Drd. Pompiliu Mihai Mitrea In profetiile Vechiului Testament, Hristos este descris in deplina lui intreita slujire cu care va aduce mantuire oamenilor. Intre aceste dimensiuni ale slujirii sale, slujirea profetica il prezinta pe Acesta ca pe un profet prin excelenta.1 Mesia este un profet, adica un invatator, inarmat cu toata plenitudinea spiritului divin, este []Drd. Pompiliu Mihai Mitrea In profetiile Vechiului Testament, Hristos este descris in deplina lui intreita slujire cu care va aduce mantuire oamenilor. Intre aceste dimensiuni ale slujirii sale, slujirea profetica il prezinta pe Acesta ca pe un profet prin excelenta.1 Mesia este un profet, adica un invatator, inarmat cu toata plenitudinea spiritului divin, este un Instructor al dreptatii (Ioil 2, 23) care vesteste locuitorilor Sionului, incovoiati de amaraciune si suferinta, un timp de mila si indurare, un timp de gratie, de mantuire si mangaiere (Isaia 61, 1-3). Mesia, ca invatator al popoarelor (Isaia 55, 4), raspandeste religia si moralitatea printre neamuri (Isaia 42, 7), devenind astfel lumina paganilor (Isaia 42, 7; 49, 6) care, cu liniste si cu demnitate, in constiinta puterii si adevarului, isi face cunoscuta invatatura sa (Isaia 42, 2-4). 2Pe cei amarati si necajiti nu-i trateaza cu asprime, ci ii mangaie, ii incurajeaza si-i elibereaza de necazul lor (Isaia 42, 3). Ca un adevarat pastor paste poporul si cauta sa-1 intoarca de la ratacire (Isaia 40, 11; 53, 6; Iezechiel 34, 23; Zaharia 11). El face lucruri minunate, adica vindeca orbii, ciungii, schiopii si mutii (Isaia 35, 4-6).

Mesia a avut de la Dumnezeu cunostinta necesara misiunii Sale si darul invataturii, in gura lui neaflandu-se nici o minciuna (Isaia 50, 4; 53, 9). Cu toata osteneala si grija lui Mesia de a aduce fericire si mantuire lui Israel, totusi pentru cea mai mare parte a copiilor lui Israel lucrarea mesianica a fost in van (Isaia 49, 4).3Mesia prezis de profeti este un urmas al lui David. El este numit toiag din radacina lui Iesei (Isaia 11, 1), o radacina din Iesei (Isaia 11, 10), un vlastar pe care Dumnezeu il va ridica lui David (Ieremia 23, 5; 33, 15); pe scurt Mesia este vlastarul , denumire pe care o utilizeaza Zaharia (3, 8-12) ca nume propriu pentru Mesia.4Mesia va purta numele de David, deoarece a fost fagaduit lui David, iar candva Israel va cauta pe Yahweh, Dumnezeul lui si pe David regele sau (adica pe Mesia), dupa care va dori mult (Iezechia 3, 5). In timpul acela, Yahweh va infatisa poporului sau pe David ca rege, iar urmasii lui Iacob vor sluji pe Yahweh, Dumnezeul lor si Legamantul cel nou va fi asa de binecuvantat, incat membrii sai nu se vor mai gandi la un alt sanctuar, la o alta arca a aliantei. Lor nu le va mai lipsi nimic si de aceea, nu vor mai face nimic altceva (Ieremia 3, 16-18).

Mesia este implinitorul perfect al hotararilor divine si ca atare poarta numele de Robul Domnului (ebed Yahweh Isaia capitolele 42; 49; 50; 53 si 61). El este chemat de Dumnezeu; de la Dumnezeu are numele Sau (Isaia 49, 1-5; cf. Mat. 1, 21), lumina tuturor (Isaia 49, 5-6).

