Biografia istorica si teologica a Maicii Domnului cuprinde patru perioade: 1-15 ani; 15-28 ani; 29-46 este o perioada de 18 ani de tacere, 46-49 ani si 49-60 ani. Prima perioada cuprinde trei momente importante: Nasterea Mariei, ducerea ei la templu si incredintarea ei de catre Zaharia Dreptului Iosif. Cat priveste primul moment, potrivit Protoevangheliei lui Iacov, []Biografia istorica si teologica a Maicii Domnului cuprinde patru perioade: 1-15 ani; 15-28 ani; 29-46 este o perioada de 18 ani de tacere, 46-49 ani si 49-60 ani.

Prima perioada cuprinde trei momente importante: Nasterea Mariei, ducerea ei la templu si incredintarea ei de catre Zaharia Dreptului Iosif.

Cat priveste primul moment, potrivit Protoevangheliei lui Iacov, Maria s-a nascut din parintii Ioachim si Ana, fiind unicul lor copil, dobandit la batranete dupa staruitoare rugaciuni. Ioachim, tatal Fecioarei Maria, se tragea din semintia lui Iuda, fiind urmas al regelui David, iar Ana, mama sa, era fiica preotului Mathan din Betleem, din semintia lui Aaron.

La 3 ani potrivit fagaduintei facute de Ana inca inainte de zamislire Maria a fost afierosita Templului din Ierusalim, unde a ramas pana la varsta de 15 ani. Este vorba despre Templul construit de Zorobabel la porunca profetilor Zaharia si Agheu in anul 517, pentru ca cel construit de Solomon, la indemnul profetului Natan, a fost daramat in 587 de Nabucodonosor; templu avea in preajma lui un asezamant dispus pe trei paliere destinate fecioarelor, vaduvelor si pelerinilor inchinatori. Ruda sa, Zaharia, tatal lui Ioan Botezatorul, s-a ocupat de cresterea ei spirituala.

La 15 ani, Maria potrivit traditiei evreiesti trebuia sa paraseasca asezamantul de pe langa templu si sa se intoarca in familie. Numai ca, spre deosebire de celelalte fecioare, ea isi dorea un nou mod de viata. Asa se face ca, prin descoperire dumnezeiasca, a fost incredintata de Zaharia Dreptului Iosif, un batran in varsta de 80 de ani, vaduv, din Nazaret, tamplar de meserie. Dreptul Iosif avea, din casatoria cu Salomeea, sapte fii: patru baieti Iacov, Iuda, Simeon si Iosia, si trei fete Salomeea (mama lui Iacov si Ioan), Estera si o fiica, al carei nume nu a fost retinut de evanghelisti.

A doua perioada din viata Maicii Domnului, cuprinsa intre 15 si 28 ani, este indestructibil legata de intruparea Mantuitorului si cuprinde ca evenimente de mare insemnatate Buna Vestire, vizita de trei luni facuta Elisabetei, rudenia sa, taierea imprejur si ducerea Pruncului la Templul din Ierusalim, inchinarea magilor, fuga in Egipt, intoarcerea in Nazaret si pelerinajul la Ierusalim.

Vestea cea Buna a Intruparii Fiului lui Dumnezeu, anticipata de profetul Isaia: Iata Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si vor chema numele Lui Emanuel (7, 14), Maria a primit-o de la Dumnezeu prin Arhanghelul Gavriil; trupul Domnului S-a zamislit in pantecele Fecioarei odata cu pogorarea Duhului Sfant peste ea. Sfantul Evanghelist Matei, in cap. 1, v. 18, aduce lamuriri privind momentul: Maria, mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant . Retineti: Fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant . Sfantul Evanghelist Luca spune ca numai se socotea ca Iisus este fiul lui Iosif (3, 23). Doar se socotea , pentru ca in fapt obarsia lui Iisus este dintru inceput, din zilele vesniciei , dupa cum spune profetul Miheia (5, 1). Lucrul acesta a fost certificat si de Arhanghelul Gavriil la intalnirea cu Iosif, caruia i-a zis: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant (Matei 1, 20). Aici avem dovada rostita nu de un om, ci de ingerul lui Dumnezeu ca zamislirea Maicii Domnului este lucrarea Duhului Sfant. Iisus nu este copilul lui Iosif, ci doar al Fecioarei Maria. Este un caz unic in istorie, faptul ca un prunc a fost nascut dintr-o fecioara, fara tata dupa firea Lui omeneasca, care si dupa nastere a ramas fecioara. Intruparea Fiului lui Dumnezeu s-a consumat prin iconomia lui Dumnezeu.

