O primejde de moarte
Intalnim adesea o grav confuzie intre inspiratie si imaginatie, intre p rt sie fr teasc si prietenie, intre cercetarea harului si exaltarea emotional , intre ravna duhovniceasc si cea fireasc , intre talcuirea Scripturii si comentariul literar, asa cum este grav confuzia intre sensibilitatea poetic din poezia eminescian Cr ias alegandu-te si cea din Imnul Preasfintei N sc toare de Dumnezeu, de la Luca 1, 46-55.
In prima epistol c tre Corinteni, Sf. Ap. Pavel arat conditia deficitar a omului firesc (psihicos) prin aceste cuvinte: Omul firesc nu primeste cele ale Duhului lui Dumnezeu, c ci pentru el sunt nebunie si nu poate s le inteleag , fiindc ele se judec duhovniceste (I Cor 2, 14). In acest loc, marele Apostol se adresa unor oameni care, in mersul lor de la trupesc la duhovnicesc, au r mas la un nivel intermediar numit nivel psihologic, sentimental, emotional.
Nivelul psihologic este superior celui trupesc, dar inferior celui duhovnicesc. Unul dintre sfintii care a atras atentia cu privire la aceast diferent a fost Sf. Cuv. Sofronie Saharov. Printre alte cuvinte, spune: Trebuie s zdruncin m dragostea pentru psihologie a ortodocsilor, c ci metodologia psihologiei este in afara Traditiei ortodoxe, fiind expresia perspectivei occidentale de a privi lucrurile (Sf. Cuv. Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos, p. 276). Asadar, nu este vorba de o primejdie mic , ci este vorba de o inlocuire a Traditiei Bisericii.
Alt dat el ridic aceast problem pe un ton profetic: Conceptia conform c reia orice element psihologic este si duhovnicesc si orice element duhovnicesc este si...