Mesia este rege (Isaia 33, 17). El este regele lui Israel. Termenul utilizat este cel de pastor (Miheia 2, 13; Iezechiel 34, 23; 37, 24). El este domn in Israel (Ieremia 30, 21; Miheia 5, 1); Print (Daniel 9, 25); Print al lui Israel (Iezechiel 34, 24; 37, 25).

Mesia este Printul Pacii (Isaia 9, 5). Unsul (masiah, Psalmii 2, 2; Daniel 9, 25). Fiind rege, Mesia intemeiaza pe pamant: dreptatea, pacea si egalitatea (Isaia 2, 4; Miheia 4, 3-5; Ieremia 23, 5). El are mila de saraci si apasati si le vesteste dreptatea (Isaia 11, 4; 42, 3-7; 61, 3), iar celor puternici si nedrepti le trimite umilire. Celor incorigibili, dupa judecata, le va aplica o pedeapsa strasnica (Isaia 11, 3-4; Maleahi 3, 2; 4, 1-6; Zaharia 11, 5-8). Ca rege, Mesia intra in Ierusalim in uralele de hosanna ale poporului. De fapt, El intra ca Mantuitor, stand asezat pe un animal de povara, bland si umil (Zaharia 9, 9; cf. Isaia 62, 11).5Mesia este preot (Zaharia 6, 13). In aceasta calitate pune in functie stergerea pacatelor, justificarea si mantuirea poporului Sau (Isaia 4, 3; 53, 11) prin aceea ca se aduce pe Sine jertfa pentru pacatele lumii.6Ca persoana nascuta din Tatal, Mesia este de natura divina (Maleahi 3, 1), caci nasterea Lui este din eternitate, din zilele vesniciei (Miheia 5, 1). El poarta numele: Vlastarul lui Yahweh (Isaia 4, 2); Dumnezeu (Isaia 35, 4); Yahweh (Miheia 7, 5); Emanuel (Isaia 7, 14); Minune (Pele = Cel Minunat); Dumnezeu tare ; Parintele Vesniciei , adica Cel Vesnic (Isaia 9, 5); Domnul (Maleahi 3, 1); ingerul Legamantului (Maleahi 3, 1). Mesia indeplineste actiuni divine si domneste etern (Isaia 11, 4; Miheia 5, 7; Maleahi 3, 2).7Mesia are in El unite natura omeneasca cu cea divina. De aceea, este numit Fiul Fecioarei (Isaia 7, 14), al Nascatoarei (Miheia 5, 2). Copilul nou nascut , Fiul care ne-a fost daruit (Isaia 9, 5), Rodul arii (Isaia 4, 2), Toiag din radacina lui Iesei , Vlastar din tulpina lui Iesei (Isaia 11, 1; 11, 10, 53, 2); Vlastar al lui David (Zaharia 9, 5; 6, 12; Ieremia 23, 5; 33, 15), Fiul lui David (Daniel 7, 13-14), care sufera si moare. Mesia, desi este dreptul prin excelenta (Isaia 53, 7; Zaharia 9, 9), este dus totusi la judecata, ca cel mai mic si mai batjocorit dintre oameni si tratat ca un raufacator (Isaia 50, 6; 53, 3), ca un criminal si ucis (Isaia 53, 8; Daniel 9, 26; Zaharia 12, 9; 13, 7). In toata suferinta Sa, El tace ca un miel inaintea celui ce-1 tunde, ca o oaie dusa la junghiere (Isaia 53, 7) si se roaga pentru cei ce-1 prigonesc si-i fac rau (Isaia 53, 12). El sufera si moare, ca sa puna capat pacatului, sa desfiinteze nelegiuirea, sa introduca dreptatea, sa implineasca profetia Vechiului Testament si sa incheie un Nou Legamant (Daniel 9, 24; 21, 27; Zaharia 3, 9).8Acesta a purtat bolile noastre (adica pacatele noastre) si durerile noastre a luat i El fu strapuns pentru pacatele noastre, zdrobit pentru nelegiuirile noastre. Pedeapsa pentru mantuirea noastra a luat asupra-si si prin ranile Lui suntem tamaduiti Domnul a facut sa cada asupra Lui nelegiuirea noastra a tuturor (Isaia 53, 4-6; 53, 11-12; Ieremia 31, 34). De aceea si Zaharia (13, 1) ne asigura ca dinastia lui David si locuitorii Ierusalimului in timpurile mesianice, vor avea un put deschis contra pacatului si nedreptatii.9Regatul mesianic va dura in eternitate (Isaia 9, 6; Ieremia 33, 17; Iezechiel 37, 25; Daniel 2, 44; 7, 14; Miheia 4, 7-8). El se va raspandi peste tot pamantul (Isaia 9, 6; 49, 6; Daniel 2, 35) si va cuprinde nu numai pe despartitele regate, Iuda si Israel, care se vor uni sub o capetenie unica si sub un singur stat (Isaia 11, 13; Ieremia 3, 18; 30, 4; Iezechiel 37, 24; Osea 1, 10), ci va cuprinde toate popoarele de pe fata pamantului, deoarece acestea vor intra in regatul lui Mesia si se vor aduna imprejurul Sau, ca in jurul unui stindard (Isaia 11, 10), ca o armata in jurul steagului.10Pentru a face just vizibila aceasta mare izbavire si fericire ce va domni in regatul mesianic, profetii folosesc imagini variate.11 Asa de exemplu, vor fi desfiintate intaririle cetatilor, carele si uneltele de razboi, fiindca nu se va mai simti nevoie de ele (Miheia 5, 9-10; 5, 13; Zaharia 9, 10).

