul lui Iuda, nu esti nicidecum cel mai mic intre capeteniile lui Iuda, caci din tine va iesi Conducatorul care va paste pe poporul Meu Israel . Atunci Irod, chemand in ascuns pe magi, a aflat de la ei lamurit in ce vreme s-a aratat steaua. i, trimitandu-i la Betleem, le-a zis: Mergeti si cercetati cu de-amanuntul despre Prunc si, daca il veti afla, vestiti-mi si mie, ca, venind si eu, sa ma inchin Lui .

Iar ei, ascultand pe rege, au plecat si, iata, stea-ua pe care o vazusera in Rasarit mergea inaintea lor, pana ce a venit si a stat deasupra, unde era Pruncul. i, vazand ei steaua, s-au bucurat cu bucurie mare foarte. i, intrand in casa, au vazut pe Prunc impreuna cu Maria, mama Lui. i, cazand la pamant, s-au inchinat Lui; si, deschizand vistieriile lor, I-au adus Lui daruri: aur, tamaie si smirna.

Iar luand instiintare in vis sa nu se mai intoarca la Irod, pe alta cale s-au dus in tara lor.

Dupa plecarea magilor, iata ingerul Domnului se arata in vis lui Iosif, zicand: Scoala-te, ia Pruncul si pe mama Lui si fugi in Egipt si stai acolo pana ce-ti voi spune, fiindca Irod are sa caute Pruncul ca sa-L ucida . i, sculandu-se, a luat, noaptea, Pruncul si pe mama Lui si a plecat in Egipt. i au stat acolo pana la moartea lui Irod, ca sa se implineasca cuvantul spus de Domnul, prin proorocul: Din Egipt am chemat pe Fiul Meu .

Iar cand Irod a vazut ca a fost amagit de magi, s a maniat foarte si, trimitand, a ucis pe toti pruncii care erau in Betleem si in toate hotarele lui, de doi ani si mai jos, dupa timpul pe care il aflase de la magi.

Atunci s-a implinit ceea ce se spusese prin Ieremia proorocul: Glas in Rama s-a auzit, plangere si tanguire multa, Rahela isi plange copiii si nu voieste sa fie mangaiata pentru ca nu sunt .

Dupa moartea lui Irod, iata ca ingerul Domnului s-a aratat in vis lui Iosif in Egipt, si i-a zis: Scoala-te, ia Pruncul si pe mama Lui si mergi in pamantul lui Israel, caci au murit cei ce cautau sa ia viata Prun-cului . Iosif, sculandu-se, a luat Pruncul si pe mama Lui si a venit in pamantul lui Israel. i auzind ca domneste Arhelau in Iudeea, in locul lui Irod, tatal sau, s a temut sa mearga acolo si, luand porunca in vis, s a dus in partile Galileii. i, venind, a locuit in orasul numit Nazaret, ca sa se implineasca ceea ce s-a spus prin prooroci ca Nazarinean Se va chema. Iata, asadar, cum aceste prime clipe de viata ale Mantuitorului pe pamant sunt marcate deja de sa-racie, de prigoana, de ura oamenilor catre El, dar si de bucurie, si de veste buna, si de lumina, si de prezenta ingerilor, si de dragostea Maicii Domnului si a dreptului Iosif, si de bucuria unora de a-L avea in mijlocul lor.

Nu putem face din Nasterea Mantuitorului nostru nicidecum o piesa de teatru, sa incercam sa identificam personajele ei; dar ar fi bine, cu ochii mintii sa incercam sa intram in pielea acestor oameni minunati: a Sfintei Maria si a dreptului Iosif, pentru ca de fiecare data sa incercam sa identificam emotia care a cuprins in acest moment inimile lor si mai cu seama emotia care a unit cerul cu pamantul, care i-a facut pe ingeri sa tresalte, care i-a facut pe pastori sa lase de-o parte cele ale lor.

