Preafericitul Parinte Patriarh Daniel Duminica a IV-a dupa Rusalii. (Vindecarea slugii sutasului) Matei 8, 5-13. Evanghelia Duminicii a IV-a dupa Rusalii ne relateaza cum Mantuitorul Iisus Hristos a vindecat in Capernaum pe servitorul unui sutas sau centurion roman. Aceasta minune este plina de intelesuri duhovnicesti, avand un caracter profund caritativ sau filantropic si in acelasi []Preafericitul Parinte Patriarh DanielDuminica a IV-a dupa Rusalii. (Vindecarea slugii sutasului)Matei 8, 5-13.

Evanghelia Duminicii a IV-a dupa Rusalii ne relateaza cum Mantuitorul Iisus Hristos a vindecat in Capernaum pe servitorul unui sutas sau centurion roman. Aceasta minune este plina de intelesuri duhovnicesti, avand un caracter profund caritativ sau filantropic si in acelasi timp un caracter misionar. Vindecarea unui om bolnav de alt neam decat evreu si de alta religie decat cea iudaica are un caracter misionar simbolic, si anume ea prevesteste faptul ca Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos va fi propovaduita in tot Imperiul Roman, si la toate popoarele pentru ca Dumnezeu iubeste pe toti oamenii. Mantuitorul Iisus Hristos arata acum ucenicilor Sai ca poate descoperi credinta puternica si in alte popoare decat in poporul evreu.

Sutasul reinchipuie diferitele etnii care vor crede in HristosMantuitorul Iisus Hristos, vazand credinta mare a sutasului, zice: Adevarat zic voua ca multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov in Imparatia cerurilor (Matei 8, 11). Aceasta profetie a Mantuitorului Iisus Hristos nu se va implini candva, intr-un viitor indepartat, ci incepe a se implini chiar acum, cand Mantuitorul lauda credinta sutasului roman.

Acest sutas sau centurion facea parte din trupele de ocupatie ale Tarii Sfinte. Sutasul roman era, prin traditie, un politeist: romanii se inchinau la mai multi zei, dar printre ei s au gasit si oameni care admirau invatatura si Persoana Mantuitorului Iisus Hristos. Vazand sau auzind de minunile Lui, si intelegand invatatura Lui minunata, multi dintre pagani au crezut in El. Deci, sutasul din Evanghelia de astazi preinchipuie etniile sau popoarele, altele decat poporul lui Israel, care vor veni la Hristos, vor crede in El si se vor mantui. De aceea zice Mantuitorul ca vor veni multi de la rasarit si de la apus, de la miazazi si miazanoapte si vor sta la masa cu Avraam, cu Isaac si cu Iacov in Imparatia cerurilor . Asadar, vor crede in El si se vor mantui multi oameni pe care evreii ii considerau necurati si necredinciosi. Iar fiii imparatiei, spune Mantuitorul, vor fi aruncati in intunericul cel mai din afara (Matei 8, 12), adica cei care desi se considera popor ales, dar nu cred in El, aceia se vor lipsi de comuniunea vesnica cu Hristos in Imparatia cerurilor.

Iubirea milostiva fata de cel bolnav intareste credinta sutasului ca Iisus poate vindeca pe servitorul sauVedem ca, desi sutasul este mai mare peste 100 de soldati, si poate sa schimbe un soldat bolnav cu un soldat sanatos, totusi el este preocupat de sanatatea servitorului sau credincios cand acesta s-a imbolnavit. In fata Mantuitorului Iisus Hristos, sutasul exprima suferinta servitorului care nu poate cere el direct Mantuitorului sa-l vindece. Un centurion roman acorda atata atentie unui servitor al sau, incat bunatatea sa si credinta sa sunt laudate de Mantuitorul in auzul tuturor. Acest sutas este un om bun la suflet, un om milos, un om plin de compasiune, adica patimeste impreuna cu cel bolnav, sufera impreuna cu cel suferind. Iar aceasta bunatate milostiva a lui ii da curaj sa mearga la Mantuitorul Iisus Hristos, despre Care a auzit ca a vindecat o multime de bolnavi, si sa-I ceara vindecarea servitorului sau.

Valoarea persoanei umane este mai presus de orice rang si stare a vietiiBunatatea milostiva a acestui sutas roman fata de servitorul lui, solidaritatea lui cu omul aflat in suferinta, ne arata ca dincolo de ranguri diferite, de functii diferite in societate, si stari ale vietii, ceea ce conteaza in primul rand este demnitatea umana, valoarea fiecarui om in fata lui Dumnezeu, valoarea fiecarei fiinte umane, chiar si atunci cand omul nu mai poate fi eficient, cand nu mai este activ sau productiv din cauza bolii ori a varstei prea inaintate.

In fata bolii care il chinuia pe servitorul sau, sutasul nu poate face nimic: el nu are capacitatea de a schimba starea de boala a servitorului sau intr-una de sanatate deplina. Dar merge la Iisus, Doctorul sufletelor si al trupurilor, Vindecatorul Care face minuni. Vazand grija stapanului fata de sluga sa nu este vorba aici despre grija unei slugi fata de stapanul sau, ci de grija stapanului fata de sluga -, Mantuitorul ii spune: Voi veni si il voi vindeca (Matei 8, 7). La bunatatea sutasului, raspunde si Hristos Domnul cu bunatate, vazand rugamintea sutasului, nu pentru el insusi, ci pentru altcineva, care nu ii este ruda si nici superior, ci un simplu subordonat. Insa in momentul in care sutasul aude ca Mantuitorul Iisus Hristos are intentia sa vina in casa lui, Ii spune indata: Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu (Matei 8, 8), adica sub acoperisul casei, al locuintei in care el locuia de obicei. Probabil pentru ca sutasul roman stia ca orice evreu care intra in casa unui pagan trebuie sa suporte critica sau vorbirea de rau a celorlalti evrei, intrucat acestia considerau ca romanii, fiind de alta credinta, sunt nedemni de a fi vizitati. Din cuvintele sutasului se vede ca el nu se considera vrednic de o cinste atat de mare, si anume ca Iisus Hristos Domnul sa intre in casa lui. De aceea, a zis: Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu . Cand I-a zis lui Iisus: Doamne, nu sunt vrednic , sutasul L-a marturisit deja pe Iisus ca fiind Domnul sau Stapanul vietii.

Cuvantul lui Hristos ridica din boala si din moarte si daruieste viataEvanghelia ne arata ca, pe langa marea virtute a bunatatii sale sufletesti, acest sutas are si o alta mare virtute, anume smerenia. Desi este comandant peste 100 de soldati, desi reprezinta puterea stapanitoare a Romei peste Tara Sfanta, sutasul se smereste, zicand: Nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci zi numai cu cuvantul si se va vindeca sluga mea (Matei 8, 8) si motiveaza: Si eu sunt sub stapanire (adica sunt subordonat cuiva, n.n.) si am sub stapanirea mea ostasi si ii spun acestuia: Du-te, si se duce; si celuilalt: Vino, si vine; si slugii mele: Fa aceasta, si face (Matei 8, 9). Pornind de la puterea mobilizatoare a cuvantului, care pune in miscare persoana, sutasul, de fapt, vrea sa exprime gandirea sa privind puterea vindecatoare a lui Iisus: Si Tu, Care esti Stapan peste viata si...