Armele de razboi ca: arcul, sageata, lancea vor fi rupte si prefacute in unelte pentru ogoare si constructie, fiindca atunci nu se va mai invata arta razboiului (Osea 2, 20; Isaia 2, 4; Miheia 4, 3). Yahweh va face pustia o gradina si stepa o sera a lui Dumnezeu unde va fi cantare, zburdare si veselie (Isaia 51, 3). Nu se va mai auzi plans si tanguire, ci jubilare fara sfarsit si desfatare, care va face fericit pe orisicine (Isaia 65, 18; Ieremia 30, 19; 31, 12; 33, 10; Osea 2, 17; Zaharia 9, 15). Campiile, gradinile, plantatiile de maslini si viile vor da o recolta neobisnuit de imbelsugata. Muntii vor da drumul la rauri de must, iar din dealuri va curge lapte, in vreme ce rapele si crestele plesuve vor fi acoperite de turme fara numar (Isaia 41, 17; Ieremia 31, 12; 35, 12; Iezechiel. 34, 27; Ioil 4, 18; Amos 9, 13; Zaharia 8, 12).

Yahweh va incheia o intelegere si cu animalele de prada, cu serpii si tot felul de reptile, ca ele sa nu mai faca rau si sa nu mai supere pe om (Osea 2, 18). Animalele ce altadata erau salbatice si pagubitoare, in regatul mesianic se vor lepada de natura lor cea rea, acum vor deveni blande si vor veni dupa om numai la un singur semn al sau. Lupul se va culca alaturi de miei, pardosul alaturi de ied. La un loc vor sta vitelul, leul, si vitele de ingrasat; un singur copil le va mana pe toate.12Schimbarea pe care o va introduce mantuirea mesianica este asa de mare si extraordinara, incat noua ordine a lucrurilor se va putea numi, pe drept cuvant, un cer nou si un pamant nou (Isaia 51, 16; 65, 17; 66, 22).

