Familia (la Sf. Ioan) este considerata biserica de acasa sau mica biserica 1, iar sfatul dat de Sf. Ap. Pavel efesenilor devine un principiu general ce defineste destul de clar rolul familiei pentru o educatie crestina a tuturor timpurilor: Toate sa ne fie pe locul doi in raport cu purtarea de grija fata de copii []Familia (la Sf. Ioan) este considerata biserica de acasa sau mica biserica 1, iar sfatul dat de Sf. Ap. Pavel efesenilor devine un principiu general ce defineste destul de clar rolul familiei pentru o educatie crestina a tuturor timpurilor: Toate sa ne fie pe locul doi in raport cu purtarea de grija fata de copii si cu faptul de a-i creste in invatatura si certarea Domnului (Efeseni 6, 4) Nu cauta cum sa-l faci vestit si slavit prin invataturile cele din afara, ci ingrijeste-te cum sa-l inveti sa dispretuiasca slava vietii acesteia Are nevoie de un mod de vietuire, nu de cuvinte; deprinderi, nu subtilitati intelectuale; de fapte, nu de vorbe. Acestea ii vor asigura imparatia cerurilor, acestea ii vor aduce in dar bunatatile cele adevarate 2 . Sfantul subliniaza ca omul nu este parinte doar prin nasterea de prunci, ci mai degraba prin osteneala educatiei spre mantuirea lor: i ca sa vezi ca nu simplul fapt de a naste face (pe o femeie) mama, nici nu ia vreo plata pentru acest lucru, Pavel, in alta parte, vorbind despre vaduva, ii arata semnul (vaduviei adevarate): Daca a crescut copii (I Timotei 5, 10). Nu a zis Daca a nascut copii, ci Daca a crescut copii. Una (nasterea copiilor) tine de fire, cealalta (cresterea si educarea lor), de voia cea libera. i de aceea, zicand aici se va mantui prin nastere de prunci, nu s-a oprit la aceasta, ci, voind sa arate ca nu nasterea de prunci, ci a-i educa bine ne aduce rasplata, a adaugat: daca raman in credinta, si-n dragoste si-n sfintenie Ceea ce a zis aceasta inseamna: atunci va lua mare plata (femeia, mama, parintii) daca copiii ei (lor) raman in credinta, dragoste, sfintenie 3 . Astfel nepurtarea de grija fata de copii este mai rea decat toate pacatele si ajunge la insusi varful rautatii 4, spune Sf. Ioan, iar astfel de parinti sunt ucigasi de copii si chiar mai rau decat acestia, deoarece distrug si ucid sufletul lor 5.

Biserica este cea mai mare scoala pedagogica, membrii familiei ar trebui sa fie, de fapt, si membrii Bisericii. Copiii ar trebui adusi de mici la Biserica, intrucat atunci invatatura care li se da intra usor in sufletul lor si se imprima ca un sigiliu pe ceara si este momentul critic de care depinde viata lor intreaga; li se va imprima lor obiceiul bun care va deveni in ei a doua natura si le vom insufla din tinerete virtutile maturitatii 6, iar la varsta critica a adolescentei vor trece mai usor peste probleme, caci Biserica este liman duhovnicesc al sufletelor , este baie duhovniceasca care spala si curata nu murdaria trupului, ci a sufletului, prin diferite tipuri de pocainta . Biserica-i spital, nu tribunal! Nu-ti da pedeapsa pentru pacate, ci iertare de pacate 7 . Este imposibil ca tanarul sa nu-si poata gasi aici raspuns la intrebarile si problemele sale, ori vindecare de patimile sau neputintele lui. Biserica s-a ingrijit intotdeauna de tineri si face acest lucru si astazi prin programele de televiziune si radio ale Bisericii, prin catehizare, vizite pastorale, actiuni filantropice si diferite programe, tabere si pelerinaje special destinate lor. coala sau dascalul ar trebui sa fie, dupa modelul suprem al invatatorului, adica Iisus Hristos, daca nu ortodox, macar crestin, ori daca nu, macar sa aiba niste principii morale sanatoase, si daca nu prieten, macar indiferent, iar nu dusman al credintei. Parca invatamantul de astazi a uitat ca scoala romaneasca s-a nascut in tinda Bisericii, ca primii dascali au fost preotii si ca primele abecedare au fost cartile de rugaciuni. Imboldul educatorului ar trebui sa fie iubirea. Nimic nu este mai folositor pentru invatatura, decat faptul de a iubi si de a fi iubit 8, spune Sf. Ioan Gura de Aur, spunand despre educatie cum ca nu este arta mai mare ca aceasta. Care arta poate fi egala cu arta de a educa sufletul copilului, de a forma mintea tanarului 9 ? Desigur ca Biserica lucreaza in parteneriat cu coala, iar preotul si profesorul de religie impreuna cu ceilalti profesori isi dau silinta pentru formarea deplina a tanarului,...