IOV și Iovul secolului XX
Citirea cartii lui Iov ajuta foarte mult la formarea omului, la intelegerea rostului suferintelor in viata omului, la intelegerea in general a suferintelor la care poate fi supus un om. i mai ales asupra adevarului ca nici un fir de par din capul nostru nu cade fara voia lui Dumnezeu. Ca nici cel mai neinsemnat amanunt din viata noastra nu este lipsit de interes pentru Cel Vesnic Sfant si a toate stiutor.
Fila galbena (a rev. C. M.), de unde am desprins relatarile care urmeaza, ni-l descrie pe Iov ca pe un om fara prihana, curat la suflet si temator de Dumnezeu.
El poseda o mare avere, de care se bucura impreuna cu nevasta si copiii lui.
Dar iata ca Dumnezeu, provocat de Satana, permite ca, prin cumplitele nenorociri si suferinte succesive si crescande, sa puna la incercare virtutea bunului Iov. Astfel este lovit, rand pe rand, intai in avutul sau, care este nimicit, apoi in familia sa, care piere in flacari (mai putin sotia) si, in fine, in sanatatea sa, printr-o boala crancena si dezgustatoare.
Iov suporta toate suferintele cu o neclintita credinta, fara a incerca sa judece destinul, dar avand cunostinta totalei lui inchinari in fata Legilor Divine.
Atunci insa, cand, la inceput, prietenii lui, prin sapte zile de tacere, apoi prin discursurile lor, cauta sa-i dovedeasca faptul ca nenorocirile si suferintele sunt pedepse, dovezi de netagaduit ca cei peste care ele cad trebuie sa fi pacatuit fie ca pacatul savarsit este vadit, fie ca este ascuns si vor sa-l convinga sa ceara iertare, Iov se justifica in fata dreptatii Divine.
Iov cere sa se faca dreptate!Pana la capat!Considerandu-se nevinovat, cere sa i se restituie tot ce i s-a luat. El intelege sa supuna unui proces in toata regula cererile sale, sa-si apere nevinovatia.
Este de acord ca Dumnezeu sa fie judecator, acuzator si martor.
Speranta si increderea depasesc indoiala si teama, pentru ca e sigur ca, daca Dumnezeu (nu omul) Se va arata, spre a-i da prilej sa se justifice de purtarea sa inaintea Lui si sa-i descopere cauza pentru care El, Dumnezeu, il face sa simta asa de strasnic mania Lui, dezlegarea intregii taine a suferintelor sale va aparea in fata lumii o data cu dovada nevinovatiei sale.
In cele din urma, Dumnezeu apare din mijlocul furtunii, spre a-l convinge pe Iov cine este el si cine Dumnezeu.
Cele patru capitole ale monologului Celui etern sunt, alaturi de Psalmul 104, poate cele mai rascolitoare imnuri despre atotputernicia si maretia lui Dumnezeu.
Iata doar cateva intrebari in fata carora nu numai Iov, ci intreaga creatiune ramane muta:Unde erai tu cand am intemeiat pamantul?Cine a inchis marea cu porti?Cand i-am facut haina din nori si scutece din intuneric, cand i-am pus hotar si cand i-am pus zavoare si porti; cand am zis: Pana aici ? (Iov 38, 4-11).
In incheiere, se spune ca Dumnezeu i-a dat bogatii indoite fata de cum avusese inainte, ii mai daruise sapte feciori si trei fete si viata inca 140 de ani.
Caror necesitati raspunde acum cazul lui Iov si ce semnificatie are pentru credinciosi acest tractat al carui cuprins, la prima vedere, ar putea zdruncina temelia credintei noastre?Am vazut din cele relatate ca suferintele lui Iov nu erau din cauza pacatelor lui.
Am vazut ramasagul facut pentru a...