Și tu și eu putem fi un samarinean milostiv
Dar aceasta nu in chip abstract, teoretic, cu vorba, ci prin fapte. Iar dovada iubirii de Dumnezeu se arata in iubirea de oameni. Viata de veci, nemurirea si fericirea eterna, se dobandeste prin daruirea fragmentului tau de viata pentru binele altora. Asadar, citirea Legii atunci si citirea Evangheliei astazi este de capatai pentru mantuirea sufletului, de aceea Sfanta Evanghelie este asezata pe Sfanta Masa in Sfantul Altar, este centrul vietii crestine. In cadrul Sfintei Liturghii, este mesajul viu pe care ni-l transmite Hristos si astazi, dar Liturghia nu se termina pentru noi cu Amin , ci se continua si in afara Bisericii prin slujirea aproapelui. De aceea, inca din vremea Sfintilor Apostoli, comunitatea crestina se ingrijea de nevoiasi, de vaduve, de orfani. Sfantul Evanghelist Ioan zice: Cel ce nu iubeste pe fratele sau pe care il vede, poate sa Il iubeasca pe Dumnezeu, pe Care nu-L vede? (In 4, 20). i iubirea aproapelui are o masura: ca pe noi insine . Este simplu de inteles. Toti stim cum sa ne iubim pe noi insine. Poate ca este cel dintai si cel mai precis lucru pe care-l stim noi insine. tim ca dorim sa fim sanatosi, sa ne mearga bine, sa avem copii, sa ne asculte si sa fie buni si chiar sa ne iubeasca altii. E foarte usor de inteles. i incercam sa implinim. Dar de cele mai multe ori, egoismul e mai puternic decat generozitatea. Iubirea aproapelui inseamna, in primul rand, sa pretuiesti sufletul lui care, de cele mai multe ori, este incatusat in lanturile patimilor si ale pacatelor. Parintele Iosif Trifa a simtit durerea mortii sufletesti din vietile crestinilor. I-a pasat foarte mult si de aceea a inceput o lupta de recuperare a sufletelor din moarte. Prin lucrarea Oastei Domnului, zeci de mii de suflete au fost salvate la viata, formand o fratietate de iubire. Pilda Samarineanului milostiv, rostita de Mantuitorul, ne aduce in fata marea invatatura a Sa, adica Legea cea noua care trebuie urmata de ucenicii Sai si de toti crestinii. Intamplarea omului cazut intre talhari ii cheama pe toti care l-au intalnit sa raspunda, sa-l salveze. Primii doi preotul si levitul aplicau Legea , adica vad ca nu este vreo ruda apropiata, sau poate ca, la o sumara privire, cred ca este chiar mort si, sa nu se spurce, pleaca mai departe, eventual la o slujba mai importanta. Cel de-al treilea trecator, desi avea si el alte prioritati, iar timpul era limitat, se opreste, i se face mila si trece la treaba. Orice clipa pierduta pentru omul cazut poate sa-i fie fatala. In plan duhovnicesc este tot asa. Talharii , adica patimile si pacatele ii aduc pe oameni in pragul mortii sufletesti. Singura salvare este iubirea. Mantuitorul Hristos a lasat frumusetile cerurilor, L-a lasat pe Tatal si I s-a facut mila de oamenii cazuti si nu putea sa ii vada pierind in vecii vecilor. El S-a facut aproapele tuturor oamenilor. Sfantul Ioan Teologul zice: In aceasta am cunoscut Iubirea: ca El i-a pus sufletul Sau pentru noi. i noi datori suntem sa ne purtam sufletele pentru frati (I In 3, 16). In viata de zi cu zi, intalnim o multime de oameni batuti, loviti si chinuiti sufleteste si trupeste. Bubele si bolile cele mai grele sunt cele sufletesti. i de cate ori nu trecem nepasatori pe langa astfel de oameni Cautam mereu scuze si zicem ca nu suntem priceputi si poate ca altul rezolva problema fratelui. Cate scuze gaseste lipsa iubirii! Iar lipsa iubirii pentru frate inseamna moarte sigura, de care vom raspunde in Ziua cea Mare a Judecatii Dumnezeiesti. Toti bolnavii sufletesti, pe langa care am trecut, vor fi martori in Ziua Aceea. Iata de ce Mantuitorul incheie parabola cu indemnul: Du-te si fa si tu asemenea , adica asemenea aproapelui cazut intre talhari. Asemenea Domnului Iisus, pana la jertfa. Sa coboram de pe...