Ai vazut cata deosebire este intre fiu si slugi si in pilda de mai inainte si in pilda aceasta? Ai vazut cat de mult se aseamana aceste doua pilde, dar si cat de mult se deosebesc? i pilda aceasta ca si cealalta arata indelunga rabdare a lui Dumnezeu, marea Lui purtare de grija si nerecunostinta []Ai vazut cata deosebire este intre fiu si slugi si in pilda de mai inainte si in pilda aceasta? Ai vazut cat de mult se aseamana aceste doua pilde, dar si cat de mult se deosebesc? i pilda aceasta ca si cealalta arata indelunga rabdare a lui Dumnezeu, marea Lui purtare de grija si nerecunostinta iudeilor. Dar are ceva mai mult decat cealalta. Vesteste mai dinainte si caderea iudeilor si chemarea neamurilor; in afara de aceasta mai arata cata nevoie este de o viata virtuoasa si cat de mare e pedeapsa celor ce n-au grija de purtarea lor.

Si este bine ca pilda aceasta vine dupa cealalta. Pentru ca in pilda de mai inainte Hristos a spus: i se va da neamului care va face roadele ei (Matei 22, 1-4), in pilda aceasta arata si carui neam se va da via; si nu numai aceasta, ci arata iarasi si negraita purtare de grija de iudei. In cealalta pilda se parea ca numai inainte de rastignire ii cheama pe iudei; in pilda aceasta Se sileste sa-i cheme chiar dupa ce iudeii L-au ucis pe Domnul. Cand trebuia sa le dea pedeapsa aceea prea cumplita, atunci ii cheama la nunta si-i cinsteste cu cea mai inalta cinste. In pilda cealalta n-a chemat intai neamurile, ci pe iudei, in pilda aceasta la fel.

Dar dupa cum in pilda cealalta atunci a dat altora via cand iudeii n-au vrut sa-L primeasca, ci chiar L-au ucis cand a venit la ei, tot asa si in pilda aceasta, atunci a chemat pe altii la nunta cand iudeii n-au vrut sa vina. Poate fi, oare, o nerecunostinta mai mare ca a lor? Sa fie chemati la nunta si sa nu vina! Cine n-ar vrea sa vina la nunta, la nunta unui imparat,a unui imparat care face nunta fiului sau?Poate ca cineva m-ar intreba: Pentru ce Hristos a vorbit aici de nunta? Ca sa cunosti cata grija are Dumnezeu de noi, cat de mult ne doreste; ca sa cunosti cata stralucire au cele din imparatia Sa; ca acolo nimic nu-i trist, nimic dureros, ci toate sunt pline de bucurie duhovniceasca. De aceea si Ioan Botezatorul il numeste pe Hristos Mire; de aceea si Pavel spune: Ca v-am logodit unui singur barbat (II Cor. 11, 2) ; si iarasi: Taina aceasta mare este; iar eu zic in Hristos si in Biserica (Efes. 5, 32) . Dar pentru ce spune ca mireasa nu-i logodita cu Tatal, ci cu Fiul? Pentru ca mireasa care-i logodita cu Fiul este logodita si cu Tatal. Scriptura nu face deosebire; graieste cand intr-un fel cand in altul, pentru ca Tatal si Fiul sunt de aceeasi finta.

In pilda aceasta Hristos a vorbit si de invierea Sa. Pentru ca mai inainte vorbise de moartea Sa, arata ca dupa moartea Sa este nunta si atunci este Mire. Dar nici asa iudeii n-au ajuns mai buni, nici mai blanzi. Poate fi, oare, o rautate mai mare?Aceasta este a treia acuzatie adusa iudeilor. Prima acuzatie, ca au omorat pe profeti; a doua, ca au omorat pe Fiul; a treia, ca n-au venit la nunta cu toate ca au fost poftiti la nunta chiar de Cel ucis, de Cel pe Care ei il ucisesera, ci au nascocit o multime de scuze: ca si-au cumparat pereche de boi, ca si-au luat tarine, ca s-au insurat. Desi scuzele lor par intemeiate, totusi noi invatam de aici un lucru: Oricat de grabnice si de necesare ar fi treburile noastre, sa nu le punem niciodata mai presus de cele duhovnicesti.

