Pr. prof. univ. Petre Semen Duminica a 19-a dupa Rusalii Predica de pe munte Iubirea vrajmasilor (Luca 6, 31-36) Zis-a Domnul: Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea. i, daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata puteti avea? Ca si pacatosii iubesc pe cei ce ii iubesc []Pr. prof. univ. Petre SemenDuminica a 19-a dupa Rusalii Predica de pe munte Iubirea vrajmasilor(Luca 6, 31-36)Zis-a Domnul: Precum voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi asemenea. i, daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata puteti avea? Ca si pacatosii iubesc pe cei ce ii iubesc pe ei; si, daca faceti bine celor ce va fac voua bine, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii fac acelasi lucru; iar daca dati imprumut celor de la care nadajduiti sa luati inapoi, ce multumire puteti avea? Ca si pacatosii dau cu imprumut pacatosilor, ca sa primeasca inapoi intocmai. Insa voi iubiti-i pe vrajmasii vostri si faceti-le bine si dati cu imprumut fara sa nadajduiti nimic in schimb, iar rasplata voastra va fi multa si veti fi fiii Celui Preainalt, ca El este bun cu cei nemultumitori si rai. Fiti milostivi, precum si Tatal vostru milostiv este.

Textul evanghelic de astazi este un fragment din Predica de pe munte (Mt. 5, 21) pe care am putea-o defini Evanghelia sfaturilor fiindca Iisus da celor dispusi sa-L asculte niste sfaturi nemaiauzite pana la El in nici o alta religie a lumii. De aceea zice: Dar, Eu va spun voua celor care Ma ascultati; iubiti pe vrajmasii vostri, faceti bine celor ce va urasc, binecuvantati pe cei care va blestema. Incepand cu dar, Iisus ii diferentiaza categoric pe cei care sunt dispusi sa-L asculte implinindu-I cuvantul de cei care alearga dupa altceva si altcineva decat Dumnezeu si impotriva carora a si pronuntat vaiurile (vers. 24-26). Sentimentul de iubire exista in toata lumea si imbraca o multitudine de forme, intrucat fara iubire ea n-ar putea supravietui. Se mai stie ca toate moralele umane si implicit religiile lumii indeamna la iubire, numai ca Hristos aduce marea noutate din partea Parintelui ceresc, porunca de a ne iubi chiar si dusmanii. De altfel iubirea este recomandata oamenilor ca o practica permanenta si universala. Ceea ce caracterizeaza iubirea umana este lipsa de constanta, nu este permanenta, si mai ales este selectiva si tine de interese. Este totusi dificil in a-i defini pe adevaratii dusmani pe care ti se cere sa-i iubesti, intrucat in Biblie termenul de dusman avea o conotatie mult mai blanda decat credem noi. Intrebarea ar fi, de asemenea, cine este adevaratul dusman si pana unde se poate merge cu iubirea lui? Daca, spre exemplu, cineva atenteaza la integritatea teritoriala a tarii tale, te invadeaza si incepe sa-ti ucida poporul, familia, rudele si prietenii, in baza iubirii crestine, pe care el nici macar nu o are, tu ii poti raspunde mereu cu iubire, lasandu-l sa te distruga pe tine si pe ai tai? Se impune deci cu stringenta sa ne identificam dusmanii la care se refera Hristos. Oricum, din contextul Evangheliei reiese ca Iisus n-a spus nicaieri si niciodata ca s-ar impune sa-i admiri si sa-i iubesti pe criminali si pe cei care iti doresc si cauta sa te suprime fizic pe tine, ori pe ai tai, dar sa faci tot ce iti sta in putinta ca sa traiesti in pace cu toata lumea.

Cine sunt dusmanii pe care trebuie sa-i iubimIn textul de fata, Iisus este destul de explicit cand sugereaza pentru ascultatori care ar putea fi dusmanii pe care trebuie sa-i iubesti. In primul rand, dusmanii potentiali ar fi cei care ma urasc, chiar daca nu-i neaparat necesar sa-mi poarte o ura de moarte, insa imi pot deveni dusmani fiindca nu-mi agreeaza felul meu de a vorbi, de a lucra etc. Imi pot fi sau deveni dusmani cei care nu sunt de acord cu mine, cei cu care sunt nevoit sa concurez pe linie profesionala, cei care nu sunt de acord cum ma imbrac, ce optiuni politice am si cu cine votez ori chiar nu le place cum ma rog. Am avut adeseori ocazia sa aud si sa vad tineri nemultumiti de faptul ca, intrand in biserica, spre exemplu, ca sa se roage, au fost pur si simplu agasati de unii crestini mai in varsta care-i trag de maneca si le ofera sfaturi nesolicitate, pe unde anume sa treaca, cand si cum sa se aseze in genunchi ori cand si cum sa se inchine la anumite icoane, iar daca sunt de genul feminin, de ce nu si-au pus ceva pe cap etc., incat, adesea, bietul om iese de la rugaciune si din casa Domnului mai tulburat de cum a intrat si nu se stie daca mai are curajul sa intre a doua oara. Din acest exemplu, ca si din alte cazuri, se poate trage concluzia de netagaduit ca, nu de putine ori, in viata este mai greu a te pazi sa nu devii tu dusmanul semenilor tai. Se stie ca sunt si oameni pasnici din fire care pot afirma fara tagada ca nu au nici un fel de dusmani, insa esential este nu doar sa nu ai tu insuti dusmani, ci mai ales sa te straduiesti sa nu devii tu dusmanul altora. Teoretic pare a fi destul de usor sa declari ca poti iubi pe toata lumea, si mai ales este extrem de simplu sa-i iubesti pe cei de la distanta si pe cei ale caror interese nu se intersecteaza in nici un fel cu ale tale. Sa ne gandim doar la cat de sincera si cu totul nevinovata este iubirea copiilor, a fratilor intreolalta, dar dupa ce cresc si intra in competitie pentru impartirea averii parintesti, imediat devin dusmanii cei mai inversunati, pe toata viata. tia Hristos foarte bine comportamentul uman si de aceea spune ca omul va avea de vrajmasi pe cei din casa lui (Mt. 10, 36; Mih. 7, 6).

Ca sa intelegem bine adevarul spus de Iisus se impune a ne transpune in conditiile sociale ale vremii din Orient, in general. Calatorind in Egipt am vazut la fata locului cat de simplu traiesc oamenii de la tara, exact ca acum trei mii de ani, si am inteles cata dreptate avea Iisus si de fapt si profetul Mihea (7, 6) pe care il citeaza. Ei bine, casele din zonele rurale sunt construite exclusiv din lut, nevaruite, iar o parte dintre ele nu au nici macar ferestre cu geamuri, ci doar locasurile pentru ferestre. Cele mai multe au o singura odaie si sunt imprejmuite de un zid din lut de circa un metru inaltime in care se tin animalele. In acea unica odaie pot locui cate 6-8 persoane, ori chiar 10. Peste cativa ani, un tanar egiptean care lucra ca ziarist in SUA, pe care l-am avut coleg la Universitatea Ebraica din Ierusalim, mi-a confirmat ca, intr-adevar, cei mai multi concetateni ai...