O, ce Samarinean milostiv şi bun este nouă Domnul!
Evanghelia de duminica ne aduce din nou aminte de ma rea porunca si virtute a milo stivirii si iubirii de-aproapelui. Ah, ce larg ogor de munca i se deschide unui crestin ade varat si in latura aceasta! E plina lumea de rani trupesti si sufletesti. E plina lumea de cei raniti cu sufletul si cu trupul. Fiecare crestin adevarat trebuie sa fie sa se faca un samarinean milostiv.
Dar evanghelia de dumi nica are un inteles si mai adanc decat porunca milostivirii. Evanghelia de duminica inchipuie intreaga istorie a man tuirii neamului omenesc. Sama rineanul cel bun si milostiv este chipul si icoana scumpului no stru Mantuitor, Care a venit in lume sa tamaduiasca omenirea cea ranita de moarte prin pa catul stramosesc.
Samarineanul din pilda evangheliei a sosit dupa ce tre cuse alaturi un preot si un le vit Tot asa si Iisus Mantuitorul a sosit dupa ce a trecut preotul si levitul , adica dupa ce nici legea si preotii Vechiului Testa ment, nici invatatii si filozofii veacurilor n-au putut sa dea omenirii bolnave ceea ce ii tre buia: tamaduire si mantuire su fleteasca. Untdelemn si vin a turnat samarineanul peste ranile celui ranit. Asa si Iisus Hristos ne-a spalat cu sangele Sau pacatele noastre.~~ * ~~Cel cazut intr-o groapaMisionarii (vestitorii Evan gheliei) din tarile Rasaritului, in vestirea Evangheliei printre po poarele pagane de acolo, folo sesc o istorioara cu mult in teles.
Un om a cazut intr-o groapa adanca. Orice incercare de a se salva era cu neputinta. Prin acel loc se nimeri sa treaca Con fucius (un fel de mesia al pa ganilor din India si Tibet). Ma doare caderea ta, zise Confucius apropiindu-se de groapa, dar cine te-a pus sa cazi in ea? De ce n-ai bagat de seama? Eu iti dau un sfat bun: dupa ce vei scapa de aici, de alta data sa grijesti sa nu mai cazi a doua oara. Foarte bine, raspunse bietul om din groapa, dar chestia e ca nu pot iesi afara.
Dupa Confucius, sosi pe acolo si sfantul Budha (un fel de mesia al chinezilor). Ma doare foarte caderea ta, zise Budha apropiindu-se de marginea gropii, si iata, sunt gata a-ti da o mana de ajutor. Te rog insa, ridica-te cativa pasi prin puterile tale, ca sa-ti pot prinde mana si sa te trag afara Foarte bine, raspunse bietul om din groapa, dar eu nu pot sa ma ridic deloc. Am incercat de atatea ori si totdea una am cazut.
Pe urma veni Iisus Hristos si, auzind strigatul de disperare al celui cazut, se apropie de groapa si indata il scoase afara, zicandu-i: Mergi si nu mai pa catui, ca sa nu-ti fie tie ceva mai rau (In 5, 14 si 8, 11).
Ce inteles adanc are isto rioara aceasta si pentru noi! Asa e si cu noi, draga cititorule. Pacatul ne-a aruncat intr-o groapa adanca si toate incercarile noa stre de a scapa cu puterile pro prii sunt zadarnice. Pacatul ne-a ranit si toate incercarile noastre de a ne ridica si a ne vindeca cu puterile proprii sunt zadarnice. Acest lucru il poate face numai Iisus Mantuitorul.
Cand cazi in groapa pacatu lui si naravurilor urate, cand te raneste patima si pacatul, de s-ar strange toti dascalii si toti con ferentiarii din lume, tu tot in groapa ramai, pana cand soseste Iisus Mantuitorul. Pe cati betivi si altfel de patimasi i-au vinde cat sfaturile si conferintele? Pe nici unul, pentru ca acest lu cru il poate face numai Iisus Mantuitorul.
Iisus Mantuitorul este si azi Samarineanul cel bun si milo stiv, iar noi suntem cei cazuti intre talharii sufletelor noastre: in patimile si naravurile cele rele.
Uita-te bine,...