Imparatul nu i-a poftit la nunta in ziua nuntii, ci cu mult inainte de nunta. Ca se spune in pilda: Spuneti celor chemati! ; si iarasi: Chemati pe cei poftiti . Aceasta le mareste si mai mult vina. Dar cand si prin cine au fost chemati? Prin toti profetii, apoi prin Ioan Botezatorul Ioan ii trimitea pe toti iudeii la Hristos, spunandu-le: Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez (Ioan 3, 20) , si prin Fiul: Veniti la Mine toti cei osteniti si impovarati si Eu va voi odihni (Matei 11, 28) ; si: De inseteaza cineva, sa vina la Mine si sa bea (Ioan 7, 37) . I-a chemat nu numai cu cuvantul, ci si cu fapta; iar dupa inaltarea Sa la cer, prin Petru si prin ceilalti apostoli. Pavel spune: Cel ce a lucrat prin Petru la chemarea celor taiati imprejur, Acela a lucrat si prin mine la chemarea neamurilor (Gal. 2, 8). Pentru ca iudeii, cand L-au vazut pe Fiul, s-au maniat si L-au omorat (Matei 21, 38-39), de aceea Dumnezeu ii cheama din nou prin slugile Sale. i la ce-i cheama, oare? La osteneli, la oboseli, la sudori? Nu! La veselie! Le spusese: Juncii mei si cele ingrasate ale mele s-au junghiat . Uita-te cat de bogat este ospatul! Cat de mare e darnicia! i nici aceasta nu i-a facut sa se rusineze, ci, cu cat era mai indelung rabdator, cu atat se impietreau mai mult la inima! N-au venit, nu pentru ca erau ocupati, ci pentru ca s-au trandavit. Dar atunci pentru ce unii din cei poftiti la nunta spun ca s-au casatorit, iar altii ca si-au cumparat perechi de boi? Acestea-s doar treburi! Nu-s deloc treburi. Cand ne cheama treburile cele duhovnicesti nici o treaba nu este de neaparata trebuinta.

Dupa parerea mea cei poftiti la nunta s-au folosit de aceste scuze sa-si acopere lenevia lor. Grozavia nu-i numai aceea ca n-au venit la nunta, ci alta, cu mult mai grozava si mai nebuneasca, ca au batut, au ocarit si au omorat slugile. Cei poftiti la nunta sunt mai rai decat lucratorii viei. Slugile din pilda de mai inainte venisera sa ceara venitul si roadele viei si au fost ucise; slugile din pilda aceasta au venit sa-i cheme la nunta Celui ucis de ei si au fost ucise si ele. Poate fi, oare, o nebunie mai mare? Mustrarea aceasta le-o face si Pavel, zicand: Care si pe Domnul L-au ucis si pe profetii lor si ne-au prigonit si pe noi (I Tes. 2, 15) .

Apoi, ca nu cumva cei poftiti la nunta sa spuna: Nu venim la nunta Ta, pentru ca Tu esti impotriva lui Dumnezeu , asculta cum ii poftesc vornicii: Tatal face nunta! El va pofteste! Ce s-a intamplat dupa aceasta? Pentru ca n-au vrut sa vina, ba dimpotriva au mai si ucis pe cei trimisi la ei, imparatul le-a ars orasele, a trimis osti si i-a ucis.