Betleemul nu era o localitate mare si nicidecum nimeni nu se astepta ca din ea sa Se nasca Mantu-itorul, desi, iata, Sfantul Evaghelist Matei ne spune, citand: i tu, Betleeme, pamantul lui Iuda, nu esti nicidecum cel mai mic intre capeteniile lui Iuda, caci din tine va iesi Conducatorul, Care va paste pe poporul Meu Israel , o profetie a Vechiului Testament care in Domnul nostru Iisus Hristos se implineste. Ceea ce spunea Miheia cu multi ani inainte, in capitolul 5, la versetul 1 al cartii sale, iata, se implinea in chipul acesta minunat pentru ca in Casa painii avea sa intre Painea cereasca, in pestera pamantului ca intr-un cuptor rodind Trupul Mantuitorului pentru mantuirea noastra.

Ca au ales Betleemul nu tinea de iconomia lui Dumnezeu neaparat, ci, iata, si de economia fap-telor, pentru ca, in vremea aceea, August cerea sa se inscrie toti pentru a i se face cunoscut imparatiei cati supusi are, ce numar de oameni si ce venituri are fiecare. De aceea il identificam pe Iosif plecand din tinutul muntos al Galileei catre Betleem, pentru a se inscrie in cetatea careia ii apartinea prin neam, cetatea lui David. i daca va aduceti aminte, Duminica tocmai citeam ca este din neamul lui David, tocmai ni se prezenta neamul lui David, deci neamul lui Iosif, din care Se trage Mantuitorul, si neamul Mariei, care si ea isi avea spita tot in neamul lui David.

Ajunsi acolo, spre dimineata sau spre seara, cine mai poate sti noua ne place sa credem ca in seara de Ajun ajunsi pe strazile Betleemului, au constatat ca nimic din ceea ce banuiau ca sunt neamurile lor primitoare ar fi trebuit sa traga la niste neamuri nu mai sunt neamuri primitoare, si ca neamul lui David ramasese numai o parere ca i ar mai fi neam; si toti se agatau de acest neam al Iui David spre a-si arata obarsia lor superioara tuturor celorlalte obarsii. De aceea incercarea lor de a adasta in casele neamurilor lor poate ca va fi fost sortita esecului din start. Ii banuim mai apoi batand la usa unui han. i traducerile Evangheliei ne inga-duie sa credem ca intr-un astfel de loc s-ar fi nascut Mantuitorul daca ar fi existat alta lege decat cea a Vechiului Testament, prin care femeia prin nastere spurca locul. Va dati seama ce insemna pentru vremea aceea daca, nascand in han Fecioara Maria, ar fi aflat cei din Betleem: hanul era supus timp de patruzeci de zile ocolirii si purificarii si curatirii, si toti musterii pe care hangiul i-ar fi prins in arcanul acesta al inscrierii pentru Cezar i-ar fi scapat prin-tre degete. De aceea solutia trimiterii Maicii Domnului catre pestera, catre grajd chit ca noi ii spunem tot mai mult ba iesle, ba saivanel, ba oricum altfel, ea ramane un grajd cu animale deci solutia trimi-terii femeii in locul acela, socotit oricum spurcat, al animalelor, vine ca o solutie economica de data a-ceasta, ca nu cumva hangiul sa piarda din bene-ficiile pe care le-ar fi adus acea perioada pentru ha-nul sau. i, vedeti, Maria si cu dreptul Iosif nu-l judeca asa aspru pe hangiu, cum o facem noi, pentru ca ei insisi cunosteau foarte bine Legea si, in smerenia ei, Maica Domnului nu cred ca ar fi acceptat nici ma-car o data ca din vina ei sa se faca pierdere vreunui om in cele ale lui. De aceea ideea aceasta a lui Craciun, pe care o vehiculam, ca fiind un om dur si un om rau, mie mi se pare ca cere mai multa atentie, pentru ca iata, Craciun era un om inteligent, un om al facutului , sa-i zicem, si modul in care el rezolva problema convine pe deplin si Legii Vechiului Testament si legilor economice si, iata, si sufletului Maicii Domnului care, repet, nu cred ca ar fi acceptat sa Se nasca Mantuitorul intr-o casa, si prin Nasterea Lui sa puna in pericol, fie si asa de supravietuire economica, alta familie. Ma gandesc oarecum surazand ca sigur Mos Craciun cu banii de atunci umbla si acum printre copii, pentru ca banii aceia castigati in noaptea aceea se inmultesc la nesfarsit, daruindu-le copiilor bucuria intalnirii cu Daruitorul.