Impresionata de cele intamplate, Fecioara Maria s-a dus in graba la Elisabeta, care locuia la Ein Karem, localitate situata la 8 km de Ierusalim si la 130 km de Nazaret, pentru ca impreuna sa guste din bucuriile daruite fiecareia, potrivit vocatiei randuite de Dumnezeu. De remarcat este faptul ca la intalnirea cu Logosul intrupat, pruncul Elisabetei, Ioan, a simtit in glasul Mariei rezonanta glasului Fiului lui Dumnezeu si a saltat in pantecele mamei sale. Atunci, Elisabeta, plina de Duhul Sfant, a rostit revelator, zicand: Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau. i de unde mie aceasta, ca sa vina la mine Maica Domnului meu? (Luca 1, 42-44). Interesant este faptul ca Elisabeta, iluminata de Duhul Sfant, a inteles taina femeii invesmantate cu soarele (Apocalipsa 12, 1), numind-o Maica Domnului . Aceasta numire, inspirata Elisabetei de Duhul Sfant, va deveni pentru Biserica numele consacrat al Fecioarei Maria. i a ramas Maria impreuna cu Elisabeta ca la trei luni, adica pana s-au implinit zilele Elisabetei ca sa nasca, dupa care s-a intors la casa ei (Luca 1, 56).

La plinirea vremii (Galateni 4, 4), un moment unic din istorie actul Nasterii Domnului fiind unicul act nou sub soare (1, 9) , Maria fiind cam de 16 ani, fara sa fi cunoscut barbat, a nascut intr-o pestera din Betleemul Iudeii pe Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus (Matei 1, 25). Intaiul sau Unul-Nascut inseamna nu numai primul nascut, ci si Unicul, spune Dumnezeu prin profetul Isaia (44, 6). Asa-zisii frati ai lui Iisus , despre care se face uneori vorbire, nu puteau fi fiii Mariei, caci Iisus este numit intaiul nascut , or ei sunt mai mari decat El (Ioan 7, 3). Iisus a suferit umilinta fizica a circumciziei la opt zile, purtand in trupul Sau semnele pacatelor noastre, anticipand prin acest semn Taina Sfantului Botez. La 40 zile, asa cum prevedea Legea lui Moise, Maria si Iosif L-au adus pe Prunc la Templu ca sa-L puna inaintea Domnului (Luca 2, 22). La Templul din Ierusalim ei au fost intampinati de un batran satul de zile, pe nume Simeon, caruia Duhul Sfant ii fagaduise ca nu va primi moartea pana ce nu-L va vedea pe Hristosul Domnului (Luca 2, 26), pe Cel nascut din pururea Fecioara Maria. La sfarsitul intalnirii, Simeon, dupa ce a rostit rugaciunea Acum, slobozeste , prin care a confirmat o data in plus ca Iisus este Rascumparatorul sau Izbavitorul asteptat, a binecuvantat-o pe Maria, mama Lui, zicand: Iata, Acesta este pus spre caderea si spre ridicarea multora din Israel si ca un semn care va starni impotriviri, si prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi (Luca 2, 34-35). Sabia adusa in discutie anticipeaza Sfintele Patimiri ale Domnului, care au strapuns si indurerat inima Sfintei Fecioare Maria.

Fuga in Egipt (Matei 2, 13-23) este momentul care a urmat, in derularea timpului, dupa inchinarea Pruncului la Templul din Ierusalim (Luca 2,...