Hristos a spus acestea ca sa vesteasca mai dinainte cele ce aveau sa se intample sub Vespasian si Tit, pentru ca, necrezand in El, au maniat pe Tatal; Tatal ii pedepseste. Distrugerea Ierusalimului n-a avut loc indata dupa omorarea lui Hristos, ci dupa patruzeci de ani, ca sa arate indelunga Lui rabdare; dupa ce au ucis pe tefan, dupa ce au omorat pe Iacov, dupa ce si-au batut joc de apostoli. Ai vazut cum s-au adeverit cuvintele lui Hristos? Ai vazut cat de degraba? S-au implinit inca pe cand traia Ioan Evanghelistul, pe cand traiau multi din cei care au fost impreuna cu Hristos. Au fost martori ai celor intamplate cei care L-au auzit pe Hristos rostind aceste cuvinte.

Dar uita-te la nespusa purtare de grija a lui Dumnezeu fata de iudei! A sadit vie, a inzestrat-o cu tot ce-i trebuia, a desavarsit-o. Cand i-au ucis slugile, a trimis alte slugi; cand le-au ucis si pe acelea, a trimis pe Fiul Sau; dupa ce si Fiul a fost ucis, Tatal ii cheama la nunta; dar n-au voit sa vina; apoi a trimis alte slugi; dar ei le-au ucis si pe acelea. i numai atunci ii ucide si pe ei, cand nu li se mai putea vindeca boala. Ca boala lor era de nevindecat se vede de acolo ca ei n-au crezut, in timp ce desfranatele si vamesii au crezut. Deci iudeii sunt osanditi nu numai pentru ca au savarsit acele nelegiuiri, ci si pentru ca altii au putut savarsi fapte bune.

Iar daca cineva ar spune ca neamurile au fost chemate indata dupa inviere, nu dupa ce au fost biciuiti apostolii, dupa ce au suferit multe de la iudei ca dupa inviere le-a spus lor Hristos: Mergeti, invatati toate neamurile (Matei 28, 19) -, voi raspunde ca si inainte de rastignire si dupa rastignire pe iudei i-a chemat intai. Inainte de rastignire Hristos spune ucenicilor Sai: Mergeti la oile cele pierdute ale casei lui Israil (Matei 10, 6) ; dupa rastignire iarasi nu i-a oprit pe apostoli sa-i cheme pe iudei, ci chiar le-a poruncit, desi le spusese: Invatati toate neamurile , pentru ca atunci cand S-a inaltat la cer le-a spus ca pe iudei sa-i cheme intai: Veti lua putere, venind Sfintul Duh peste voi, si-Mi veti fi Mie martori in Ierusalim si in toata ludeea pana la marginile pamantului (Fapte 1, 8) ; iar Pavel spune: Cel Ce a lucrat prin Petru la chemarea celor taiati imprejur, Acela a lucrat si prin mine la chemarea neamurilor (Gal. 2, 8) . De aceea apostolii s-au indreptat mai intai spre iudei, stand multa vreme in Ierusalim; apoi, fiind alungati, s-au imprastiat printre neamuri.

Tu uita-te si aici la bunatatea lui Dumnezeu! A spus: Pe cati ii veti afla, chemati-i la nunta! . Mai inainte, dupa cum am spus, apostolii, traind mai mult in Iudeea, au propovaduit si iudeilor si neamurilor. Dar pentru ca iudeii continuau sa unelteasca impotriva apostolilor, asculta-l pe Pavel cum interpreteaza pilda aceasta! Pavel graieste asa: Voua trebuia sa se graiasca intai cuvantul lui Dumnezeu; dar pentru ca v-ati judecat nevrednici pe voi insiva, iata ne intoarcem la neamuri (Fapte 13, 46) . De aceea a spus si Hristos: Nunta este gata, dar cei poftiti n-au fost vrednici . tia si mai dinainte ca iudeii nu vor fi vrednici; dar a trimis sa-i cheme, ca sa nu le ramana nici o scuza nerusinata de impotrivire; desi stia ce au sa faca iudeii, totusi a trimis si a venit la ei mai intai, ca lor sa le inchida gura, iar pe noi sa ne invete sa plinim toate, chiar daca n-ar avea nimeni de castigat de pe urma muncii noastre.

