Cred ca am spus cate ceva despre aceasta mai devreme. Credinta si teologhisirea sunt, pe de o parte, roada tamaduirii, iar pe de alta parte, sunt calea omului spre a ajunge la tamaduire si la vederea lui Dumnezeu, care, fiind partasie cu Dumnezeu, este totodata si cunoastere a lui Dumnezeu. i aceasta este mantuirea [] Cred ca am spus cate ceva despre aceasta mai devreme. Credinta si teologhisirea sunt, pe de o parte, roada tamaduirii, iar pe de alta parte, sunt calea omului spre a ajunge la tamaduire si la vederea lui Dumnezeu, care, fiind partasie cu Dumnezeu, este totodata si cunoastere a lui Dumnezeu. i aceasta este mantuirea omului. Deosebirile dogmatice oglindesc deosebirile corespunzatoare in privinta tamaduirii. Sunt cazuri cand asa-numitii Uniti par a fi ortodocsi, chiar in ceea ce priveste dogma purcederii Sfantului Duh. Ei nu adauga Filioque la Marturisirea de Credinta, si totusi se deosebesc in ceea ce priveste tratamentul de vindecare. Cred ca exista doua criterii cu ajutorul carora ne dam seama ca o persoana care a decedat este un ortodox si un sfant: primul este felul si mestesugul de tamaduire pe care l-a folosit, iar al doilea, sfintele moaste. Cred ca Ortodoxia le implineste pe amandoua. Cu alte cuvinte, avem atat mestesugul ortodox de tamaduire, cat si moastele sfintilor indumnezeiti. Deosebirea se manifesta desigur si in invatatura dogmatica, deoarece, asa cum am pomenit la inceput, teologia este expresia vietii, este formularea felului de viata al omului.

Privind astfel, daca cercetam Ortodoxia in comparatie cu denominatiunea Latina (Catolica n.red.) si cea Protestanta, vedem de indata deosebirea.

Protestantii nu au nici un fel de tratament de vindecare. Ei socotesc ca atata vreme cat cred in Dumnezeu, se pot mantui. Insa asa cum am aratat deja, credinta desavarsita si care il mantuieste pe om este cea intemeiata pe vederea dumnezeiasca, ce presupune curatirea inimii. Iar aceasta se dobandeste primind credinta incepatoare, care se arata prin lucrarile pocaintei; iar lucrarile pocaintei sunt toate cate ajuta la vindecarea omului.

Deci protestantii nu ajung la un tratament vindecator. Metoda de vindecare a latinilor nu este la fel de completa precum cea ortodoxa. Faptul ca au ajuns sa vorbeasca despre Filioque este rezultatul slabiciunii lor in stabilirea legaturii intre persoana si societate. Astfel, ei nu disting insusirile personale, care sunt nenasterea Tatalui, nasterea Fiului si purcederea Sfantului Duh. Tatal este cauza zamislirii Fiului si a purcederii Duhului Sfant. Aceasta slabiciune si nereusita in privinta exprimarii dogmei treimice arata inexistenta experierii si descoperii dumnezeiesti. Caci acolo unde este vedere a lui Dumnezeu, exista si formulare dogmatica limpede.

De pilda, ucenicii lui Hristos pe Muntele...