S-a intamplat in 25 aprilie 1859: A inceput construirea Canalului Suez. Constructia s a incheiat la 17 noiembrie 1869 Canalul Suez, aflat la vest de Peninsula Sinai, este un canal de 163 km lungime si lat de 300 m in cel mai ingust punct. Este situat in Egipt, intre orasele Port Said la Marea Mediterana si []The post S-a intamplat in 25 aprilie 1859 appeared first on Jurnal Spiritual.

S-a intamplat in 25 aprilie 1859 was first posted on aprilie 25, 2020 at 3:28 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 25 aprilie 1859: A inceput construirea Canalului Suez. Constructia s a incheiat la 17 noiembrie 1869 Canalul Suez, aflat la vest de Peninsula Sinai, este un canal de 163 km lungime si lat de 300 m in cel mai ingust punct. Este situat in Egipt, intre orasele Port Said la Marea Mediterana si Suez la Marea Rosie. Revolutia industriala a stabilit noi dimensiuni problemelor legate de comertul Orient Occident. La acestea s-au mai adaugat elemente de importanta strategica pe care Istmul de Suez le detinea, intr-un secol in care lupta de impartire a lumii intre cele mai puternice state devenise o realitate cotidiana. In acesta perioada de aliante politico-militare si razboaie, adeptii socialismului utopic al lui Saint- Simon sunt cei care vor repune in discutie problema realizarii Canalului de Suez. Deveniti conducatorii diferitelor organe guvernamentale sau companii particulare, dupa esecul doctrinei lor filozofice, se afla in avangarda actiunilor tehnico-constructive. Cativa dintre ei participa la constituirea unei societati de studii pentru realizarea canalului . Sunt trei grupuri componente: englez, austriac si francez, fiecare reprezentat de un inginer binecunoscut. Comisia celor trei, care sunt Stephenson, Negrelli si Talabot, are de la inceput de infruntat doi puternici dusmani: guvernul englez, sensibil la orice se interpune intre metropola si India, si viceregele egiptean Mehmed Ali, banuitor fata de orice actiune intreprinsa de altii, care n-ar fi in folosul sau exclusiv. Pana una alta, lucrarile preliminare privind masuratorile si stabilirea unor trasee posibile au fost duse pana la capat, inmormantandu-se definitiv concluziile gresite ale expeditiei Le Pere. Desi nu ducea lipsa de fonduri, societatea si-a oprit activitatea aici, deoarece grupul francez si-a pierdut vremea in discutii sterile asupra traseului Suez- Port Said sau Suez Alexandria prin intermediul Nilului. Lovitura de gratie a dat-o Robert Stephenson, prezent in comisie si societate datorita mai mult prestigiului castigat alaturi de tatal sau in constructia de locomotive. Trimis in Egipt, in 1850, sa negocieze inceperea lucrarilor la canal, interesat exclusiv in respectarea pozitiei guvernului englez si a propriilor interese financiare, se intoarce din misiune cu concesiunea unei cai ferate Alexandria Cairo si un contract avantajos pentru fabrica de locomotive de la Newcastle, dupa ce facuse tot ce era omeneste posibil pentru a raci bruma de entuziasm declansat de ideea constructiei canalului in randul autoritatilor egiptene.

Societatea s-a desfiintat, iar ideea realizarii canalului parea abandonata pentru multa vreme. Poate asa ar fi fost daca un om cu vointa de fier nu s-ar fi facut instrumentul intamplarii si in acelasi timp al unei necesitati obiective, aruncandu-se cu toate fortele in lupta pentru realizarea acestui important obiectiv. Numele i-a ramas in istorie legat de constructia variantei moderne a Canalului de Suez: Ferdinand de Lesseps. Cariera de diplomat, cu care a debutat Lesseps, nu lasa sa se intrevada calitatile de bun organizator, constructor si financiar, stralucit demonstrate mai tarziu. Consul general al Frantei in Egipt, avea, in afara farmecului personal, preocupari mondene legate de profesiunea sa. Sfaturile sale erau ascultate de batranul si banuitorul Mehmed Ali, iar Mohamed Said, fiul cel mic al viceregelui, devenise prietenul si elevul sau la calarie, tir si limbi straine. In acest stadiu face cunostinta cu studiile si incercarile facute de la Napoleon incoace in directia realizarii canalului si are brusca revelatie a necesitatii constructiei lui. Divergentele ulterioare cu guvernul francez il determina sa renunte la diplomatie; retras la tara, redacteaza memorii si scrie scrisori cunostintelor, oamenilor politici si de afaceri cu care a venit in contact in cariera sa diplomatica. Nu starneste nici interes, nici polemici; abia dupa ce verisoara sa, Eugenia de Montijo, se casatoreste cu Napoleon al III-lea, propunerile ii sunt luate in studiu de factorii de decizie interesati. ansa ii surade pe neasteptate, in 1854; fostul sau elev si prieten Mohamed Said a fost proclamat vicerege al Egiptului. Este invitat in Egipt si la 30 noiembrie 1854 un firman acorda concesiunea strapungerii si explorarii Canalului de Suez unei societati internationale constituita si condusa de Lesseps. Beneficile urmau a fi impartite 15% guvernului egiptean, 10% fondatorilor, iar 75% actionarilor. Concesiunea era valabila pentru 99 ani, dupa care guvernul egiptean urma sa devina proprietar si sa plateasca o despagubire cuvenita societatii. O singura conditie si anume ratificarea concesiunii de sultanul turc, suveranul teoretic al Egiptului, era cat pe ce sa opreasca din nou actiunea atat de bine inceputa. La insistentele ambasadorului englez, sultanul a refuzat ratificarea concesiunii. Lesseps isi muta centrul de bataie in Anglia, calatoreste in principalele orase, are intalniri cu deputati, oameni de afaceri, tine conferinte, se intalneste cu regina Victoria. Opinia publica engleza ii devine favorabila, insa guvernul englez se opune in...