Ideea mesianica in Vechiul Testament formeaza temelia religiosmorala din perioada de pregatire a omenirii, de la caderea in pacat a primilor oameni si pana la venirea lui Hristos. In jurul ei sunt concentrate toate descoperirile vechi-testamentare care alcatuiesc prima parte din iconomia mantuirii sau perioada pregatitoare de la caderea primilor oameni si pana la venirea lui Iisus Hristos, cand se implinesc toate cele profetite in persoana Sa. 13Ideea mesianica traverseaza ca un fir rosu scrierile vechitestamentare si ea isi are originea de la Dumnezeu, deoarece profetii n-au vorbit in numele lor cand s-au referit la persoana si lucrarea lui Mesia in lume. Ea s-a pastrat in puritatea ei pe calea revelatiei supranaturale, de aceea mesianismul Sfintei Scripturi capata o certa originalitate care nu se poate identifica cu conceptia religioasa persana, babiloneana, egipteana, greaca sau romana despre mantuire.14In cartile Vechiului Testament, toate textele care vorbesc despre persoana si lucrarea lui Mesia poarta numele de profetii mesianice. Dupa modul in care sunt facute, acestea se impart in doua categorii: cele directe si cele indirecte sau tipic mesianice. Urmarind sirul profetiilor vechitestamentare observam, ca ideea mesianica cunoaste o dezvoltare strans legata de revelatia divina si ea se contureaza foarte mult dupa ce Dumnezeu a ales pe patriarhul Avraam din care se va naste poporul lui Israel, chemat de Iahve ca sa pastreze curata credinta in Unicul si adevaratul Creator al lumii. 15De asemenea, cu acest popor va incheia legamant pe muntele Sinai ca sa asculte de poruncile Sale si din sanul sau va alege prooroci care sa-i vorbeasca nu numai de implinirea Legii divine, ci si de persoana si venirea lui Mesia in lume.16Prima profetie mesianica, numita si protoevanghelie (Facerea 3, 15) se incadreaza in prima faza de dezvoltare a ideii despre Mesia si ea are in vedere nasterea lui Iisus Hristos dintr-o urmasa a Evei. Acesta va nimici puterea diavolului, idee redata foarte sugestiv prin cuvintele Acela iti va zdrobi tie capul. Prin continutul acestei profetii, Dumnezeu arata primilor oameni si urmasilor lor ca lupta dintre ei si diavol nu va fi fara izbanda, ci incununata de victorie atunci cand se va intrupa Mesia. Intelesul general al protoevangheliei este completat cu binecuvantarea lui Noe (Facerea 9, 25 27). Acesta binecuvanteaza pe fiul sau Sem, facandu-i cunoscut prin inspiratia divina ca din semintia lui se va naste Mesia, ca neamul lui se va bucura de binefaceri divine in calitatea sa de purtator al fagaduintelor dumnezeiesti.17Datele generale despre persoana lui Mesia se intregesc prin grupul de texte vechi-testamentare care contin fagaduinte facute de Dumnezeu patriarhului evreu Avraam (Facerea 12, 2 3; 18, 18, 22, 17 18). Patriarhului evreu i s-au facut promisiuni care privesc prosperitatea materiala si spirituala a urmasilor sai, intrucat din familia sa se va naste Mesia si binecuvantarile mesianice vor cuprinde nu numai descendentii sai trupesti, ci si pe cei de alt neam care vor crede in Fiul lui Dumnezeu. Aceste fagaduinte divine au fost repetate si celorlalti patriarhi evrei: Isaac (Facerea 26, 4) si Iacob (Facerea 23, 14).18Timpul venirii Mantuitorului Hristos este mai bine stabilit prin profetia ultimului patriarh evreu, care binecuvanteaza pe fiul sau Iuda si-i prevesteste acestuia ca urmasii sai vor avea un viitor stralucit, marcat de faptul ca din semintia lui se vor ridica regi incepand cu David si pana ce va veni Silo. In momentul venirii lui Silo va inceta stapanirea politica si va continua sub alta forma, cea spirituala, la care se vor supune toate popoarele. Din textul profetiei rezulta adevarul ca Mesia va descinde din semintia lui Iuda si venirea lui Silo are in vedere sfarsitul stapanirii politice si inceputul celei spirituale, la care vor veni toate neamurile.19Fata de textele mesianice de pana acum, aceasta profetie se refera in mod direct si explicit la persoana lui Mesia, Care isi va exercita deplina Sa putere pe plan spiritual. Originea umana a lui Mesia este completata cu textul profetiei lui Valaam in care se vorbeste de Steaua din Iacob si toiagul din Israel. Prin aceste cuvinte este exprimata descendenta israelita a Mantuitorului Hristos si textul profetiei consemnat de Moise prevesteste cu 13 secole inainte momentul intruparii Fiului lui Dumnezeu, a Carui imparatie va cuprinde toate neamurile pamantului. Conducatorul acestei imparatii universale, asa cum subliniaza Moise in cea de a doua cuvantare rostita de el in fata israelitilor, va fi si un Mare Profet, adica un interpret sau vestitor desavarsit al voii divine, in lumina acestei profetii (Deuteronom 18, 15, 18) 20Mesia este cel mai mare profet al viitorului si El este superior chiar lui Moise, deoarece va incheia un Nou Legamant, va da o Lege noua si invatatura Sa reprezinta un dreptar spiritual desavarsit si de folos tuturor oamenilor dornici de eliberarea lor de sub robia pacatului. Analizand acest text mesianic, Procopiu de Gaza afirma urmatoarele: Moise e profet ca si Hristos, caci Moise a eliberat poporul din Egipt, iar Hristos lumea intreaga din ghearele diavolului . 21Valoarea si importanta viitorului profet a fost subliniata de Moise prin indemnulfacut poporuluisau de a asculta de persoana luiMesia.