Urmeaza Nasterea Mantuitorului, pe care nimeni, niciodata, n-o va putea surprinde in nici o icoana facuta de mana omeneasca. Sfantul Luca are ceva mai multe amanunte despre aceasta perioada de inceput, despre acest moment efectiv al Nasterii Mantuitorului; pentru ca se pare ca el a stat tare aproape de Maica Domnului, intreband-o, ispitind-o in modul pozitiv, cum s-au desfasurat lucrurile. Sigur Sfantul Luca stie de la Maica Domnului faptul ca pastorii care pasteau oile in apropierea Betlee-mului au auzit glas venit din cer, vestindu-le lor, iata, ca S-a nascut Prunc, Hristos Domnul, Care este Mantuitorul.

Ce pazeau pastorii? Pazeau oile si animalele care erau aduse de jertfa la Templu. Trebuia sa fie foarte grijulii, pentru ca acolo nu puteau sa fie primite animale ciunte, lovite, sau bolnave ciumpavite, cum le-am zice noi. Ci, iata, aceasta veste buna dintai este prezentata pastorilor de catre ingeri, tocmai lor, acelora care furnizau materialul de jertfa pentru Templu, celor care pazeau mielul arderilor de tot, animalele de la Templu, tocmai lor li se vesteste ca, iata, S-a nascut Mielul lui Dumne-zeu, Cel ce ridica pacatele lumii cum avea sa-I spuna Sfantul Ioan Botezatorul; celor care, iata, in saracia lor, nadajduiau, poate mai mult decat preotii Templului, la venirea lui Mesia. Deschiderea pe care ei o au catre Cuvantul lui Dumnezeu ni-i arata oameni credinciosi si oameni cu bucurie multa in suflet, care-L asteptau pe Mesia sa vina. Modul in care ei merg si descopera pe Copil infasat in iesle, dupa ce aud cantarea ingerilor: Slava intre cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire , toate aceste lucruri ni-i arata ca niste oameni fermi, ca niste oameni demni, ca niste oameni care cautau cu adevarat intalnirea cu Dum-nezeu. i, iata, Dumnezeu le randuie acest lucru, pentru ca ce poate sa fie mai minunat pentru un ochi omenesc decat sa vada intaia oara Nasterea Pruncului nostru Iisus Hristos?!Evanghelia de la Matei pleaca ceva mai departe cu povestea, in vreme ce Evanghelia de la Luca ne consemneaza ca dupa ce au povestit pastorii despre ce le-a spus lor ingerii, Maica Domnului pastra in inima ei aceste cuvinte. De aceea banuim ca Sfantul Luca in Maica Domnului a avut o sursa primara de informatie. i iata ca vine momentul celalalt pe care il surprinde Evanghelia de la Matei la acelasi capitol 2, care cuprinde cateva aspecte importante: venirea magilor de la Rasarit, intalnirea lor cu Irod, venirea lor la Betleem aducand darurile de aur, smirna si de tamaie, apoi fuga in Egipt a familiei dumnezeiesti, apoi uciderea de catre Irod a pruncilor, intoarcerea din Egipt si asezarea in Nazaret a familiei. Iata-ne, asadar, in fata catorva dintre marile taine: Cine erau magii? De unde veneau? Iata, mai nou, unii dintre exegeti sustin ca cel care a adus aurul s-ar putea sa fie dac, pentru ca fiecare a adus prinosul cel mai de pret din tara lor, iar Dacia era tara aurului, tara in care se afla cel mai mult aur la vremea respectiva. i de ce n-ar fi asa in cele din urma, fara sa exacerbam nici un sentiment nationa-list? Cine ar fi putut sa opreasca un dac, care cre-dea totusi in nemurirea sufletului, si astepta venirea unui Izbavitor, sa se duca sa se-nchine cu aurul ta-rii sale la picioarele...