Naşterea din nou
Taina Pocaintei care, este o lucrare a Duhului Sfant, recunoscuta ca una dintre cele sapte Taine ale Bisericii, numita in alt fel si taina convertirii, sau taina nasterii din nou, este acea lucrare dumnezeiasca pe care o face, si trebuie s-o faca, in viata fiecarui om, Duhul Sfant si Cuvantul Sfant.
Daca un om nu se naste din nou, nu poate vedea Imparatia lui Dumnezeu a spus Mantuitorul catre Nicodim, adaugand daca nu se naste cineva din Apa si din Duh, nu poate sa intre in Imparatia lui Dumnezeu (Ioan 3, 3-5). Desigur, intelegand pentru aceasta nastere din nou prin Apa, Cuvantul lui Dumnezeu, Sfanta Scriptura, dupa cum explica Insusi Mantuitorul in Ioan 4, 14: apa pe care i-o voi da Eu se va preface in el intr-un izvor de apa care va tasni in viata vesnica i dupa cum arata si Sfintii Apostoli in epistolele lor:Sf. Pavel in Tit 3, 5: El ne-a mantuit prin spalarea nasterii din nou si prin innoirea facuta de Duhul Sfant . Sau in Romani 10, 17: credinta vine prin auzire, iar auzirea vine prin Cuvantul lui Dumnezeu .
Sf. Iacov in cap. 1, vers. 18: El de bunavoia Lui ne-a nascut prin Cuvantul Adevarului Sf. Petru in Ep. I, cap.1, vers. 23: Fiindca ati fost nascuti din nou nu dintr-o samanta care poate putrezi, ci dintr-una care nu poate putrezi, prin Cuvantul lui Dumnezeu, care este viu si care ramane in veac Sf. Ioan in Ep. I, cap. 3, vers. 9: Oricine este nascut din Dumnezeu nu pacatuieste, pentru ca samanta lui Dumnezeu ramane in El si nu poate pacatui fiindca este nascut din Dumnezeu .
Deci, este vorba de acea tainica lucrare si schimbare pe care o fac in viata aceluia care crede si care se intoarce, Cuvantul lui Dumnezeu, Apa cea vie. i Duhul lui Dumnezeu, Puterea cea vie si cereasca.
Aceasta lucrare e o taina si o minune dumnezeiasca, dupa cum limpede a spus Mantuitorul: este ca si cu vantul caruia ii auzi vuietul, dar nu stii nici de unde vine, nici incotro merge (Ioan 3, 8).
Sau, este ca si cu samanta pusa in pamant, creste si rodeste totul.
Sau este ca altoiul pus in pom: schimba si innoieste totul.
Sau este ca aluatul pus intr-o framantatura: dospeste si imbunatateste totulAceasta schimbare si innoire o facusera Cuvantul si Duhul lui Dumnezeu mai intai in viata slujitorului Sau, Iosif, de care Se folosea acum spre a face acest lucru si in altii. Iar in el aceasta schimbare si aceasta innoire se adanceau si se desavarseau mereu. Fiindca asa lucreaza totdeauna Domnul Iisus: sufletul acela prin care Duhul Sfant vrea sa aduca pe multi la o stare dupa voia lui Dumnezeu, trebuie sa fie el insusi mai intai nascut din nou, apoi curatit si sfintit spre a fi cat mai potrivit pentru lucrarea ce Dumnezeu vrea...