Aceasta calitate de profet a fost recunoscuta de iudeii din vremea Mantuitorului, in afara de arhierei si de farisei (Matei 21, 45-46). 22Urmarind istoria timpurilor vechi-testamentare, de la moartea lui Moise si pana in vremea prorocului Samuel(sec.

XIII-XIi. d.

Hr.), constatam ca ideea mesianica nu este reprezentata decat de asa-zisa Cantare a Anei in care se vorbeste de inaltarea cornului Unsului sau (I Regi 2, 10). Aici Mesia poarta denumirea specifica Vechiului Testament, aceea de Unsul, termen care desemna o persoana sfintita, inchinata lui Dumnezeu, adica pe cel ce primea duhul lui Dumnezeu.

Acest nume il purta regele, arhiereul, ori preotul ca reprezentanti ori trimisi ai lui Dumnezeu in mijlocul oamenilor.

Cu timpul, aceasta denumire de Unsul a fost data numai lui Mesia cum se poate observa si in textul acestei profetii in care Mesia in calitatea sa de rege, arhiereu si profet activeaza in numele Celui Preainalt si va atinge culmi de glorie spirituala nebanuite. Nivelul inalt pe care persoana lui Mesia, ca Unsul lui Dumnezeu il va atinge este scos in evidenta de textul profetiei prin folosirea cuvantului corn. 23Profetiile vechi-testamentare vor cunoaste o intensificare deosebita in timpul regilor David si Solomon si ele au in vedere persoana lui Mesia, Intemeietorul imparatiei vesnice pe care El o va stapani. Lucrarea Sa mantuitoare consta in incheierea Legamantului vesnic. Primului rege israelit Dumnezeu ii face promisiunea ca va ridica un urmas din casa sa si Acesta, in viitor, va intemeia o imparatie vesnica (II Regi 7, 12). Misiunea lui Mesia va fi aceea de a incheia un legamant vesnic (II Regi 23, 5). Descendenta davidica a lui Mesia este marcata de ebraicul zer a samanta, cuvant care are in vedere persoana Mantuitorului, deoarece numai El poate domni in veci si imparatia Sa va fi fara de sfarsit (II Regi 7, 16).24Revenind la textele profetice din Cartea psalmilor, ele pun in lumina demnitatea imparateasca a lui Mesia denumit regele si Fiul regelui (Psalmul 72, 1). Persoana lui Mesia este dublata si de demnitatea preoteasca si preotia Lui este deosebita de cea levitica, intrucat este dupa randuiala lui Melchisedc, preot si rege al Salemului si nu dupa cea a lui Aaron (Psalmul 110, 4). Claritatea sensului profetic al acestui text este evidenta, intrucat in acelasi psalm se precizeaza demnitatea lui Mesia Dumnezeu-omul de a sta de-a dreapta Tatalui (sezi de-a dreapta mea Psalmul 110, 1) si de a I se oferi sceptrul puterii divine din Sion ca sa stapaneasca in mijlocul vrajmasilor sai (Psalmul 110, 2).25Ultimul text mesianic din cartea Psalmilor se refera la piatra cea din capul unghiului, care a fost nesocotita de ziditori (Psalmul 118, 22). Sensul mesianic al acestei profetii este intregit in ceea ce priveste intelesul notiunii de piatra in textul paralel