Pe scurt, as vrea sa ma leg de doua probleme mari pentru care sufletul in mine clocoteste si as vrea sa vi le spun: starea de pacat si felul de ispita; si lucrurile cu care suntem hartuiti si amagiti. E bine sa le cunoastem. Sunt trei feluri de pacatuire: pacatul din nestiinta, pacatul din slabiciune []Pe scurt, as vrea sa ma leg de doua probleme mari pentru care sufletul in mine clocoteste si as vrea sa vi le spun: starea de pacat si felul de ispita; si lucrurile cu care suntem hartuiti si amagiti. E bine sa le cunoastem.

Sunt trei feluri de pacatuire:pacatul din nestiinta,pacatul din slabiciunesi pacatul din rautate.

Va rog sa fiti foarte atenti la cuvintele si la felul cum ma voi exprima in explicarea lor, ca sa putem intelege, sa ne pazim fiecare si, daca cineva a cazut intr-unul din pacatele acestea, sa poata intoarce, atata vreme cat inca nu e prea tarziu.

Pacatul din slabiciune este pacatul impotriva Tatalui; Tatal este Atotputernic.

Pacatul din nestiinta este impotriva Fiului, caci Fiul este Intelepciunea lui Dumnezeu.

Iar pacatul din rautate este pacatul impotriva Duhului Sfant, caci Duhul Sfant este Bunatatea Dumnezeiasca.

Nu zicem noi in rugaciunea Imparate Ceresc cuvintele: vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi ? Deci Duhul Sfant este Bunatatea Dumnezeirii, este Harul Dumnezeirii, este Lucrarea Dum nezeirii. i acuma cum se explica: pacatul din nestiinta, cum am spus. Poporul Israel a cazut in aceste doua mari pacate pana la Invierea Domnului Iisus. Ei savarsisera pacatul acesta din slabiciune si din nestiinta. Dar pacatul impotriva Duhului Sfant a ramas peste ei dupa Inviere.

Dupa Inviere, n-au vrut sa-L recunoasca pe Iisus ca Fiul lui Dumnezeu. Din rautate au facut lucrul acesta, nu ca n-aveau dovezi sa recunoasca. i acesta este socotit pacat din rautate, impotriva Duhului Sfant.

Pentru noi, acest pacat impotriva Duhului Sfant este pacatul din rautate, savarsit impotriva invataturii lui Dumnezeu. Deci cei ce se ridica si pacatuiesc impotriva invataturii, din nestiinta, au iertare; din slabiciune, au iertare. Dar cand cineva cu buna-stiinta se impotriveste invataturii si Cuvantului lui Dumnezeu, acesta se numeste pacat din rautate. i acesta este pacatul demonic, pacatul diavolului. Caci diavolii au cazut in pacatul neascultarii fata de Dumnezeu nu din slabiciune, nici din nestiinta, ci din rautate, pentru ca ei au cunoscut darul lui Dumnezeu, au cunoscut puterea lui Dumnezeu, au cunoscut si au avut si puterea (le-a fost data) ca sa se abtina de la pacatul acesta. Dar nu s-au abtinut. i deci pacatul impotriva Duhului Sfant este egal cu pacatul diavolului, pacatul neascultarii si al impotrivirii fata de randuielile si legile lui Dumnezeu cele sfinte.

Noi recunoastem in fata cerului si in fata fratiilor voastre ca tot ceea ce a lucrat Duhul Sfant prin Biserica pana la ora actuala si ceea ce va lucra pana la sfarsitul veacurilor prin Biserica a lucrat prin puterea si harul Duhului Sfant. i toti cei ce se ridica impotriva invataturii sunt socotiti ca se ridica din rautate, se impotrivesc adevarului din rautate, si acesta este pacatul de moarte.

A nega ceea ce au lucrat Sfintii Parinti pana in zilele noastre, a tagadui, inseamna a-i face mincinosi pe ei. i acesta este pacatul de moarte. Alt pacat nu trebuie sa mai faci in viata ta, decat acesta, si ai de-ajuns pentru a fi osandit pentru totdeauna.

Omul are in viata lui patru vrajmasi mari:Primul vrajmas este diavolul, cum am spus, pentru ca el pizmuieste fericirea, caci Dumnezeu a zis: Am sa-l ridic pe om din tarana si am sa-l pun in locul tau, sa stapaneasca si sa fie fericit, caci tu nu ti-ai pastrat locul tau si cinstea, si meritul la care te-am pus . i pentru aceasta stare de cadere a satanei si fericire a omului, satana pizmuieste totdeauna locul acesta si starea aceasta. De aceea el este marele vrajmas al sufletelor noastre care vrea ca, daca a cazut el, si pe noi sa ne faca sa cadem.

Al doilea vrajmas este pamantul. Pamantul pe care calcam noi cu picioarele.

Al treilea vrajmas este firea, firea noastra. i al patrulea vrajmas sunt ispitele care zilnic ne hartuiesc si ne ispitesc, poftele si placerile cu care suntem ispititi si amagiti zilnic. Dar sa vedem cum se explica starea acestor vrajmasi.

De ce pamantul este vrajmas noua?La caderea in neascultare a neamului omenesc (de aici putem scoate ceva, un lucru, ca sa vedem cat de urat si cat de groaznic este pacatul inaintea lui Dumnezeu), cand omul a cazut in neascultare fata de Dumnezeu, toate lucrurile de pe pamant i s-au facut acestuia vrajmase. i toate lucrurile lupta impotriva omului. Vedem ca...