Sfanta Liturghie este un organism spiritual viu, in continu evolutie, si nu o relicv a istoriei Multi crestini ortodocsi cred c Sfanta Liturghie a fost de la inceput asa cum o cunosc ei ast zi. Dar, cu toate c in ultimele secole Liturghia nu a cunoscut schimb ri semnificative, aceasta nu inseamn c forma ei de azi []Sfanta Liturghie este un organism spiritual viu, in continu evolutie, si nu o relicv a istorieiMulti crestini ortodocsi cred c Sfanta Liturghie a fost de la inceput asa cum o cunosc ei ast zi. Dar, cu toate c in ultimele secole Liturghia nu a cunoscut schimb ri semnificative, aceasta nu inseamn c forma ei de azi este fix si neschimbabil . Sfanta Liturghie este un organism spiritual viu, in continu evolutie si nu o relicv a istoriei. In decursul veacurilor ea a evoluat de la simplitatea originar la bog tia de azi. Dar aceast evolutie nu a insemnat o indep rtare de la adev r, asa cum incearc s argumenteze unii eterodocsi, ci o crestere fireasc , expresie a lucr rii Duhului Sfant in Biseric , o dezvoltare a elementelor esentiale pe care le g sim de la inceput in structura Liturghiei.

Sfanta Liturghie a fost intemeiat de Mantuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Tain Sfanta Liturghie a fost intemeiat de Mantuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Tain cand a luat painea si, binecuvantand, a frant si a dat ucenicilor s i zicand: Luati mancati acesta este trupul Meu. Si luand paharul si multumind le-a dat zicand: Beti dintru acesta toti, C acesta este Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se vars spre iertarea p catelor (Mt. 26, 26-28). Sfintii Evanghelisti Marcu si Luca precum si Sfantul Pavel precizeaz c Mantuitorul a l sat Bisericii porunca expres de a oficia Sfanta Liturghie: S faceti aceasta intru pomenirea Mea (Mc. 14, 22-24; Lc. 22, 19-20, I Cor. 11, 22-25).

Liturghia apostolic era mult mai simpl , ins cuprindea elementele esentiale care se vor p stra pan ast ziDup pogorarea Duhului Sfant, primii crestini, urmand porunca Mantuitorului, st ruiau in inv t tura apostolilor si in imp rt sire, in frangerea painii si in rug ciuni (FA 2,42) adic in slujirea Sfintei Liturghii care, inc de la inceput, a fost centrul vietii Bisericii, Taina actualiz rii lucr rii mantuitoare a lui Hristos si a unirii depline cu El.

Desi in Noul Testament nu avem o descriere am nuntit a Liturghiei pe care o s varseau Sfintii Apostoli si urmasii lor, putem totusi ca, in lumina informatiilor patristice ulterioare, pornind de la citatul de mai sus (FA II,42) si de la alte texte nou-testamentare, s reconstituim structura acesteia. Remarc m faptul c slujba era mult mai simpl ins cuprindea elementele esentiale care se vor p stra pan azi si anume:adunarea in Biseric (vezi I Cor XI,18)inv t tura apostolilor - lecturi si predici (vezi si I Tes V,27; Col IV,16; FA XX,7,11; I Tim IV,13; I Cor XVI,26) avand in centru imp rt sirea cu Dumnezeu Cuvantul prin cuvant. Aceast parte se va dezvolta in Liturghia Cuvantului sau a catehumenilor. frangerea painii si rug ciuni este ceea ce se va numi, mai tarziu, Liturghia Euharistic sau a credinciosilor.

Se f ceau rug ciuni pentru diferite categorii de credinciosi (I Tim II,1).

Probabil crestinii isi d deau si s rutarea p cii dac s rutarea sfant pomenit de Sfantul Pavel (Rom 16,16; I Cor 16,20; II Cor 13,12; I Tes 5,26) este o aluzie la acest act liturgic.

Frangerea painii era inteleas ca o actualizare, prin lucrarea Duhului Sfant, a Cinei celei de Tain . Ca urmare se implineau actele principale f cute de Hristos la aceast Cin :a luat aducerea darurilor de paine si vin (I Cor. XI,23 -26);a binecuvantat ...