din cartea proorocului Isaia in care este vorba de Mesia (Isaia 28, 16). inand seama de ordinea cartilor profetice in canonul biblic si avand in vedere bogatia textelor mesianice, am putea limita profetiile despre persoana si lucrarea lui Mesia numai la proorocul Isaia (sec. VIII-VII i. d. Hr.), numit din aceasta cauza si Evanghelistul Vechiului Testament.26Profetii Vechiului Testament au inaugurat o noua faza in dezvoltarea invataturii privind persoana si lucrarea lui Mesia si care se subdivide in doua parti: prima care tine pana la distrugerea Ierusalimului de regele neobabilonian Nabucodonosor in anul 587 i. d. Hr., cea de a doua urmand dupa caderea cetatii sfinte. In scrierile profetilor se pot distinge cateva trasaturi generale ale ideii mesianice din care amintim: universalitatea imparatiei mesianice, desavarsirea morala, care va domina pe toti ce vor face parte din aceasta imparatie si misiunea lui Mesia de intemeietor al imparatiei spirituale. Toate profetiile vizeaza asteptarea unei ordini superioare in viata morala a omenirii, ordine morala care sa fie dominata de sfintenie si fericire.27Din cele prezentate mai sus in legatura cu textele mesianice despre Ebed-Iahve rezulta faptul ca aceste pericope au in vedere persoana si activitatea Mantuitorului. Unii teologi neortodocsi au emis unele ipoteze prin care sustin ca Ebed Iahve se refera la Israelul idealsau la o persoana din Vechiul Testament si nicidecum la Mantuitorul Hristos. Aceste ipoteze apar in evul mediu si ele se indeparteaza de exegeza veche iudaica si crestina. Prin aceasta denumire mesianica este infatisata persoana lui Mesia care sufera si se jertfeste cu scopul de a aduce in lumea pacatului mantuirea, pacea, dreptatea si fratietatea.28In lumina acestei profetii despre Ebed-Iahve putem intelege de ce Mesia ca om se supune chemarii Sale si implineste in mod liber voia Tatalui ceresc in cadrul iconomiei divine. Venirea Sa in lume, asa cum a profetit Isaia, va fi anuntata si pregatita de un inaintemergator (Isaia 40, 3-11).

Persoana si lucrarea lui Mesia sunt descrise cu noi date profetice in cartea proorocului Ieremia, cel ce si-a desfasurat activitatea ca si predecesorul sau, tot inainte de daramarea Ierusalimului (sec. VII). In cuprinsul cartii sale, profetul se refera la persoana lui Mesia pe care-L numeste ca si profetul Iezechiel Pastorul (Iezechiel 34, 22-25). El descinde din casa lui David (Ieremia 23, 5) si conduce turma Sa cu intelepciune si dreptate, fapt pe care nu l-au facut inaintasii Lui, caci s-au comportat cu cruzime (Iezechiel 34, 4). 29Prin mijlocirea Pastorului cel bun, Dumnezeu va incheia un Nou Legamant cu casa lui Israel si Iuda (Ieremia 31, 31). Acest legamant este deosebit de cel vechi, care a fost incalcat de israeliti in mai multe randuri si care nu avea nici puterea de...