Dar pentru ca iudeii n-au fost vrednici, de aceea Hristos a spus: Duceti-va la raspantiile drumurilor si pe cati veti afla, chemati-i; pe oricine ati intalni, pe cei lepadati . Ca doar spusese in nenumarate randuri: Desfranatele si vamesii vor mosteni imparatia cerurilor (Matei 21, 31) ; si: Cei dintai vor fi pe urma si cei de pe urma, intai (Matei 19, 30) . A aratat ca pe buna dreptate se face aceasta. Ceea ce-i ustura mai mult decat toate pe iudei si ceea ce-i rodea mai cumplit decat distrugerea Ierusalimului era ca vedeau neamurile intrand in drepturile lor si in drepturi mai mari decat ale lor.

Apoi, ca sa nu creada neamurile ca se pot mantui numai prin credinta, Hristos le vorbeste si de osanda faptelor rele; celor care n-au crezut inca le spune sa se apropie cu credinta, iar celor care au crezut le spune sa se ingrijeasca de viata si de faptele lor. Viata si fapta sunt haina de nunta; chemarea este har al lui Dumnezeu. Dar pentru ce-i mai cerceteaza cu atentie pe cei poftiti la nunta? Pentru ca chemarea si curatirea sunt un har al lui Dumnezeu; dar a ramane chemat si curat imbracat atarna de ravna celor care au fost chemati. Chemarea nu se datoreste vredniciei omului, ci harului. Ar trebui, dar, sa rasplatim lui Dumnezeu pentru harul ce ni l-a dat si sa nu aratam atata rautate, dupa ce ne-a cinstit. Dar eu, mi s-ar putea spune, nu m-am bucurat de atatea bunatati ca iudeii. Te-ai bucurat de bunatati mult mai mari. Ai primit, dintr-o data, fara sa fii vrednic, bunatatile pe care poporul iudeu le-a primit in decursul intregii lui istorii. De aceea si Pavel spune: neamurile sa slaveasca pe Dumnezeu pentru mila (Rom. 15, 9) . Ai luat ce li se cuvenea lor. De aceea si pedeapsa e mai mare pentru ei, ca n-au implinit poruncile lui Dumnezeu.

Dupa cum cei poftiti la nunta au ocarit pe imparat pentru ca n-au venit, tot asa si tu il ocarasti daca, dupa ce ai fost chemat, te asezi la ospatul Lui de nunta cu o viata stricata. A te duce la nunta cu haine murdare, aceasta inseamna: a pleca de pe lumea aceasta avand o viata necurata. De aceea si tacea cel ce intrase la nunta fara haina de nunta. Vezi ca desi pacatul lui sarea in ochi, totusi Dumnezeu nu-l pedepseste inainte de a-si fi rostit insusi pacatosul pedeapsa? Ca s-a osandit singur prin aceea ca n-a avut ce sa raspunda; si astfel este dat chinurilor celor groaznice. Cand auzi ca a poruncit sa-l arunce in intunericul cel mai din afara, nu socoti ca numai aceasta ii este pedeapsa, ca l-a trimis doar acolo in locul acela intunecos, ci si acolo unde-i plangerea si scrasnirea dintilor. Iar prin plangerea si scrasnirea dintilor arata ca chinurile acelea sunt cu neputinta de indurat.

Auziti voi toti cati va impartasiti cu sfintele taine, cati ati venit la ospatul cel de nunta si aveti sufletul imbracat cu fapte murdare! Auziti de unde ati fost chemati? De la raspantiile drumurilor! Ce sunteti? Niste ologi, niste betegi la suflet, ceea ce-i cu mult mai cumplit decat betejiciunea trupului. Rusineaza-te de bunatatea Celui Ce te-a chemat! Nimeni sa nu ramana aici cu haine murdare, ci sa-si curete haina sufletului....