S-a întâmplat în 18 martie 1906
VIII.1903), a realizat, la 18.03.1906, la Paris, primul zbor din lume cu un aparat mai greu decat aerul, folosind exclusiv mijloace proprii de bord (aparatul s-a desprins de la []The post S-a intamplat in 18 martie 1906 appeared first on Jurnal Spiritual.
S-a intamplat in 18 martie 1906 . Inginerul Traian Vuia (1872-1950), pionier al aviatiei romanesti si mondiale, constructorul primului avion din lume (brevetat, in Franta, la 17.
VIII.1903), a realizat, la 18.03.1906, la Paris, primul zbor din lume cu un aparat mai greu decat aerul, folosind exclusiv mijloace proprii de bord (aparatul s-a desprins de la sol datorita exclusiv fortei motorului sau). Meritul lui Traian Vuia este ca a reusit primul zbor cu un aparat mai greu decat aerul, care s-a inaltat prin propria forta. Au fost si altii care au zburat inaintea lui Vuia, dar acestia foloseau pentru decolare diferite artificii, cum ar fi catapultarea sau tractiunea cu alte vehicule. Este cazul fratilor Wright, care se foloseau de sine pentru lansarea masinii lor de zbor. Ei sunt inregistrati drept primii care au intreprins un zbor cu un aparat mai greu decat aerul. Traian Vuia a venit pe lume in 17 august 1872, in localitatea Surducu Mic, din judetul Timis. Astazi, localitatea ii poarta, in semn de recunostinta numele. Surducu Mic face parte din Banat, dar la acea vreme regiunea Banatului se afla sub stapanire austro-ungara. Din acest motiv, Vuia a fost considerat mult timp ca fiind de origine maghiara sau austriaca. Intre 1884-1892 Traian Vuia s-a aflat la Lugoj, unde a urmat studiile liceale. In aceasta perioada a construit mai multe modele de aparate de zbor de tipul zmeelor. Dupa ce a trecut examenul de bacalaureat, in anul 1892, Traian Vuia a plecat la Budapesta. S-a inscris la Politehnica, dar veniturile pe care le avea nu i-au permis sa urmeze decat Facultatea de Drept. La 6 mai 1901, Traian Vuia isi ia doctoratul in stiinte juridice solicitand, in conformitate cu drepturile minime pe care le avea un student roman, ca diploma eliberata sa fie redactata in limba latina si nu in limba maghiara. Dupa absolvirea facultatii, Vuia trebuia sa ia decizia care-l va orienta pe calea destinului. Putea sa traiasca decent, profesand avocatura, sau sa riste ca sa-si vada visul implinit. A ales sa urmeze calea zborului si a progresului, hotarand sa-si puna in practica ideile la Paris. Astfel, in 1902 porneste catre capitala Frantei considerata la acea vreme si capitala aeronauticii . Aici spera sa obtina un sprijin material si o recunoastere a proiectelor sale de zbor. Ambitiosul inventator purta cu el proiectul aeroplanului-automobil , pe care il va prezenta, prin comparatie cu alte aparate de zbor de la acea vreme, in cadrul unei conferinte tinuta la Aeroclubul Francez. Romanul va contacta marile figuri ale aeronauticii din acea perioada, pentru a-i consulta in legatura cu aparatul sau de zbor. Adresandu-i-se lui Victor Tatin, acesta i-a atras atentia ca aparatul Vuia are nevoie de un motor usor, dar foarte puternic. In replica, inventatorul a declarat ferm Voi face acest aparat! . In februarie 1903 prezinta in fata Academiei de tiinte pariziene Proiectul aeroplanului-automobil . Ca orice idee care depaseste timpul sau, proiectul a fost primit cu scepticism: Gasirea unei solutii la problema zborului cu un aparat mai greu decat aerul este o himera . Totusi, inginerul roman nu se descurajeaza si isi breveteaza in acelasi an apartul de zbor conceput el. De acum, toate eforturile lui Vuia se vor indrepta catre constructia efectiva a aeroplanului-automobil. Piedicile nu erau putine, dar cel mai mult il preocupa tipul de motor cu care sa inzestreze aparatul Vuia I . Avea nevoie de un motor usor care sa-i asigure propulsia si sustenatia. Daca un asemenea motor nu exista de fapt, cauza nu era imposibilitatea de a-l construi ci indiferenta si dispretul fabricarii de motoare pentru masina de zbor si pentru cei ce cautau sa o realizeze , avea sa declare inginerul cativa ani mai tarziu. In aceste conditii, inventatorul s-a vazut nevoit sa construiasca el insusi motorul, bazandu-se pe cunostintele sale de mecanica si termodinamica. Modificand radical un motor de tip Serpollet, l-a facut sa functioneze cu acid carbonic. Vuia I era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrela. Dupa o serie intreaga de experimente, Traian Vuia avea sa faca, la 18 martie 1906, la Montesson, in apropiere de Paris, primul zbor cu un aparat mai greu decat aerul, prin mijloce proprii. Aeroplanul-automobil a rulat 50 de metri pe sol, iar apoi s-a inaltat singur la o inaltime de aproximativ un metru, strabatand in zbor 12 metri. Din pacate, dupa 12 metri, elicea s-a blocat si motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Desi a durat doar cateva clipe, zborul a reusit. Romanul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne. Meritul lui Vuia este ca a reusit primul zbor cu un aparat mai greu decat aerul, care s-a inaltat prin propria forta. Din acest moment, Traian Vuia va face o serie de observatii legate de comportarea...