Tuturor ni se cere sa ascultam de Dumnezeu. In Sfanta Scriptura se afirma ca ascultarea e mai buna decat o jertfa buna (I Regi 15, 22). Inca dintru inceput, ascultarea de Dumnezeu si de poruncile Lui a fost o porunca data poporului ales prin Moise, care, in cartea Deuteronomului, cap. 28, rosteste inaintea intregului popor []Tuturor ni se cere sa ascultam de Dumnezeu. In Sfanta Scriptura se afirma ca ascultarea e mai buna decat o jertfa buna (I Regi 15, 22). Inca dintru inceput, ascultarea de Dumnezeu si de poruncile Lui a fost o porunca data poporului ales prin Moise, care, in cartea Deuteronomului, cap. 28, rosteste inaintea intregului popor binecuvantarile ce vor veni de la Dumnezeu peste ei, daca vor asculta, precum si blestemurile ce vor veni peste ei in urma neascultarii. In Eden, prin semanarea indoielii, sarpele aduce pe Eva la neascultare urmata de izgonirea lor din Rai. i noi, poporul roman, am gustat din fructul amar al neascultarii si lepadarii de Dumnezeu in anii faraonului rosu ce urmarea nimicirea lui Dumnezeu din om, cand poporul de la rasarit manca rodul pamanturilor noastre si tot venitul poporului nostru.

In zilele noastre, ascultarea nu mai este inteleasa ca o lucrare duhovniceasca, ci este interpretata ca lipsa de personalitate, caracter slab, ingradire a libertatii personale, a afirmarii de sine. Ascultarea este o stare a inimii , afirma Rafail Noica, prin care incepem sa vedem cate ceva si din cele de dincolo de lume , nu doar din cele de aici, intrucat ascultarea omoara mandria si inviaza smerenia (Sf. Ioan Scararul), ceea ce ne apropie cu adevarat de Dumnezeu De aceea ascultarea este cea dintai dintre toate virtutile de inceput , care rastigneste mandria si aduce smerita-cugetare (Sf. Diadoh). Sf. Vasile cel Mare spunea ca ascultarea este scara cea mai scurta catre cer . Pe prima treapta se afla ascultarea fata de parintii trupesti, cei care si-au asumat responsabilitatea de a-si creste si educa copiii, apoi urmeaza parintele duhovnicesc. Ascultarea fata de parintele duhovnicesc e un legamant tainic, iar cel care nu implineste cu fapta cuvantul duhovnicului se face calcator al fagaduintei date (Teodor Edeseanul).

Pe urma este ascultarea de stapanire, ascultare in Domnul, ca nu este stapanire decat de la Dumnezeu; iar cele ce sunt, de la Dumnezeu sunt randuite. Ca atare, cel ce se impotriveste stapanirii, randuielii lui Dumnezeu i se impotriveste, spune Sf. Ap. Pavel. In manastiri, este ascultarea de egumen, iar in familie este ascultarea sotiei de sot...